Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

KingMary:Det var tråkigt att det inte blev någon förbättring ikväll.Hoppas det blir bättre snart iallafall.Hur är det med skrattet innan godnattet?

Linda:Jacob är absolut en känslig semla(fast han numera ser ut som en sparris i kroppen)Han har många järn i elden och har alltid älskat mat.Det är en tuff kille utåt men under ytan är väldigt känslig.Han bryter ihop under hårda ord.Att vara hans bästa vän i världen är absolut det bästa sättet.Det är nog kanske från mig.Jag kan dölja mina känslor ganska bra utåt.det har jag kommit på på senare år kan vara ganska negativt.Jag jobbar på det och jag tycker ändå sen jag fick barn har det blivit bättre.
Liw är lite mer osäker men en muskelbyggare är hon iallafall verkar det.Hon går verkligen in för en sak ordentligt en sak i taget.Hon tycker om mat men inte på samma sätt som Jacob som slukade allt man gav honom.Han så ut som en sumobrottare när han var runt 8-9månader. :lol:
Jag slutar aldrig att fachineras(felstavat) av liw.Jag tyckte Jacob var en riktig cool bebis men jag måste säga att Liw är snäppet över.Hon är så otroligt cool och nöjsam.När vi var på avslutningen med Jacob så satt hon stilla i mitt knä 1.5 timme och hadde en skallra och en skorpa i händerna.Sa inte ett knyst.

Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

nilam: Vi har det lite halvduttigt här också just nu, men jag försöker hålla mig inom halvtimmen

Kl 07.00 ammar jag båda brösten, sedan får han gröt efter 20 min
Kl 10.00/15 amning en sida och sedan lunchpuré 10.30.
13.45 amning båda brösten + frukt direkt efteråt. De senaste dagarna har inte detta räckt utan jag har fått amma igen ca två timmar senare ca 15.30
16.45 gröt + vatten
18.30 amning en sida

Det duttiga är väl främst på eftermiddagen då han inte håller sig så länge på amningen. Tänkte snart byta ut mot risgröt eller risvälling.

Hoppas att ni kan ta er framåt med smakisar mm. Det verkar ju vara så olika hur fort det går. Med Vega fick jag kämpa ganska länge med mat. Hon åt så liite och efter 5 mån ville hon knappt amma heller. Malte har trasslat som en tok med amningen, men nu är det helt ok att tutta igen. Konstigt.

ulrikaj: Malte är också väldigt förnöjsam. Han flinar åt alla som tittar på honom och är så LUGN. Vega är så himla lik mig. Otålig/rastlös/bekväm
Malte verkar mer lik Jens. Lugn och trygg med ett jämnt humör.

Ha det gott alla
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

UJ, vad ni skriver :D
Jag har haft min svägerskas barn här (hon som blev änka i våras) och kan säga att jag har haft häcken full :wink: Snart ska jag gå och nanna, för det känns heeelt tomt i bollen och kroppen är som en urvriden trasa - det är tur ungarna somnar som små änglar på kvällen :heart:

nilam! ge smakis och fyll på med amning direkt efter och se sen målet som avlsutat! Annars blir det precis som du tycker, ett himla duttande :roll: Riktigt varma dagar kan det såklart vara bra att erbjuda extra tutte, men lita till att han får i sig det han behöver inom ½-timmen, du :!:

Frida är helt säkert en liten muskelbyggare, stor, kraftig, msuklig, beslutsam, tjurig... idag kröp hon i köket,och jag hade lagt ner barstolarna (är rädd att hon drar omkull dem annars :shock: ) och hon gav sig INTE förrän hon kommit förbi den - inte genom att krypa förbi den, utan genom att FLYTTA på den... och den är inte lätt kan jag säga... äter som en liten ardenner gör hon också, precis ALLT (utom gröt!)!
Det är en fröjd att mata henne :!:

Nej ni, nu ska jag gå och sova :sleep:
Kramar :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vill bara önska er alla en GLAD MIDSOMMAR!!!! :heart:
Hoppas ni alla får en bra dag fastän vädret kanske inte är det bästa. :wink: :?
Här är det uppehåll än så länge och faktiskt ganska varmt.Men mulet är det.....
Bamsekramar från ulrika med familj
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
fjällström
Kontakt:

härligt

Inlägg av fjällström »

Hej på er!
Hoppas att ert midsommarfirande gick fint :) Vi hade det så trevligt! God mat, trevligt sällskap och busiga barn som lekte i sommarvärmen :heart:
Kl. 20 hade alla gått hem för att natta sina små, som sprungit och stojat hela eftermiddan och kvällen.

Nu sussar mina små troll, och när de vaknar ska jag och min lillebror ta med dem till ett jättemysigt ställe (Jävrebodarnas fiskecamp, för er som ska campa i norrbotten i sommar!) där vi ska fika, leka och köpa nyrökt lax till middan :wink: Kanske blir det ett dopp i havet också :roll:

Ha det gott!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Lua

Inlägg av Lua »

Underbar midsommarhelg :!: :heart: Strålande sol, husvagnscamping. Lite trångt men det gick otroligt bra. Tack, kära Anna för barnens goda sömn [-o< :!: (Bilder på Familjeliv.)

Kram till alla från Lua och Isak. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Usch, vilken midsommar... :(

Inte nog med att det störtregnade HELA dagen här, vi var också bjudna på en riktigt skitfest! Vi var massor av folk och ALLA skulle inväntas. Detta innebar att alla satte sig till bords tjugo i sju (de flesta kom vid fyra). Då hade jag inte ätit sedan frukost... Det var knäpptyst runt bordet, alla slängde i sig sill och potatis. Jag tycker annars att man äter det runt LUNCH!!! Så grillar man senare på kvällen, eller hur? Och alla dessa barn som blev hypertrötta, hungriga och slogs och hade sig! Tröttsamt.

Inte nog med sen middag - en halvtimme senare var vi tvungna att resa oss från bordet, för då gick färjan! Jättekul... Tack och lov så var våra kompisar, som dragit med oss, helt överrens med oss om att det var en skitfest. Vi hade hellre stannat hemma!!! :)

Också intressant att märka att sonen, trots nitiskhet i mer än sex veckor, inte är särskilt intresserad av att hålla schemats tider... Så som jag jobbat på att hålla alla dessa tider! Men det är fortfarande den där långluren som strular, så det är väl inte så konstigt.

Dessutom börjar han bli förkyld. Suck.

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godkväll :D

Vi hade en trevlig midsommar. Firade hemma tillsammans med ett annat par som har en dotter som är två veckor äldre än Malte. Sillunch, kubbspel, grillning och trevligt umgänge. Kändes alldeles lagom. I vanliga fall brukar vi åka båt ut till en ö som heter Verkön ( i Storsjön) men i år har vi inte sjösatt båten. Känns lite övermäktigt att ge sig ut med två så små barn ( jag är BEKVÄM :wink: )

ÅsaB: det verkar onekligen segt med Walles dagslurar :x . Nu har ni hållt på LÄÄÄNGE men det kanske är dags att se över schemat ändå. Vi har nyligen dragit ned långluren till 1.5h ( istället för 2 h). Malte kräver 2.5h vakentid mellan passen. Både långluren och sista luren strulade i en vecka innan jag ändrade.

Nytt sovschema
natt 19-07
9-9.45
12-13.30
16-16.45 ( ofta bara 30 min sovning här)

Har ju velat dra ut lite på amningen, men ikväll erbjöd jag välling istället för bröst som nattslurk. Han klämde 140 ml i ett nafs :shock: 8) Det får nopg bli välling framöver. Tänkte amma + fylla på med gröt på morgonen några veckor till sedan är det nog slutammat :cry: :D Ja det är både Skönt och lite sorgligt.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godkväll :D

Vi hade en trevlig midsommar. Firade hemma tillsammans med ett annat par som har en dotter som är två veckor äldre än Malte. Sillunch, kubbspel, grillning och trevligt umgänge. Kändes alldeles lagom. I vanliga fall brukar vi åka båt ut till en ö som heter Verkön ( i Storsjön) men i år har vi inte sjösatt båten. Känns lite övermäktigt att ge sig ut med två så små barn ( jag är BEKVÄM :wink: )

ÅsaB: det verkar onekligen segt med Walles dagslurar :x . Nu har ni hållt på LÄÄÄNGE men det kanske är dags att se över schemat ändå. Vi har nyligen dragit ned långluren till 1.5h ( istället för 2 h). Malte kräver 2.5h vakentid mellan passen. Både långluren och sista luren strulade i en vecka innan jag ändrade.

Nytt sovschema
natt 19-07
9-9.45
12-13.30
16-16.45 ( ofta bara 30 min sovning här)

Har ju velat dra ut lite på amningen, men ikväll erbjöd jag välling istället för bröst som nattslurk. Han klämde 140 ml i ett nafs :shock: 8) Det får nog bli välling framöver. Tänkte amma + fylla på med gröt på morgonen några veckor till sedan är det nog slutammat :cry: :D Ja det är både Skönt och lite sorgligt.

Kram
Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Linda!

Jo, det är SEEEEGT!!! Fast jag har försvårat det hela genom att fastna i överkoncentrationsträsket TOTALT. Det är läskigt vad uppenbart saker och ting blir ibland. Jag jobbar mer med mig själv just nu än med honom!

Jag tror ändå att schemat funkar, om man inte gör mer dramatiska förändringar, som att ta bort första luren helt. En desperat åtgärd! Vi har 2,5 timmar mellan lurarna (eller i allafall nästan), men problemet är fortfarande skarvarna. Det är fortfarande väldigt vanligt med enbart en halvtimmes sömn under långluren, så om jag schemalägger 1,5 eller 2 timmar ändrar inte problemet alls. Tyvärr. Idag har vi haft en sådan där typiskt trist dag, med bara 30 minuters långlur och långa insomningsperioder. Men igår sov han sin första riktiga tvåtimmarslur sedan jag började med det här! Han har sovit 2timmatspass, men då har jag alltid fått ramsa någon gång eller gå med honom gungande i vagnen.

Eftersom jag har dundrat ner i träsket (har vaknat med ont i magen ibland!!!) har jag fått ta ordentliga tag med MIG! Just nu mediterar jag i samband med läggningarna! Och jag är inte lagd åt det hållet alls! Men det verkar lugna honom - och mig!!! Så vi kämpar vidare. Men visst är det tröttsamt.

// Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Åsa: Skönt att ni har fått till 2 timmar i alla fall. Då KAN han ju sova + somna om.

Det låter som en bra idé att meditera i samband med sovningarna MEN att ha ont i magen när du vaknar känns ju inget vidare.

Nu vet jag att du säkert har prövat ALLT men en del sätter på klassisk musik för att fixa omsomnande. Musiken gör att barnet börjar lyssna, pulsen går ned och det blir lättare att somna om. Kanske sätta på musiken FÖRE skarven kommer?

Hur länge har du väntat ut honom i en skarv? Till sovpassets slut, eller längre? Det verkar som att han MÅSTE somna om för att poletten ska trilla ned. Det blir en ond cirkel till slut. han blir van att vakna i en skarv och sedan tjorva på till passet är slut UTAN att somna om.

Ja du vet ju redan allt det där såklart. Jag hoppas att det blir bättre och tycker att du gör ett bra jobb som kämpar på.

Kram
Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag spelar klassiskt, men faktiskt mest för mig! :) Klassisk körmusik är jättebra i samband med meditationen. I synnerhet som att körstämmorna stänger ute lite av barnrösten! Sedan låter jag skivan gå tills den tar slut. Ibland sitter jag och mediterar igen när skarven kommer, men jag försöker också att lägga ifrån mig klockan!

Jag väntar ut honom till sovpassets slut - och det kan ju innebära 75 minuter! Längre har jag inte väntat, kanske borde man det. Samtidigt har han blivit lite bättre på att somna om, även om det inte kommer som ett brev på posten. Tyvärr blir han ofta arg när han vaknar och ju argare, desto svårare att somna om, eftersom han stressar upp sig och blir uppjagad. Den senaste veckan har jag fått gå in och buffa vid flera tillfällen, något jag egentligen inte vill göra, men känner att jag måste, för att ge honom en chans att varva ner och faktiskt somna om. Han har ofta lugnat sig, men ingen garanti att han somnar ändå.
Men annars har han flera gånger somnat om, eller verkat somna om. Han är inte arg lika länge. Idag, när han bara sov 30 minuter, ägnade han lååång tid åt besvärjelser och hotelser och ruskigt fula ord. Under stunder var han tyst (då vågar man inte ens tänka tanken "sömn"), men aldrig mer än 10 minuter. När jag gick in och skulle plocka upp, då var han glad som en lärka! Tittar på mig, stående på alla fyra, och ser ut som om han säger: "Var du hemma??? Kolla, jag leker kamel!!!" :D Trots allt kunde jag inte annat än skratta högt! :lol:

Jag jobbar vidare med mig, i första hand. Imorgon skall jag inte se Stolthet och fördom för 100-ade gången. Den är underbar, men kräver inte min totala uppmärksamhet. Det är mycket det det handlar om. Och så måste jag faktiskt laga ny barnmat, så det blir mycket skrammel i köket. Har funkat förr.

Det jobbigast är att det blir ett PROJEKT och inte bara ett sätt att leva på. Man vill inte låsa upp sig för mycket, samtidigt som man måste leva livet. Vi försöker verkligen att göra roliga saker varje dag, för att undvika att det blir för mycket projekt och inrutat liv, men det är svårt. Konsekvensen och tryggheten ställer ju krav, åtminstone i dagsläget.

Men en dag SKALL det fungera!!!

Kram// Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Förresten - det magonda var det som satte igång mediterandet. Något var jag tvungen att göra, man kan inte vakna med orolig mage, bara för att sonen skall sova!!! Och även om det kanske är lite knasigt att sitta och andas till sakral klassisk körmusik när Walle somnar, så är det nog ändå ett steg i rätt riktning. Om inte annat så har det faktiskt blivit en av dagens skönaste stunder - istället för en stund fylld av stress, funderingar och lyssnande.

Magen är bättre nu. Ibland sätter den igång och fladdrar, men då sätter jag mig direkt, tar några djupa andetag och kör mina "mantran" (som är helknäppa!).

Varför är jag en sådan som går in för saker så totalt??? :oops:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Åsa
Vad jobbigt det låter. Theo har också börjat trassla med långluren. Förra gången (för någon/några månader sedan) då den inte satt som den skulle så "lärde" vi honom att sova hela luren genom att gå ut och gå med honom i vagnen varje dag i över en veckas tid. Han sov hyfsat gott i vagnen och därefter verkade det som om han "förstått" att han skulle sova 2 timmar mitt på dagen. Vi får kanske börja promenera med sovande bebis mitt på dagen igen. Man får ju lite motion på köpet :wink:

Midsommaren var ingen hit. Theos pappa var magsjuk och vi vågade inte åka på fest och kanske smitta ner 4 andra familjer. Eftersom F mådde pyton så intalade jag mig ganska tidigt på dagen att se midsommarafton som vilken fredag som helst. Ingen midsommarmat och bara en video på kvällen. Bättre lycka nästa år.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ÅsaB: jag är likadan men har blivit liiite bättre med två barn. Jag har ett kontrollbehov som påverkar min vardag ganska mycket. Jag är ganska icke-flexibel och vill helst vara hemma när barnen ska sova osv. Jag går in för saker till 100% eller så bryr jag mig inte alls ( ungefär) Det går att träna bort, det är jag övertygad om. Fick en jättebra avslappningsscd av JennyH som jag brukade lyssna på varje kväll när Malte trasslade som värst med amningen samt skarven på första luren. Du har väl haft kontakt med henne, kanske har du också fått den.

KING MARY: Det kanske är dags att se över Theos schema. Malte vaknade efter 1.5 timme varje dag på långluren samt hade svårt att somna in på sista luren för ett tag sedan. Jag kortade långluren och förlängde vakenpassen mellan lurarna. Nu sover han "prickfritt" igen

Kram
Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"