väcker ni alltid barnet?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

väcker ni alltid barnet?

Inlägg av JH »

Väcker ni alltid era barn på utsatt tid? (Alltså om de har sovit som de ska annars och man inte behöver "laga" sömntiden)

På morgonluren vill Elsa nästan alltid sova längre än utsatt tid. Jag brukar låta henne sova 10-15 minuter extra. Är det dumt? Hon har inte för få sovtimmar per dygn. Att hon sover så länge första luren har kommit de sista veckorna då vi inte längre har haft problem i vargtimmen, så jag funderar på om det är det gamla "om de sover så sover de mer" som gäller?

Jag låter nog alltid Elsa sova en extra marginalkvart om hon inte vaknar (vilket inte händer så ofta förutom på första luren) :-k Tycker det är så härligt när hon sover :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! jag får alltid väcka alva på hennes sovpass men på 45 minutersluren håller jag stenhårt på tiden medans långluren ibland kan bli lite längre... tror att det är ok :?: :?
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

alltså väckning inom marginalkvart, inte längre! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
kokos

Inlägg av kokos »

På morgonen hinner vi sällan väcka Adrian för han är lite väl morgonpigg men på båda lurarna verkar det som om han skulle kunna sova hur länge som helst. På förmiddagsluren väcker vi ofta efter marginalkvart. Han är helt klart mest glad om han blir väckt, kan vara jättesur om han vaknar själv.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
JH

Inlägg av JH »

Vår morgonlur är ju 60 min.... Vet att det inte är ett sömnrytmpass, men det funkar för oss, hon är alltid glad när jag väcker henne :D 45 min blir för lite och 1,5 för mycket.

Jag väcker också alltid henne inom marginalkvart såklart!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Att få väcka på morgonen står väldigt högt upp på önskelistan, men det fixar hon själv... en timma eller mer innan det är godmorgon.

Vi har sedan två sovpass på dagen 1,5 tim å 20min (ändrade från 45 till 20 min igår). Får ofta väcka henne på korta passet - iaf om vi är ute och går med vagnen.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Jag brukar försöka väcka så mkt som möjligt, alla sovpass. Tycker att det måste kännas skönare för sonen att bli väckt ("någon bevakar mina intressen :) ") än att vakna själv ("hallååå :? ?? har ni glömt bort mig??") eftersom han väldigt sällan vaknar lugn utan snabbt gråter upp sig.

På morgonen brukar jag kämpa för att få till ett omsomnande om sonen vaknar före tidiga marginalkvarten, och då får det ofta ta fram till sena marginalkvarten +15 min. OM han somnar om så vill jag väldigt gärna väcka honom, så jag gör det även om 5 min ej gått för att vara på säkra sidan.

På fm-luren samma sak. Eftersom den strulat längst i hela kuren så vill jag väcka här när tillfälle äntligen ges, oftast somnar han inte om här när han vaknat före tidiga marginalkvarten utan jag får gå in när han är hyfsat lugn. Så om han sovit till 1145 (luren är 1030-12) så väcker jag för väckandets skull. Har inte läst så mkt om detta utan gått på känn, så andra får gärna kommentera! :)

På em-luren väcker jag alltid om han inte vaknat efter utsatta 45 min. Det är ungefär 50-50 om han vaknar själv efter 30-40 min eller jag får väcka.
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"