Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Tors mamma, såg att du skrev att ni "ligger efter" men språket. Kan det inte vara pga tvåspråkigheten? Sofia är också tvåspråkig, här talar jag svenska med henne och min man engelska (han är engelsk). Vi försöker att tala bara svenska tillsammans. Det sägs ju att de börjar tala senare om de är tvåspråkiga - vilket inte är så konstigt :)

Vi har också problem med tidiga uppvak och har haft det länge. Blev bra förut då jag mörklade bättre, men det höll bara i sig en vecka. Jag gör inte som ni andra utan tar faktiskt upp henne på morgonen även fast det är tidigare än schemat. Det vågar jag knappt skriva.. :wink:. Det har inte medfört att hon har vaknat ännu tidigare utan hon är sin lilla klocka. Ibland har hon tom sovit längre.

I midsommar ska vi till landstället.. ska bli kul men lite nervöst då vi måste dela ett jättelitet rum. Plus att Sofia verkligen avskyr att åka bil. 10 min brukar hon klara.. nu blir det 2 timmar. Ska ladda med leksaker och ätbara mutor. Andra tips? :)
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sofias mamma skrev:Hej!

Tors mamma, såg att du skrev att ni "ligger efter" men språket. Kan det inte vara pga tvåspråkigheten? Sofia är också tvåspråkig, här talar jag svenska med henne och min man engelska (han är engelsk). Vi försöker att tala bara svenska tillsammans. Det sägs ju att de börjar tala senare om de är tvåspråkiga - vilket inte är så konstigt :)

I midsommar ska vi till landstället.. ska bli kul men lite nervöst då vi måste dela ett jättelitet rum. Plus att Sofia verkligen avskyr att åka bil. 10 min brukar hon klara.. nu blir det 2 timmar. Ska ladda med leksaker och ätbara mutor. Andra tips? :)
Jo visst kan det vara så, så jag försöker att överbygga detta med teckenspråk. (hett tips om man kollar efter forskning på just detta :wink: ) Jag säger som BVC läkaren sa till mig när jag berättade. "visst de kan vara något senare med språket, men tror du inte att jag skulle ha varit glad om jag fick ett extra språk gratis?" Han såg VERKLIGEN inga problem med det. Vi har också ganska många tvåspråkiga barn i vårt område och de ligger faktiskt inte efter i språket något. Så orolig är jag inte, bara medveten. :lol: 8)

:idea: Kan ni inte åka på en lur? Man åker när luren skall till och låter henne sova lurtiden, väcker när den är slut och då presentera muta och skoj. Då blir 2 timmar inte så lång tid?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Sofias mamma, Alice gillar inte heller bilåkningen. Hon brukar kunna underhållas max en halvtimme med mycket nya spännande leksaker. När hon tröttnar på dem brukar det bli "Imsevimsespindel" med rörelser till och andra sånger. Ibland får hon sitta och äta lite efterrättspurè. Har insett att man måste dubbla tiden när man ska åka med Alice någonstans :shock: Innebär tex att det tar tio timmar istället för fem att åka till morfar och mormor. Alice och jag tog faktiskt tåget tillbaks denna gång och pappa tog bilen :roll: Vi brukar ta många pauser så Alice får komma ur stolen samt vägrar hon att sova sittandes så även lurarna måste vi stanna för att ta :roll: Hoppas på att detta ändrar sig när hon blir lite större och kanske blir det bättre med nästa storklek på bilbarnstolen. Vi har fortfarande den minsta modellen.

Har just haft en otrolig dust med att få Alice att sova middagsluren :( :cry: Enligt klockan tog det 20 minuter att lugna men kändes som en evighet. Hon har ju den senaste tiden tagits upp ur sängen och lugnats så hon hade ju förmodligen massor av frågor nu!

Är avunds på er som har chansen att ge era barn två språk från början :!:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma skrev:
Kan ni inte åka på en lur? Man åker när luren skall till och låter henne sova lurtiden, väcker när den är slut och då presentera muta och skoj. Då blir 2 timmar inte så lång tid?
Detta hade ju varit drömmen! Hur lyckas du få Tor att sova sittandes? Tar gärna emot tips!!!! Alice verkar endast kunna somna på magen med det är klart hon tror väl att det är så då vi i handling visar att man sover på magen. Vi stannar ju bilen och tar ut vagnen och lägger henne :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du sidda75: Det var med "attityden" han fick lära sig :lol:

Jag hänger en filt över huvuddelen (han har alltid haft filt över vagn, babyskydd, resesäng osv (tills han kunde stå) så för oss blev ju även filt en betingad "sovreflex" och tar bort synintryck.
En FET ramsa får han och sen somnar han oftast. Ramsan är ju verktygens verktyg som du vet. Den får sista ordet. Sen gör vi "billjud" :lol: (Pratar med varandra jag och Guben)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Sidda: Teo gillar ej att åka för långt i bilen, men vi har bara åkt högst 1 1/2 timma i bil ( alla släktingar bor relativt nära varandra), dom ggr. han skall sova har det facktiskt gått bra.Jo, Teo vakna 1 timme tidigare i dag, jag körde en ramsa efter 10min.( solfjädra oxå, han prata i 5 min., blev tyst ( sommna om tror jag) i 10 min., sen vana han igen, lät han då vara, sen tog jag upp han vanlig tid. Kör på med ramsa i morgon igen.
Tors Mamma: Tor får han sova lite mera än 14 timmar? Är inte 14 timmar sömnbehovet för dom nu?
Sofia o Tors Mamma: kul med engelskan på era små, vet en kille som är engelsman som bägge sina små talar både engelska + svenska.Jag brukar i bland göra så att Teo sover kortluren mellan mig o gubben, fast numera är det mera sällan, eftersom han ålar o testar krypställning i sängen, innan han kommer till ro ( i dag tog det en 1/2 timma innan han sommna i dubbelsängen), så jag kör inte heller precis "som man ska".
Duggan: angående alla förkylningar som Teo har haft, tyvärr börja det rinna i näsan på han igen i dag, så blir han trött o naturligtvis grinig, vill ej röra sig, orkar inget.
I dag lyfte dom på ögonbryna åt mig på föräldrar gruppen för att jag tyckte inte man skulle säga nej till dom, när dom gjorde nåt som föräldern inte ville, jag sa att dom förstår ju inte än o är nyfikna.Känner mig lite `outside´ men det är väldigt kul att träffas ändå.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Sidda: Teo gillar ej att åka för långt i bilen, men vi har bara åkt högst 1 1/2 timma i bil ( alla släktingar bor relativt nära varandra), dom ggr. han skall sova har det facktiskt gått bra.Jo, Teo vakna 1 timme tidigare i dag, jag körde en ramsa efter 10min.( solfjädra oxå, han prata i 5 min., blev tyst ( sommna om tror jag) i 10 min., sen vana han igen, lät han då vara, sen tog jag upp han vanlig tid. Kör på med ramsa i morgon igen.
Tors Mamma: Tor får han sova lite mera än 14 timmar? Är inte 14 timmar sömnbehovet för dom nu?
Sofia o Tors Mamma: kul med engelskan på era små, vet en kille som är engelsman som bägge sina små talar både engelska + svenska.Jag brukar i bland göra så att Teo sover kortluren mellan mig o gubben, fast numera är det mera sällan, eftersom han ålar o testar krypställning i sängen, innan han kommer till ro ( i dag tog det en 1/2 timma innan han sommna i dubbelsängen), så jag kör inte heller precis "som man ska".
Duggan: angående alla förkylningar som Teo har haft, tyvärr börja det rinna i näsan på han igen i dag, så blir han trött o naturligtvis grinig, vill ej röra sig, orkar inget.
I dag lyfte dom på ögonbryna åt mig på föräldrar gruppen för att jag tyckte inte man skulle säga nej till dom, när dom gjorde nåt som föräldern inte ville, jag sa att dom förstår ju inte än o är nyfikna.Känner mig lite `outside´ men det är väldigt kul att träffas ändå.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Ursäkta 2 samma inlägg.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Ska ramsa på imorgon bitti tills klockan blir sju. Just nu så ligger Alice och pratar lite i sängen. Ska ju sova och för att hålla vargarna på avstånd sitter jag och läser högt på forumet (är själv hemma).

Märker också av mer och mer nej när jag umgås med de i föräldrargruppen. Igår var jag barnvakt åt en liten "huligan" då mamman var hos tandläkaren. När hon kom tillbaks blev hon lite bestört av att sonen fått utforska vår CD samling, det har han fått lära sig att han inte får hemma. Får känslan av att de tycker jag är lite "slapp" som aldrig säger ifrån.

TorsMamma, klart det gäller attityden med bilåkningen :wink: Alice har varit så förkrossad så det slutade med att vi stannade bilen och tog fram vagnen. Detta var inte så smart gjort men förhoppningsvis kan vi styra om det med självklar attityd och en solklar ramsa inför nästa bilresa.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Apropå tvåspråkigheten:
TorsMamma skrev: "visst de kan vara något senare med språket, men tror du inte att jag skulle ha varit glad om jag fick ett extra språk gratis?"
Man får ju inte språket gratis, något av dem. Ett eller flera så måste man ju ändå jobba för att lära sig dem, eller hur?

Sonen på 3 år har inte varit sen med språket. Snarare ligger han före sina jämnåriga och hade t.ex. full koll på färgerna redan vid 18 månader. Många jämnåriga som fortfarnde inte kan mer än ett par tre färger med säkerhet. Han var dessutom tydlig i talet ganska tidigt.

Engleskan förstår han obehindrat men talar tyvärr inte så mycket. Han märker ju att pappa förstår svenska (britt). Men pappa är konsekvent och det hjälper att träffa farmor och farfar.

Har också läst att flerspråkiga barn ofta har lättare för andra "ämnen", inte bara andra språk utan även sådant som fysik och matte. Och så har de ofta ett brett ordförråd eftersom det för dem är självklart att allting har flera olika benämningar, minst två ju.
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Torsmamma: det skulle vara perfekt att åka under en lur, men hon kan inte sova sittandes :( . Hon har aldrig somnat i bilen även om hon varit jättetrött o gäspat. Ja bortsett från då hon var nyfödd såklart.
Samma problem sittandes eller liggandes på rygg (som yngre). Hon gillar inte att sitta fastspänd helt enkelt.. Tror inte attityden spelar roll med dom barn som inte tycker om att sitta fastspända. Det kan ju även vara så att de mår lite illa. Ofta vänder det först då de är så pass gamla att man kan ha stolen framvänd.. Så det är bara några år kvar :wink: .

Sidda75, vi bytte till nästa storlek på bilstolen så fort det gick. Det blev lite bättre då hon ser ut lite mer och inte sitter lika "inklämd". Men bra blev det inte. Men det kanske funkar för er :!: :) .

Har alla 2 lurar, eller t.o.m 3? Här har vi problem med 2 och kommer nog ändra till 1 snart. Hon är alldeles för pigg för att kunna sova efter bara varit vaken 3-4 timmar.. :roll: . Hon har skippat e.m luren flera dagar. Blir ju alldeles för lång vakentid då mellan ca 12.00 o 19.00. Alltid jobbigt när de är för pigga för 2(3) lurar men för trötta för 1(2)... :shock:

Ha en trevlig midsommar nu :D
/Lena
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hugo sover 2 lurar och har gjrt det dom 3 senaste månaderna och det går bara fint, men jag tror att det är länge tills det blir aktuellt med en lur för oss..eller Hugo..=)

Jag måste bara få berätta Hugo har lärt sig djurljud..jag läser pekbok, och pekar på djuret(tiger i detta fall) och säger: hur låter tigern? Och svarar Grrr och nu har Hugo lärt sig det och pekar på Tigern och säger Grrrr, sååå söt! Och när jag gör samma med Hunden och säger Voff, voff så är det så roligt så man trillar omkull i sängen :lol:

Jag har hittils bara låtit Hugo sova kortluren i bilen och det går suveränt, men vet inte vad han skulle göra på långluren om han vaknade i skarven, antingen vakna och tycka han sovit klart..eller sova vidare...Jag lär ju få veta under semestern :lol:

:-({|= GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Dagens schema har 14 tim 35 min. Tor blir 9 mån (=14 tim) om 5 dagar och mitt 2 lurarsschema har 14 tim och 15 min. Men jag tycker om att ha fexibiliteten med flera lurar på schemat och även mera tid. Tor får förutsättningarna, ibland sover han 30 min på 45 luren, ibland 5 min på 20 luren, men han behöver verkligen "nedvarvningstiden" så den får han med just förutsättningarna.

Så förmodligen lutar det åt att jag gör om till 2 lurar nu i midsommar för i 2 dagar har han tagit längre tid på sig att somna än vanligt. Men jag kan avslöja att TRÖTT har han ALDRIG visat att han är inför en lur, han är skalman, somnar när klockan säger och äter när klockan säger. Jag väntar inte på att han skall visa sig vara hungrig eller trött för då tror jag inte att vare sig 1,2 eller 3 lurar skulle funka för oss. 8)

Han har ju sagt med STORA ord att han vill vara en äkta Anna-bebis så jag gör EXAKT som jag tycker det står i BB och ju mer jag håller mig till vad AW säger, desto mera blir han som boken också säger.

Törs nog inte annat längre, för kör jag freestyle kallar han in "the BIG Cohouna" (läs extra M) och jag blir tillrättavisad med hela handen. 8-[ :lol:

Sofias mamma: Det där med bilåkning är supersvårt. Finns många som aldrig trivs med att åka bil. :cry:

Tor verkligen HATADE att åka bil och han hatar ännu mera att vara fastspännd :twisted: . Vi började med korta bilresor, sen ökade sakta. Sen när han skulle babysimma så hade han inte så mycket val än att sova i bilen. Tilläggas kan, att han tog MÅNGA träningsresor på sig för att sova hela 1,5 och 2 timmar utan att vakna. Men förutsättningarna var att vi åker på motorväg och brusljudet är konstant.

Han fick också lära sig att sova korta luren på em 20 min fastspännd i vagn liggandes på rygg och sittandes. Det tog också lite tid och vagnen måste rulla hela tiden och helst skumpa på gropig skogsväg. :wink: Men när han väl lärt sig så går det bra. Och vi har faktiskt inte så många protester kan jag säga. Han vill bara att jag har en SOLKLAR attityd så funkar det. :wink:
Tor 2006

indra

Inlägg av indra »

Tors Mamma: Jag såg det sen när jag skickat i väg att han inte riktigt var 9 månader.
Teo vakna kl:7.30 jag ramsa ej, lät han vara, tog upp han som vanligt kl:8, gör så när det blir tidigare än 7.30 så ramsar jag.
Sidda: Hur går det med Alice? Fick du Ramsa?
Har ni lite tips på ensamlekssaker till Teo, har haft samma saker i en månad nu, hemliga påsen + större leksak, tänkte göra om påsar o byta leksaker till han i dag ( varierar då påsen + leksak var 3:e dag, så jag har 3 st. påsar o leksak).
Jag vill lära mig hur man kopierar svar som finns i ett annat inlägg till det inlägget man skall svara på (förstår ni hur jag menar?), är dålig på datorer,så om någon kan förklara på ett lättförståligt sätt för mig..
GLAD MIDSOMMAR
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

I ett inlägg som du vill använda texten finns en knapp som heter "citera". Trycker du på den får du hela det inlägget med i en "besvara ruta".
Använd sen "förhandsgranska" knappen så ser du hur det ser ut om du vill ändra något.

Ett annat sätt är att "kopiera" texten från "ämneshistorik" som du ser under detta fönster du skriver ditt meddelande i. Då gör du så att du trycker på "quote" knappen, klistrar in texten och sen trycker på "quote" igen. Prova dig fram. :wink:

:?: Vad använder ni andra som "hemlig" påse?
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"