Armar uppåt sträck!

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Armar uppåt sträck!

Inlägg av Gäst »

Hjälpähjälpähjälp... :shock:

På sistone ( 7-10 dagar..?) har den där lugna, harmoniska och glada två-åringen varit putsväck :( och istället har jag en grinig gosse, som springer framför mig, gråter och sträcker upp armarna mot mig. :o Social delaktighet i form av tvättstugan - som så länge varit en favorit - är nu grymt opoppis, och jag får ta till mindre mild våld för att han skall delta alls. När han har gjort sitt tackar jag så mycket för hjälpen, och jobbar vidare. Han står bredvid och frustrationsvrålar alternativt sträcker upp armar mot mig. 8-[

Jag vet inte hur jag skall hantera detta riktigt. Om jag läste detta och det inte var frågan om ett barnaboksbarn, skulle jag säga :"ge honom ett eget jobb, ta med honom i arbetet". Men han har ju ett eget jobb. Det har han haft länge. Jag tar med honom. Men allt förorsakar gråt och tandagnisslan just nu, och så armar uppåt sträck...

:arrow: är jobbet i tvättstugan för lätt? Fast om det nu är det, även lätta jobb måste ju göras! Jag behöver honom där, på riktigt, det är inget låtsas! :?

:arrow: jobba vill han ändå; idag stod han på helt eget initiativ och plockade undan från bestickskorgen och lade alla grejerna på sina rätta ställen (visserligen var de smutsiga, men det är nog överkurs... :heart: )

:arrow: vi har börjat potträna för tio dagar sedan - han går här hemma utan blöja i bara kalsonger eller kalsonger + byxor, ifall det är kallt. Än så länge gör han inget i pottan. Vill absolut inte sitta, och har inte heller velat sitta på sittringen som vi köpte till honom. Jag tänkte ge det hela en avslappnad chans nu innan semesterresan, när det verkar vara rätt så varmt.

:arrow: den goda väninnan och jag pratades vid igår, och vi kom fram till att Hugo har ofta betett sig så här när han varit på randen till att lära sig något nytt. Det KAN vara detta som spökar, förstås, men jag måste ändå hantera det! Idag höll jag på att tappa tålamodet totalt när han för sjuttonde gången småsprang framför mig och gnällde med uppåtsträckta armar... :x

Nu på kvällen har vi varit ute och vattnar blommor; den naturvetare som han är var han mer intresserad av empiriska experiment med sin vattenkanna; total koncentration och verkligen experimenterande på G. Kändes inte lämpligt att störa honom. Jag vattnade och han pysslade med sina experiment, i närheten. Borde jag envisas..?

Hjälp mig nu, alla kloka! Jag vill inte gå här dagarna i ända med en missnöjd gosse! Vad är det jag inte ser?
Lua

Inlägg av Lua »

Glädje, bus, humor :?:

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är det jag har saknat... :( Glädje, hans bus, hans humor... puts väck!

När jag försöker busa med honom är han ibland med på noterna, och ibland inte. Jag tar dock till mig tipset Lua, och lägger det i den aktiva verktygslådan... :wink:

Tack!

Och fler röster..?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Gör en Päivi!

Börja dagen med att säga hur kul han är, vilket bra humör han har, humor osv. Vad mycket ni har att göra idag som du INTE kan göra utan honom. Föregå honom! Du vet, allt det där du gjorde med honom inför lillasyster problemet. :wink:

:lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P :P :P

Stora tankar seglar i samma vatten... :lol: Började lite smått ikväll, och skall absolut fortsätta!

Jag undrar bara om det blir för mycket för honom om han samtidigt beröms för fantastiskt frukostuppförande (...) OCH underbar hjälp vid olika jobb.

Kan det bli för mycket beröm..? :roll:

Nåväl, TorsMor, jag skall absolut göra en sån där "Päivi"... :P

Tack för bekräftelseramsa samt påminnelse... :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ärligt talat! Kan man få FÖR mycket berömm?? Jag vet faktiskt inte, men tror inte det. Visst man kanske inte HÖR varje berömm, men matas det inte in i det där livslånga videobandet man bär med sig hela livet tror du?

:wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är ju det jag sitter och funderar på: ifall man beröms mest hela tiden, TAR det då, eller börjar det rinna av som vatten längs en gåsrygg..? :roll:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Skit i tvättstugan :wink: !

Andra viktiga saker som ni kan ta itu med?
Nya utmaningar?
Baka?

Hugos egna initiativ till allt (jobb, lek, skoj) är den bästa grunden till all delaktighet tycker jag.

Tänk dig att chefen kommer och kör handen om handen på dig en pissig dag på jobbet :shock: :lol: . Vad behöver du en pissig dag på jobbet?

Glädje är aldrig fel, det underlättar det mesta här i livet.

Bryt, gör annat.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vaddå, om AW säger att man skall låta som en "upphakad skiva" i vissa lägen varför inte om bra saker är ju då min tanke :wink: Det är klart att det går in! VI kommer ju minsann ihåg VART enda EVIGASTE elakhet, eller??? Va, va, va???

Jag minns ju BARA att jag fick höra att jag var hopplös... :cry:

Så om han får höra vilken bra person han är, med humor och god aptit på livet. Ja då blir han ju så, visst?

Det är ju liksom känslan du vill förmedla, om du säger till dig själv att du har bra självkänsla 100 ggr/dag eller 10gr/dag. Vilket tror du går fortast att få in i själen för att sen tro på?
Tor 2006

Nancy

Inlägg av Nancy »

Kanske helt strunta i tvättstugan ett tag :?: Ok, livsnödvändig syssla men kanske begär vi i vår delaktighetsiver lite väl mycket av våra små ibland. Tycker att du kan nöja dig med att DU måste fixa tvätten.

Och skall det malas à la grammofonskiva så kanske "mamma ska fixa tvätten nu" istället för just berömmet i det här fallet.

Bara en tanke...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Torsmamma och FoS!

Jag tänker ju mig att den sociala delaktigheten skall vara något som kan göras varje dag :roll: så att det inte glöms bort... :?

Skall börja då på allvar klura på något som kan ge honom en större utmaning!

Torsmamma: JO! SANT! :D RÄTT! :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

... en tanke som redan framförts i tråden ser jag nu 8) (man är inte alltid så radikal som man själv vill tro tydligen :wink: :lol: )
Nancy

Inlägg av Nancy »

Förtydligande: menar att tvätten som syssla skall fortgå i Hugos vardag men att du kan ge efter lite på just hans insats. Däremot tycker jag inte att du skall kompromissa med din insats, oavsett protester.
Gäst

Inlägg av Gäst »

radikal och radikal :lol: en bra tanke är en bra tanke, eller hur..? :wink:

Nu är det ju så att på sistone har jag själv börjat härskna på denna tvättstuga (det tog bara två år... :lol: ), i och med att jag inte heller upplever det som så jättekul för tillfället... :roll:

MEN:

Ikväll tyckte han att detta med egen vattenkanna utomhus var så himla kul, och nu på sommaren behöver ju blommorna vatten :wink: och vattnar man lite nånannastans så gör det inget alls :lol: så jag tänker mig att det borde vara en grej för honom! :D

Ni skulle sett honom ikväll: när jag väl fyllt på hans kanna stod han vid en liten träpall och satte ner sin kanna väldigt bestämt 8) gånger 100, så att varje gång skvättes lite vatten ut... däremellan energiskt handviftande... :lol: man liksom såg kugghjulen jobba runt: om jag gör det en gång till, kommer det ut vatten DÅ OCKSÅ :?: :o

Frågan är ifall detta räknas som jobb, eller mera som forskningsstipendium på Backalyckans Universitet..? :roll:
father of sons

Inlägg av father of sons »

Päivi skrev:Jag tänker ju mig att den sociala delaktigheten skall vara något som kan göras varje dag :roll: så att det inte glöms bort... :?
Hur skulle du, om du kunde nollställa dig, definiera/tolka begreppet "social delaktighet"? Skulle du koppla det så starkt mot "arbete"? Jag tycker att alla mina ungar vill vara socialt delaktiga på alla möjliga olika vis hela tiden. De VILL vara delaktiga och JAG tror inte att barn som vill vara delaktiga behöver "handas om handas". Du behöver bara följa honom och möjliggöra den delaktighet han söker i kampen för överlevnad.

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"