Problem med dagslurar utomhus & läggning på kvällen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bonving

Inlägg av Bonving »

Hej,

Jag har en son på 4 månader som jag kört "Sova-hela-natten" - kuren på. Är nu inne på min fjärde dag på uppföljningsveckan. Hans schema ser ut som följer:

07:00 - Väckning, mat, blöjbyte och lek
08:30 - Sova 1,5h
10:00 - Mat, blöjbyte och lek
11:30 - Sova 1,5h
13:00 - Mat, blöjbyte och lek
15:00 - Sova 45 min
18:30 - Mat/Nattslurk, blöjbyte och skrattet till godnatt
19:00 - Sova natt

Min son Carl sover bra på nätterna, när han väl somnat och vaknar ibland till mkt kort ngn gång vid fyra, somnar om av sig själv och vaknar sedan i regel kring 06:40. Då får jag ramsa ett flertal gånger och brukar gå in och väcka honom glatt kring 07 när han väl tystnat.

Det som krånglar mest är dagslurarna och kvällsnattningen. I regel sover han alla dagslurar utomhus. När vi är hemma har jag honom på balkongen och vaknar han tar jag in honom, ramsar och när han somnat om så tar jag ut honom på balkongen igen. Jag brukar somna honom inomhus och sedan vänta ett par minuter och därefter gå ut. Problemet är när vi inte är hemma utan ute och jag har satt mig på en bänk och läst. Då har han ibland vaknat efter 45 min och det är mkt svårt att få honom att somna om. Har läst att man inte skall ramsa utomhus. Har också läst att man skall invänta sömnen innan man promenerar. Så hur gör jag när han vaknar och vi inte är hemma? Jag har ruskat lite på vagnen och ramsat (ja, det är ju fel), men i regel inte fått honom att somna om. Jag vill ju inte ge honom några otydliga besked och fastna i ett evigt vagnande.

Min läggning för kvällen tar i regel 15-20 min och jag har som bäst lyckats med 6 min en gång. Så några två minuters läggning har jag inte lyckats med. När jag ger Carl hans nattmål kl. 18:30 så är han så trött att han alltid somnar medans han äter. Jag får därefter byta blöja och sätta pyjamas för att på så sätt "väcka" honom så att jag kan köra skrattet-till-godnatt. Jag undrar nu om det är för lång vaken-tid innan läggningen och om jag bör justera mitt schema. Läggningarna på dagen tar inte alls så lång tid som till kvällen. Är han övertrött? Jag kör skrattet-till-godnatten, men det är svårt att få honom att skratta så att han kiknar eftersom han är jättetrött. Jag kan få honom att le ett par gånger, men inte mkt mer än så. Sedan lägger jag honom tillrätta, buffar ett par gånger som markerande och går ut med ramsan. Jag går i regel aldrig in igen utan jobbar med ramsan utanför hans rum i olika tonfall. Jag låter det gå minst 2-3 minuter mellan ramsandet och lyssnar av emellan. I regel låter han arg.

Skulle bli oerhört tacksam för lite tips på hur jag kan förbättra dagslurarna utomhus och läggningen för natten. Som det är nu känner jag mig väldigt låst till hemmet så att jag kan ramsa ostört och i olika tonfall.

Hälsningar,

Annica
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hoppas du får svar från en dipl. SHN-are på alla dina frågor. Jag tänkte lägga mig i schemat lite om jag får.

När Tor var 4 mån sov han 12-45-2-45. I ditt schema får jag ihop 15,45 timmar sömn och behovet är ca. 15,30.

Tors schema såg ut så här.

07 vaken
08.45 sova 45min
11.30 sova 2tim
15.30 sova 45min
19.00 natt

Som du ser är mitt schema exakt 15,30 samt första och sista luren en aning förskjuten. Genom att köra detta tror jag du slipper i alla fall en 45 skarv till samt för trött på kvällskvisten.

Vad tycker du? Man brukar dock säga att det tar 3 dagar att införa ett nytt schema och 1 vecka för det att sätta sig. Och det skall gå gärna mer än så innan man ens överväger att ändra.
Så om du tänker ändra så TÄNK igenom NOGA innan, ditt nuvarande schema har ju inte fått chansen att sätta sig än. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Annica!

Först vill jag be dig att hålla dig till en och samma tråd när det berör samma barn. Det gör inget att ämnet är något annat, det skriver du bara som rubrik. Detta underlättar för oss som vill hjälpa dig, då vi får chans att läsa hela er historia. Tack :D

När jag läser din text så får jag ett ord framför mig: överkoncentration. Du måste BACKA mycket mer och ha mer förtroende för sonen för att han ska göra framsteg. SHN-kuren är en process som tar tid och som måste få ta tid. Det är ofta fem steg framåt och två tillbaka. Då gäller det att ha MÅLET framför ögonen.

Gör så här vid nattning:

:arrow: Kvällrutiner som ni brukar.
:arrow: På med blöja och pyjamas.
:arrow: Nattslurk.
:arrow: Skratta och busa så gott det går, några leenden är väl underbart :D
:arrow: Lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och ut med ramsan.
:arrow: Gå sedan och sysselsätt dig med annat så du låter sonen komma till ro av sig själv och du släpper överkoncentrationen. Jag lovar att du hör om han verkligen behöver hjälp.
:arrow: Om han bökar, gnölar, är arg och förbannad, ja, det får han ta hand om själv. Vi kan inte lösa alla världsproblem åt honom. Om han blir ledsen DÅ ska han ha en betryggande ramsa, inte förr.
:arrow: Tänk på att även avvakta är ett verktyg :wink:

Vid daglurar:

:arrow: Busa och skoja på väg till vagnen :D
:arrow: Lägg tillrätta ordentligt, mörklägg, vagna kort, avsluta med ngr skak på handtaget och gå bort från vagnen.
:arrow: Avvakta och ge plats för sonens reaktioner.
:arrow: Vid behov, upprepa proceduren(ja, inte tillrättaläggandet) men kortare och kortare för var gång.
:arrow: Om du vill gå på promenad, avvakta till han sovit några minuter innan du börjar gå. Då vänjer han sig inte vid att vagnen måste vara i rörele för att han ska kunna sova.
:arrow: Om han vaknar för tidigt, upprepa proceduren ovan men kort.
:arrow: Ha koll på när han somnar om och väck efter passande sömnrytmpass som får rum inom lurens tid(+ev marginalkvart, dock ej vid 20 o 45-min lurar).
:arrow: Kom ihåg det glada återseendet :D

Gå via "sök" så hittar du trådar om tidiga mornar, det finns olika sätt att hantera detta. Bla pangramsa, klassik musik och ljud i huset. Läs på och fundera vad som passar er. Se det som er handlingsplan och följ den benhårt så ska du se att om några mornar så sover han heeela natten lång utan behov av hjälp.

Återkom om du har fler funderingar!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Bonving

Inlägg av Bonving »

Hej!

Tusen tack för era tips & råd! Det uppskattar jag mkt!

Scemaförslaget som jag fått av dig "TorsMamma" ser strålande ut och jag kommer nog revidera till det när jag gjort klart uppföljningsveckan. Är nu inne på min 5:e dag. En fråga bara - när du väcker honom kl. 09:45 efter hans första dagslur - ger du honom mat då direkt? Han åt ju kl. 07:00 sist om jag förstått dig rätt och det blir ju bara 2,5 h senare. Så fort jag väcker Calle efter en dagslur vill han nämligen ha mat direkt så jag tror det kan bli svårt att skjuta på det.

Tack Elle för kanonbra tips om dagslurar - nu känner jag mig säkrare på hur jag skall göra och ser fram emot dagen. Kan tillägga att jag misstänkte att jag höll på för mkt vid kvällsläggningen och ansträngde mig verkligen igårkväll för att korta ner läggningen och inte störa så mkt. Den tog 5 minuter!! Han sov som en stock och vaknade inte förrän 06:40 i vanlig ordning då jag ramsade. Skall prova med att göra ljud i huset m.m. som du tipsar om och även kolla efter fler tips på forumet.

Hälsningar,

Annica
Bonving

Inlägg av Bonving »

Hej igen,
Jag menar när du väcker honom 09:30 - ger du honom mat då direkt trots att han fick mat 07:00 senast?

Tack på förhand!

Hälsningar,

Annica
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, om vi skall fördjupa oss i just matdelen, så var det så att han fick pumpad BM med NAN2 pulver i vid 4 mån som kvälsslurk, samt lite smakisar (läs stora smakisar). Så när han vaknade vid 07 var han inte särskilt hungrig.
Men när han sen vaknade efter förstaluren så åt han faktiskt bättre, jag gav mat (ammade) då direkt, det jag fick. :lol:
Kan inte säga mera än att du får känna av hur det fungerar för dig. Det är ju olika hos alla.

Tor var ju inte heller någon "amma" eller "flask" bebis. Han ville ha MAT! Så jag gav honom mat, och pumpade BM som jag fortfarande serverar i pipmugg till maten.

Du kommer att hitta er väg, sitt ner och tänk ordentligt så blir så bra, så bra. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Annica =D>

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"