Dagslurar som krånglar!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nissemamman
Kontakt:

Inlägg av nissemamman »

hej!

just det , eftermiddagsluren är 45 min. jag misstänkte det att den kom för tidigt. Nu har det gått ca 3 veckor sen kuren , kan jag flytta fram läggningen direkt till kl 9, eller ska jag succesivt ta en kvart om dagen: tex i morgon 8.30, i övermorgon 8.45 och sen 9?
Eftersom dom ändå inte verkar somna förrän kl 8.45. Verkar det rimligt? jag vill ju inte hålla på och mixtra för mycket med tiderna. Tack för hjälp!

mvh Catrine
Mina älsklingar Jacob och Ernst föddes den 21 December 06 och sen dess har livet fått en ny mening! Kurades vid 5 månader.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Catrine!

Jag brukar alltid genomföra alla förändringar på en gång, tycker att det går snabbare så. Alltså skulle jag bestämma dag när nya lurtiden börjar gälla och GENOMFÖRA utan att darra. Ingen fara att ändra nu, de visar ju tydligt att de inte är trötta kl 8.15. Kanske behöver du lite mutor eller extra mycket social delaktighet för att hålla dem vakna. Men om några dagar sitter tiden som en smäck.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nissemamman
Kontakt:

Inlägg av nissemamman »

Å tack snälla! det känns och är så otroligt fint med allt stöd!
då gör jag samma sak med eftermiddagen eftersom den krånglar lite med.
ser genast fram emot imorgon!

Tack än en gång ; Catrine
Mina älsklingar Jacob och Ernst föddes den 21 December 06 och sen dess har livet fått en ny mening! Kurades vid 5 månader.
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nissemamman
Kontakt:

Inlägg av nissemamman »

HEj igen!

det är fortfarande svårt att få dom att sova så att det blir 15 tim om dygnet.
Middagsluren som är 1,5 tim sover de 45-60 min och dom andra två 45 min
lurarna är rätt sega. det tar oftast 15-25 min innan dom somnar.
jag kan ju inte göra mer än att lägga dom och i värsta värsta fall ropa en ramsa. nu var det ett tag sen vi började kuren ca 5 veckor med det kanske tar ett tag innan det sitter. Nattnigen och nätterna går väldigt bra.

Vi ska ut och resa i sommar och jag oroar mej lite
eftersom miljön är annorlunda och det kommer att vara andra personer där
och känns jobbigt ifall dom ligger och gnyr ibland är arga. Förstår ni vad jag menar....det är jobbigt när folk lägger sej i: -ska du inte ta upp honom, han skriker ju.

Är det okej att det blir lite rörigt med sömnen under semestern men att man håller mattiderna. kan man styra upp det sen när vi kommer hem igen?

lite funderingar från en lite orolig tvillingmamma, Catrine
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

:arrow: Attityden av total självklarhet är ju a och o. Det låter som att du i dagsläget skulle ha svårt att upprätthålla den inför andra människor. Det är nog i och för sig inget ovanligt... Men om du inte själv tror på och kan stå för dina rutiner så kan det vara svårt för dina små att känna sig trygga. Har du läst den här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:idea: Några tips: Attityden av total självklarhet är lika viktig - om inte viktigare - att upprätthålla om man kör en "slappare" tillvaro. Vi har gjort det under vissa omständigheter, t.ex. förra sommaren när vi var ute på husvagnssemester. Det går bra men man måste vara stadig på handen. När man till exempel lägger liten för att sova middag i vagnen och liten protesterar är det lättare att släppa in vargar: "Hon kanske inte alls är trött? Få se nu... hur länge sov hon förra gången? Kanske hon är hungrig? Det blev kanske lite mat där på hamburgerhaket? Är det inte hemskt varmt där inne i vagnen? Det är klart att hon inte kan sova. Ny miljö och varmt och hungrig och inte alls sömnig... " Förstår du? När man har schemat har man koll! Om man frångår schemat bör man ha ännu mera koll...

:idea: Om jag skulle göra om semestern skulle jag använda marginalkvartar och 5-minutare men i övrigt köra schemat.

Kram Lua. :heart:
nissemamman
Kontakt:

Inlägg av nissemamman »

Tack!

vad bra. jag tar det till mej och ska nästa gång stå upp för mej och inte vackla. - Detta passar mej och det är mina barn! Jag blir bara så trött när
jag gick på barnkalas igår och min man stannade hemma med tvillingarna ,
där dom 6-7 gånger upprepade att: Vad trååkit att inte tvillingarna kom, det var ju synd at tvi inte fick träffa dom. VArför kunde du inte ta med dom?
Jag försöker förklara att vi har skaffat oss rutiner
som funkar bra för oss och det är bara bökigt för oss om dom ska med.
ingen fattar. SEN när schemat sitter och vi kan lägga dom på nån säng nånstans och dom sitter och kan matas utan barnstol.

jag kanske har PMS och blir jädrigt lättretad eftersom folk inte verkar fatta att jag har 2 bebisar på en gång och då kvrävs det lite fast hand för att det och MAN ska funka i tillvaorn. hade lust att nita värden innan jag gick.
men då var det skönt att dra iväg med min mans Fat Boy -en bullrig Harley Davidsson....

En fråga: funkar det utan resesängar på resan? eller är det en trygghet relaterad till spjälsängen?

hej så länge, Catrine
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"