Hej!
Jag undrar om jag kan få några tips om hur jag bäst går tillväga för att resa en längre sträcka i bil med min son 4 månader. Vi har kört "Sova-hela-natten"-kuren med honom med fantastiska resultat och är såå tacksamma! Är nu inne på 3:e dagen på uppföljningsveckan och i kommande vecka skall vi bila från Sthlm-Malmö. Jag vill inte förstöra den fina rutin vi nu byggt upp och ber därför om tips på hur man bäst går tillväga. En idé vi har är att somna honom i vagnen (han sover alltid dagpassen i vagnen) och efter 10 min lyfta över honom till bilbarnstolen och köra. När han vaknar efter sitt första sovpass på 1,5 h ger vi honom mat i flaska i bilen. Sedan stannar vi och leker tills det är dags för nästa sovpass, somnar honom i vagnen och lyfter över honom efter 10 min och kör och så vidare. Vi har förstått att det viktigaste är att hålla hans tider, så det kommer vi respektera stenhårt. Vi vill gärna börja köra på morgonen för att vara framme på kvällen så att han får somna kl.19 (vilket är hans tid för kvällen) på plats.
Tack på förhand för tips och råd!
Hälsningar,
Annica
Resa i bil
Vi har rest längre sträckor i bil med barn ( ösd-ystad) ett flertal gånger. Vi brukar köra när det är dags för sovpass. Då somnar barnet ofta lätt i bilen. Stanna och rasta vid matdags och sedan köra vidare ca en halvtimme före nästa sovpass. Vi har även kört en längre sträcka när barnet har somnat för kvällen. Då stannar vi en stund, dricker välling, på med pyjamas mm och sedan kör vi på fram till midnatt ungefär ( då måste även föräldrarna få sova lite
Om du känner dig osäker, kan du säkert låta honom somna i vagnen, annars brukar det vara jättelätt att låta dem somna i bilen. Det brukar kunna bli lite extra sömn när man åker bil, men en gång är ingen gång...håll på schemat nästa dag bara...
Lycka till
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Vi körde upp till Anna i Gastsjön med våra 9 månaders tvillingar och en 3 åring. Resan tog över 7 timmar och det över förväntan bra.
Vi satte dem i bilen 15 min innan långsovpasset på fm. De somnade nästan direkt och sov sina 1½ tim. Var vakna en stund, ca 30 min och så stannade vi och åt. Lekte en stund och körde vidare. De kunde inte hålla sig vakna till nästa sovpass utan somnade lite tidigare och sov ca 45 min.
Sista biten blev det en 5-10 minutare.
På hemvägen gjorde vi detsamma. Men denna gång stannade vi inte och åt utan, värmde mat på mack och matade medan vi körde och sen stannade vi. På det sättet tog vi oss iallefall 30-45 min längre.
Tjejerna hade aldrig åkt så långt innan, inte storebror heller. Damerna gillar inte att åka bil så detta sättet var kanon. De hade nästan aldrig sovit i bilen innan. Bara då de varit sjuka och vi varit tvungna att åka 8 mil till sjukhuset.
Lycka till!
Vi satte dem i bilen 15 min innan långsovpasset på fm. De somnade nästan direkt och sov sina 1½ tim. Var vakna en stund, ca 30 min och så stannade vi och åt. Lekte en stund och körde vidare. De kunde inte hålla sig vakna till nästa sovpass utan somnade lite tidigare och sov ca 45 min.
Sista biten blev det en 5-10 minutare.
På hemvägen gjorde vi detsamma. Men denna gång stannade vi inte och åt utan, värmde mat på mack och matade medan vi körde och sen stannade vi. På det sättet tog vi oss iallefall 30-45 min längre.
Tjejerna hade aldrig åkt så långt innan, inte storebror heller. Damerna gillar inte att åka bil så detta sättet var kanon. De hade nästan aldrig sovit i bilen innan. Bara då de varit sjuka och vi varit tvungna att åka 8 mil till sjukhuset.
Lycka till!
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Resa i bil
Hej,
Tusen tack för era tips! Jag provar att åka ca 15 min innan hans första längre sovpass, sedan ge mat i bilen (får flaska) när han vaknar 1,5h senare och därefter stanna och leka för att sedan upprepa samma procedur inför nästa sovpass. Låter som ett klokt förslag!
Hälsningar,
Annica
Tusen tack för era tips! Jag provar att åka ca 15 min innan hans första längre sovpass, sedan ge mat i bilen (får flaska) när han vaknar 1,5h senare och därefter stanna och leka för att sedan upprepa samma procedur inför nästa sovpass. Låter som ett klokt förslag!
Hälsningar,
Annica