Hej alla kloka!
Min lilla son är nu sju månader. Vi har haft ett schema som fungerat finfint för honom och storebror (2 år) men nu börjar det trassla lite. Tre sömnpass har lillebror haft om 45 min, 2 h och 45 min. Finemang då jag vi alla är ute första passet, sedan vilar de samtidigt lillebrors långlur och sista luren lagar jag och storebror middag. Till detta 11,5 h natt vilket ger 15 h sömn. På senaste tiden har dock framför allt sista luren ifrågasätts alltmer och på prinsens egna initiativ är den numera 20 min (-14,5 h), vilket fungerar bättre. Men nu funderar jag så här att någon gång ska man ju över till två lurar och kan det vara vist att göra den schemaändringen innan åttamånadersångesten sätter klorna i den lilla? Och hur gör man då bäst och lämpligast (förstår ju att det finns många svar på det men kastar ut frågan iallafall)? Jag vill ju nämligen att de även fortsättningsvis ska sova samtidigt någon gång mitt på dagen och att måltiderna ska vara hyfsat synkade. Har för mig att sista luren är den som liksom ryker först. Att gå över till 12-timmarsnatt verkar ju vettigt, men hur länge kan de tänkas vara uppe på eftermiddagen utan sömn i den här åldern? Kanske blev det här jätterörigt, här är schemat idag:
8 godmorgon och frukost
9.45-10.30 lur 1 lillebror
12 lunch för båda
13-15 lur 2 lillebror och 13.15-13.45 vila/sömn storebror
15 bananbaserat mellanmål båda
17.30-17.50 ca lur 3 lillebror
18 middag för vuxna och storebror, därefter gröt för lillebror
20 godnatt storebror (efter vällingslurk)
20.30 gonatt lillebror efter amning
Om man sprider ut två lurar över dagen för lillebror så blir ju liksom allting omlott och det blir äta/sova hela tiden. Hur har ni andra gjort som har ett lite äldre barn också?
Kram och tack
Från 3 till 2 lurar - när och hur?
Från 3 till 2 lurar - när och hur?
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
Hej Honung!
Ja, precis just där mellan 7-9 mån brukar det bli lagomt att dra ner till två. Så det är inget konstigt att du märkt av det. Och antingen behåller man och har det lite (extra)struligt över 8-månadersångesten eller också ändrar man innan, som du ju tänkt på.
Jag hade också en större och behöll 3 lurar väldigt länge, just för att slippa ha dem sovande omlott, för det är lätt att bli så väldigt låst då. Nåväl, vi hade lite lurstrul då kan jag säga. För tösen tyckte nog ändå att lurarna kom för tätt. Men jag kunde inte riktigt klara ut att ha 2 lurar utan att det BLEV omlott, för hon var absolut inte mogen för att vara vaken ända från 14-15-tiden då. Men med en 5-minutare kan det kanske gå.... Det provade jag aldrig. Kanske finns mer erfarenhet kring det här på forumet :-k .
Jag körde iaf på 3 lurar (kort fm, lång mitt på dagen och kortis på em) fram till att hon var 11 mån och då gick jag över till 1 lur, med 2x5-minutare fm och em för att hon skulle orka. Och det fungerade finfint. Men som sagt, råd om att ha långlur kring lunch och sen klara sig till kvällen hoppas jag du får av andra här.
Lycka till!
Ewa
Ja, precis just där mellan 7-9 mån brukar det bli lagomt att dra ner till två. Så det är inget konstigt att du märkt av det. Och antingen behåller man och har det lite (extra)struligt över 8-månadersångesten eller också ändrar man innan, som du ju tänkt på.
Jag hade också en större och behöll 3 lurar väldigt länge, just för att slippa ha dem sovande omlott, för det är lätt att bli så väldigt låst då. Nåväl, vi hade lite lurstrul då kan jag säga. För tösen tyckte nog ändå att lurarna kom för tätt. Men jag kunde inte riktigt klara ut att ha 2 lurar utan att det BLEV omlott, för hon var absolut inte mogen för att vara vaken ända från 14-15-tiden då. Men med en 5-minutare kan det kanske gå.... Det provade jag aldrig. Kanske finns mer erfarenhet kring det här på forumet :-k .
Jag körde iaf på 3 lurar (kort fm, lång mitt på dagen och kortis på em) fram till att hon var 11 mån och då gick jag över till 1 lur, med 2x5-minutare fm och em för att hon skulle orka. Och det fungerade finfint. Men som sagt, råd om att ha långlur kring lunch och sen klara sig till kvällen hoppas jag du får av andra här.
Lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack Ewa!
Det är inte lätt alls med två lurar tycker jag. Minns det som klurigt med mattiderna med storebror också och då var det ändå bara en det gällde.
Nå, i och med mitt grubblande har tydligen attityden fått vingar och stuckit sin väg alldeles, de senaste dagarna har stavats kaos här med missade lurar upplock och nedläggningar av helt förvirrad moder
och lillkillen som vanligen skrattar sig igenom dagen har blivit påtagligt tagen. Usch, skäms. Gör jag.
Men om jag förstått det rätt så skrev AnnaW sina böcker medan småbarnen sov middag så då borde de ju ha gjort det samtidigt oavsett lurantal
. Nu grubblar jag på några varianter. Behålla tre lurar men köra 20 + 1,5 + 20 + 12 h natt för lillebror är en variant.
I min drömvärld ska jag kunna lägga dem i syskonvagnen nu under sommaren och ta en promenad medan de sover och de skulle då gärna få lägga sig samtidigt. Med två lurar ser jag då dessa alternativ om tillvaron ser ut ungefär som idag:
8 godmorgon och frukost
12 lunch
12.30-14.30 sova lillebror och 12.30-14 sova/vila storebror
15 mellanmål
17.30-17.50 sova lillebror
18 middag
20 godnatt efter vällingslurk/amning
eller
8 godmorgon och frukost
liten förmiddagslur lillebror någongång?
12 lunch
13.30-15 sova/vila storebror och 13.30-15.30 lillebror
15 mellanmål stor 15.30 mellanmål liten
18 middag vuxna och stor 18.30 grötmiddag lillebror
Alla andra med flera barn hur har ni gjort? Och vad tror alla erfarna, orkar en lillebror vara vaken 8-12.30 (schema 1) eller 15.30-20 (schema 2). Och är 12.30 väldigt tidig läggning för en storebror (men lägger sig inte barn på dagis hemskt tidigt?)
En annan varg har också kommit in i bilden. Lillebror har tidigare sovit morgonlur ute i syskonvagnen (på rygg, den är liksom smal) och övriga lurar på balkongen i en gammal liggvagn (på mage). Detta har gått bra med den-där-grejen-som-man-fäster-på-vagnen-ovanpå-där-de-ligger samt att suffletten går att fälla "över" en bit så det har känts säkert. MEN nu är det sol och jättevarmt på balkongen om man gör så. Gör jag inte så är jag rädd att han klättrar ur. Fråga alltså: ni som har barn som sover i vagn, är de selade? Ni som har barn som sover i vagn och är selade, sover de på mage? Ni som har barn som sover i vagn och sover på mage och är selade är det med en sån sele som sitter fast i vagnen eller lös? Och är de alltid i typ liggvagn då eller kan de sova på mage även i en typ kombivagn eller vad det heter som inte blir riktigt riktigt plan? Känner mig nästan dum som frågar allt detta men alla barn jag känner sover på rygg.
Nu blev det riktigt långt, men jag är tacksam för alla synpunkter!
Kram och tack!
Det är inte lätt alls med två lurar tycker jag. Minns det som klurigt med mattiderna med storebror också och då var det ändå bara en det gällde.
Nå, i och med mitt grubblande har tydligen attityden fått vingar och stuckit sin väg alldeles, de senaste dagarna har stavats kaos här med missade lurar upplock och nedläggningar av helt förvirrad moder
Men om jag förstått det rätt så skrev AnnaW sina böcker medan småbarnen sov middag så då borde de ju ha gjort det samtidigt oavsett lurantal
I min drömvärld ska jag kunna lägga dem i syskonvagnen nu under sommaren och ta en promenad medan de sover och de skulle då gärna få lägga sig samtidigt. Med två lurar ser jag då dessa alternativ om tillvaron ser ut ungefär som idag:
8 godmorgon och frukost
12 lunch
12.30-14.30 sova lillebror och 12.30-14 sova/vila storebror
15 mellanmål
17.30-17.50 sova lillebror
18 middag
eller
8 godmorgon och frukost
liten förmiddagslur lillebror någongång?
12 lunch
13.30-15 sova/vila storebror och 13.30-15.30 lillebror
15 mellanmål stor 15.30 mellanmål liten
18 middag vuxna och stor 18.30 grötmiddag lillebror
Alla andra med flera barn hur har ni gjort? Och vad tror alla erfarna, orkar en lillebror vara vaken 8-12.30 (schema 1) eller 15.30-20 (schema 2). Och är 12.30 väldigt tidig läggning för en storebror (men lägger sig inte barn på dagis hemskt tidigt?)
En annan varg har också kommit in i bilden. Lillebror har tidigare sovit morgonlur ute i syskonvagnen (på rygg, den är liksom smal) och övriga lurar på balkongen i en gammal liggvagn (på mage). Detta har gått bra med den-där-grejen-som-man-fäster-på-vagnen-ovanpå-där-de-ligger samt att suffletten går att fälla "över" en bit så det har känts säkert. MEN nu är det sol och jättevarmt på balkongen om man gör så. Gör jag inte så är jag rädd att han klättrar ur. Fråga alltså: ni som har barn som sover i vagn, är de selade? Ni som har barn som sover i vagn och är selade, sover de på mage? Ni som har barn som sover i vagn och sover på mage och är selade är det med en sån sele som sitter fast i vagnen eller lös? Och är de alltid i typ liggvagn då eller kan de sova på mage även i en typ kombivagn eller vad det heter som inte blir riktigt riktigt plan? Känner mig nästan dum som frågar allt detta men alla barn jag känner sover på rygg.
Nu blev det riktigt långt, men jag är tacksam för alla synpunkter!
Kram och tack!
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
Hej igen!
Hoppas du får fler sovtidstips. Men jag ger lite vagntips, eftersom båda mina sovit på mage i vagn LÄNGE. Ingen av de har velat sova på rygg och vi har därför EXTREMSVÅRT att åka längre sträckor i bil. För de VAKNAR hela tiden, vilket de aldrig gör i säng eller vagn, när de ligger på mage... Jag har en Emmaljunga Classic Duo och bytte till sittvagnsdelen när lilltufsan började roa sig med att ställa sig upp
. Satte lös sele, men den lyckades hon pillra loss, så då blev det ett underhållningsmoment vid varje lur. Och jag satt med hjärtat i halsgropen och höll koll... Tänkte att hon väl aldrig kommer kunna sova på mage i sittvagnen, det blir ju inte helt plant... Men storebror hade alltid gjort det, så jag tänkte att jag får väl prova. Och tösen, som strulat med hoppa upp och ställa sig i x antal veckor, somnade på stört - uppenbart lättad över att ståmöjligheterna tillintetgjorts
. Vi har haft åkpåse tidigare och har nu lagt madrass för att göra det lite mjukare. Men det där är ju en smaksak. Hur som helst så selar jag henne med den befintliga selen, liggandes på mage, och det går hur bra som helst. Danska vagnar är betydligt större än svenska, och äldre modeller barnvagnar är det ju också, så att man kan behålla liggvagnsdelen så mycket längre, men hur det är med sele i dem vet inte JAG.
Kram Ewa
Hoppas du får fler sovtidstips. Men jag ger lite vagntips, eftersom båda mina sovit på mage i vagn LÄNGE. Ingen av de har velat sova på rygg och vi har därför EXTREMSVÅRT att åka längre sträckor i bil. För de VAKNAR hela tiden, vilket de aldrig gör i säng eller vagn, när de ligger på mage... Jag har en Emmaljunga Classic Duo och bytte till sittvagnsdelen när lilltufsan började roa sig med att ställa sig upp
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06