Var hitta kort?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:D :wink:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag är klar!
Har i och för sig inte kontrollräknat alla kort exakt, men försökt så gott jag kan och har inte (än) hittat några fel... men hittar ni, så kopiera en prick eller ta bort en - plättlätt :lol: (och tipsa mig och alla andra så vi kan ändra)
Så, nu finns det ett worddokument med 100 sidor med 1-100 röda prickar per sida. Så stora prickar som sista 100-sidan tillåter.

Har själv skrivit ut och har i plastfickor och det fungerar bra även om det ultimata nog är om man kan laminera dem.
Så det är inte exakta mått enligt Doman utan A4-papper.
Men för enkelhetens skull i stället för att göra det svårt för sig så blev det så här!

Så den som vill ha kan pm-a mig sin mailadress så mailar jag över dokumentet så ni kan skriva ut dem.

Sophie
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:D Men vad du är proffsig!

Kram Jannika
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Tack Sophie, korten är toppen :thumbsup:

:heart::heart::heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vem av er är det som gör matte-program?
Hur lång har ni kommit?
Vad tycker era barn?
Hur gör ni?
Kan man få en liten rapport för att stilla min nu alltöverskuggande nyfikenhet? :shock: :shock: :shock:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Vi har kommit igång med mattematiken! Det är väldans skoj, men jag tror starten var för långsam när man skall ha 1-5 i 4 dagar sen 6-10 i 4 dagar för att sen köra dubbla 5x2x3 blandat. Vid det laget så hade han nästan tröttnat. :?

Så nu byts kort 2st av 10 ut varje dag och hoppas på att nyfikenheten skall öka igen. Försöker också köra efter lurar och efter mat när han är lite pigg mysig.

Vi är nu på nummer 14 :wink:

Har dock lite tankar ang. läsa delen jag skulle vilja bolla med dig. Ny tråd, PM eller här?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hege,

Nu har vi kommit till 30 och även börjat med addering. Jag tror inte det kan gå fort nog för den här mannen och ibland tror jag att jag helt enkelt skulle lägga ut alla prickar på golvet 1-100 och springa runt i rasande tempo och skrika siffrorna fort som attan. :lol:

Skämt och sido. Jag förstår nu vad du menade med att om jag kör på både svenska och engelska så måste jag ta det 2 gånger, och det kanske jag gör. Men just nu sker i allafall "numbers" som det heter hos mig och "prickar" som det heter hos pappa på svenska. :wink:

Jag håller på och filar på "reading" delen i det här också. Kan vi diskutera detta lite?
Jag har en bärbar dator med ganska stor skärm. Det bästa Tor vet är när skärmsläckaren går igång och visar foton på honom själv i ett bildspel. Han kan sitta hur länge som helst och skratta, prata, jollra och tala med bebisen på bilden.
Så om jag spinner lite vidare på detta i min reading tanke...

Jag håller på att införskaffa en dator som jag skall koppla till vår 42" TV och tänkte göra läskort i PowerPoint och sen visa i stora röda bokstäver på TVn. De blir vita avlånga kort i samma dimension som boken beskriver och resterande område är svart. Vad tror du om att köra detta på dator - kontra papperskort? Tror du jag missar en dimension genom att han inte kan ta på korten? Visst borde det inte vara några som helst problem att här blanda svenska och engelska ord, för att sen när man bygger meningar bara se till att bygga dem på svenska resp. engelska?

Det jag vill spara med detta är att det är då lättre att sen dra ner storleken på texten för att sen bygga ihop orden och även till slut ändra till svart text, utan att behöva skriva med penna och massor av papper.
Jag vill ju även värna lite om miljön i det här... :?

När vi sen går över till "encyclopedia knowledge" så borde ju även här vara lättare att då hitta bilder och para ihop med texten?

NÅ? va, va, va...???

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Främtiden är här, och tekninken ska vi använda. Klart du ska göra läskort på det sättet! Han behöver inte alls ta på korten, allt det som behövs blir ju ivaretatt. Se orden, höra oden, och hurtiga ordbyten.
Utmaningen blir att kunna se på hans ögon i allt detta. Där ligger ju takten, så att säga. Det är ju på hans ögon man ser om han börjar bli trött, om det är dags att sluta, att han är intresserad... Men bevars, allt som underlättar, och bidrar till att föräldrarna faktisk fortsätter med läsningen, och inte slutar när de inte orkar göra flera kort.

Säg till bara när du har fått till hur du gjorde, så vi andra inte behöver uppfinna krutet på nytt. :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ja men tack. Jag har en början som jag gärna mailar över till dig så kan vi diskutera fram den OPTIMALA lösningen så lovar jag att dela med mig till ALLA som vill ha.

Men först en kvalitetssäkring. :wink:

Du kan väl PMa mig en mailadress dit jag kan skicka min ppt som har början till lite ord osv. Titta och komma med förslag? [-o<
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag har bara en hotmailadress, men vi kan väl försöka?

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "