SM och matvrak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
caroline_blom

Inlägg av caroline_blom »

Här går det bättre och bättre med matkrånglet. Jag kom på att det är endast höger bröst som hon krångrar vid. Jag börjar med det när hon är hungrig och fyller på med vänster bröst. Jag har fått ett nytt problem. När hon skall sova snurrar hon och letar med munnen som om hon var hungrig. Men hon somnar efter lite skrik och gnäll. Hon sover i bland 2 timmar så hungrig kan hon inte vara. Kan hennes sugbehov ha ökat? Hon suger inte på tumme eller napp.
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Snuttefilt? Vi har en "Dinglis", och nosen, en tass eller ett hörn på den åkte ofta in i munnen när han var liten. Nu använder han den som mörkläggningstyg över ansiktet... :shock: :D
caroline_blom

Snuttefilten funkar bra. :)

Vi har varit bortresta i helgen och då sov hon sin första hela natt. 22-07
Jag märker att hon vill sova mer på nätterna och mindre på dagarna. I natt sov hon 22-06 och 7-9 då jag väckte henne. Tror att 20-8 med nattmål 4 skulle funka. Jag skulle vilja ha hjälp med schema. Hon är snart 3 månader.
hon sover idag 45-2-1,5. Hon måste vagnas en hel del på dagarna och det skulle vara skönt att slippa det.

Vi har svårt att bli klara på kvällen. Hon äter och äter.Hon tar inte flaska, hon tuggar på den men får inte i sig något. Jag har lite för lite mjölk på kvällen.

Snälla tips på schema med natt 20-8 [-o<
Johanna född 2007-02-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Ett stycke länk till mjölkökningstips kommer här!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1997#91997

Tors 3-4 mån schema kommer här! Kan ju bara förskjuta tiden med 1 timme :wink: (bra schema att ha för att sätta 12 timmars natten med sen)

3-4 mån

Natt 19-07
8.45 sova 45 min
11.30 sova 2 tim
15.30 sova 45 min
19.00 natt
Nattmål 04 (4 mån 12 tim natt)

Länk till fler scheman om du finner att detta inte passar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45

Inser nu när jag skriver detta att jag har faktiskt skrivit detta en gång förrut. I början av tråden. Tips är att ibland gå tillbaka och läsa sin tråd från början. :lol: :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caroline_blom

Hej igen !
Behöver lite tips av er. Jag har försökt att få mer mjölk till henne men inte lyckats. Detta stressar mig och det blir bara en ond cirkel. Jag har efter mycket om och men fått henne att ta flaskan. Jag gav henne 50ml urpumpad mjölk i går kväll och då sov hon 21-06:30. Vi måste börja med ersättning om hon skall få sova ordentligt. Kan jag ge det efter varje mål eller bara på kvällen? Vill inte att mjölken skall minska mer. Hon är snart 4 månader så snart skall vi börja med gröt m m. :D

Nu måste jag veta att hon är mätt när hon skall sova. Snart skall det slutas med nattmålet.
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min erfarenhet var att Edvard blev synnerligen flasklat när jag fyllde på vid alla mål. Det blev ett trassel utan dess like. Han ville liksom inte slita med bröst när han visste att det kom annat sen.
Så, vi gjorde som så att han fick TorsMammas eminenta nattmacka (bröstmjölk och lite ersättningspulver) eller bara ersättning efter amningen (ibland i stället för) på kvällen. Resten av dagen fick han nöja sig med bara tutte, och det var inga problem. Det räcker gott, truga på bara.
caroline_blom

Vi börjar med att endast ge på kvällen så får vi se. Tack för snabbt svar.
Johanna född 2007-02-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

caroline_blom skrev:Vi måste börja med ersättning om hon skall få sova ordentligt. - - - Hon är snart 4 månader så snart skall vi börja med gröt m m.

Nu måste jag veta att hon är mätt när hon skall sova. Snart skall det slutas med nattmålet.
:D Så rätt tänkt.

Och du behöver inte vänta tills hon är 4 månader. Mosad banan kan man ge från 3 månader. Och andra frukt- och grönsakspuréer också.

Och här talar vi inte "smakisar" om två teskedar utan så mycket barnet vill och kan ta emot, upp till motsvarande minst en halv barnmatsburk, följt av bröst / flaska.

Barnaboken (2004) sid 277:

:arrow: "Mosad frukt och grönsaker införs på matsedeln efter tre månader vid sidan av modersmjölken eller modersmjölksersättningen.

Den kompletterande födan serverar du förslagsvis vid förmiddagsmålet eller tidiga eftermiddagsmålet.

Purén ges då först, och sedan följer mjölken.

Jag brukar börja med banan, som är pålitligt frestande." - - - (Fortsättning följer om hur man lämpligen går till väga och vad man ger, förslagsvis.)

Till kvällen kan du gott spä på med denna nya (för mig till ordvalet :lol: ) uppfinning - "nattmackan" :!: Modersmjölken blir vanligen lika trött mot kvällen som barnet, och kombinationen är sorglig :cry: Antingen får man pumpa ut under dagen när förrådet är överfullt och spara för flaska, eller ge ersättning som tillägg på kvällskulan.

God sömn på mätt mage, är parollen :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
caroline_blom

tack för era svar. Vi har ett litet matvrak så det är skönt att kunna dryga ut det lite. Jag kan inte få henne att ta flaskan. På kvällen ammar jag först, sedan är det lek med pappa, sedan ersättning med sked (detta gå riktigt bra) ca. 60ml och sedan nattslurk från båda brösten. Hon har börjat äta tidigt på natten ca. 24 men sedan sover hon till 7:00. Målet är 19-7 men det tar lite längre tid på kvällen eftersom skedmatningen tar tid.

Vi har haft dop i helgen och fått massa hjälp med att bära och gosa med tösen. Sovit en del i bilen och sov i pappas famn under dopet i kyrkan. :D Prästen sa undrar hur denna blir som tonåring. Detta har gjort att hon skriker i högan sky när hon läggs i vagnen eller sängen. Så nu är det bara att börja om. Har skaffat en bra bok så jag kan läsa när jag vagnar.

Vi har haft lite strul med schemat. Hon har varit svår att väcka på fm. och har svårt att somna om på em. Skall känna efter några dagar och kanske ändra schemat.
Johanna född 2007-02-09
caroline_blom

Hjälp mig skuta matvargen.

Hon tömmer ett fullt bröst på morgonmålet. Släpper taget men tar själv nytt tag. (ligger och ammar i sängen) Efter 25min går det inte att få henne att ta mer. Har försökt allt för att få henne rapa och trugar för att få henne att ta bröst nummer två. Går inte. Sedan sover hon 45min (enligt schemat) och tömmer sedan bröst nummer två. Samma nu trugar och trugar men inte heller efter rap går det. Kan hon bli mätt på ett bröst????
Johanna född 2007-02-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det kan hon. Det finns de som kört hela SM på ett bröst, jag gjorde det de första 8 veckorna. Men om du byter direkt utan rap, går det bättre då?
caroline_blom

Hjäälllppp!!!
När jag skall vagna bort 45 minutersskarven händer det något. Hon somnar nästan in efter en del vagnande. Blundar och nästan somnar. Sedan öppnar hon ögonen och man ser paniken. Sedan är hon tyst en stund och sedan skriker hon av panik.. När jag tar upp henne snyftar hon som när stora barn har gråtit en lång stund. Vad skall jag göra ?? Vagna på känns så fel eftersom hon får panik. :oops: Så har det varit två dagar nu. :cry: Hon sover aldrig längre än 45 min (oftast 30min) Hon har svårt att komma till ro och det som tidigare funkade funkar inte längre. Har flyttat in vagnen igen. :(

Vi har kört fast. Jag har skutit matvargen. Men vill ha ordning på sovfrågandet. Hon är snart 4 månader och vi hade tänkt oss ett schema 12-45-2-45. Men två timmar på dagen är så svårt att få till. Hon behöver det.
Johanna född 2007-02-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, då är det nog så fortfarande att det är mer mat som skall ner. Och 12-45-2-45 schemat är super!!

Man kan under en tid vagna förbi skarven eller gå på promenad för att de skall lära sig. Några (även jag) införde en extra slurk mat precis innan det långa sovpasset för att de inte skall behöva vakna mitt i luren av just hunger. När sen schemat och luren sitter efter några dagar brukar det gå att ta bort den.
Jag har ju min egen teori och det är att just 2 timmars luren klarar de bäst av själva när man lägger dem i säng, gärna med skynke över och kan ta hand om sina uppvak själva, vilket kan vara svårt i vagn tyckte Tor.

Sover hon i vagn om natten också? Hur ligger ni till inför 12 tmmars införandet? Har du infört någon mat än? Kan vara läge för det faktiskt. Ett kort tag gav jag Tor just Banan inför sovningen, det sägs att de sover gott på det. Kanske kan vara värt att införa inför låååång sovningen mitt på dagen? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caroline_blom

Tack för att du alltid svarar. Helt rätt igen. Mer mat var det som skulle till. Jag som trodde matvargen var borta. Jag tror att hon skulle behöva lite mer än bara mjölk. Verkar som hon inte har ro att ligga och suga klart. Enligt BVC får jag inte börja förrän hon är 4månader. Endast 1 vecka kvar.

Tidigare har hon sovit bäst i sängen. Men jag har svårt att få henne att somna i den. Kanske detta också har med att hon inte blir mätt. Hon tar inte flaska så ersättning är svårt att få i henne om hon börjar bli trött.
Oj, vad stor matvargen börjar bli. Hon sover 19:30-6:00 och mat 2:30 men jag tror att om vi börjar med gröt kommer hon nog fixa detta.
Johanna född 2007-02-09
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"