Dagslurar som krånglar!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nissemamman
Kontakt:

Dagslurar som krånglar!!!!

Inlägg av nissemamman »

Hej!

mina 5 månaders killar börjar sova väldigt bra på natten men:
8.15 är första dagsluren och det brukar ta en-två marginalkvartar
innan dom somnar. min fråga: om dom inte somnat säg förrän kl 9
vad ska jag göra?
ska jag ta upp dom eftersom jag gett dom förutsättningarna
eller ska jag låta dom sova till 9.45?

kan inte få dom att somna om jag inte "småbuffar" lite med en glad
"sov så gott en liten stund". det känns som om jag stör .
Gäller samma sak här att träna en dagsramsa med magstöd?

mvh catrine
Mina älsklingar Jacob och Ernst föddes den 21 December 06 och sen dess har livet fått en ny mening! Kurades vid 5 månader.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Catrine!

Vad skönt att grabbarna sover gott om nätterna! Hur ser deras dagar ut i övrigt med sömn, mat etc? Är de kurade? Berätta mer så ska jag försöka hjälpa dig.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen Nissemamman!

För att vi alla ska kunna hänga med i bakgrund och utveckling och kunna ge så bra svar som möjligt ber jag dig vänligast att hålla dig till EN OCH SAMMA tråd, för dina tvillingar. Det blir väldigt besvärligt att få helhetsbilden annars. Varje gång du sedan gör ett nytt inlägg, så aktiveras tråden och hamnar högst upp igen.

Jag kopierar helt sonika in ditt tidigare inlägg i den här tråden, så kan vi hållas oss här i fortsättningen :D!
Hej !

har två tvillingkillar på 5 månader. Har just gjort kuren med uppföljningsvecka och nu börjar dom ,( jag säger dom eftersom jag inte vet vem det är som vaknar då vi inte går in och stör) om vartannat från ca kl 01.30 och framåt. vi ramsar
måttligt tycker jag och ibland somnar dom om av sej själva.
kan det vara ett återfall?
och hur länge kan det ta innan det rätas upp. ska vi bara fortsätta som
om ingenting hade hänt?
Vad göra? den ena har vaknat med bajsblöja och hur kan man
veta att det är det om man inte ska gå in och störa?

nattningen går utmärkt somnar skrattandes kl 19. håller tiderna
på dagarna, med lurar som funkar okej (oftast marginal kvart )

jätteglad för svar, är så supertrött och rädd för att det håller på att barka
åt skogen.

mvh Catrine Selin
Till överst på sidan

Ewa

Registreringsdatum: 04 april 2006
Postat: fre maj 25, 2007 12:24 Rubrik:
Hej Nissemamman !

Jag tror att ditt inlägg hamnat lite fel, kanske kan admin flytta. Om du precis börjat kura så har du, som du märker, inga Säkra sovare med fnurra ännu, utan två Kurbarn under ett år. Det räcker också med att du skapar EN tråd, under EN rubrik så är det lättare för alla som vill hjälpa att hänga med.

Så var det avklarat - nu till saken! Det håller INTE på att barka åt skogen. Förstås. Men om du HAR SHN-boken ser du att kuren innefattar 3-4 kurdagar, en uppföljningsvecka MED bakslag, och ytterligare ca 3 inkörningsveckor innan det sitter som berget. Och då gäller det som öm förälder att INTE vackla vid minsta fråga. Utan ge betryggande svar (dvs ramsa) om och när det behövs. Det behöver helt enkelt tid att sätta sig.

Vid uppvak mitt i natten: Gör ingenting om det inte krävs. De lär sig hantera små uppvak själva, om de får den möjligheten.
Vid uppvak i vargtimmen: Se ovan. Ramsa om det blir kris.
Vid uppvak efter 06: Pangramsa vid första pip. Därefter ingenting. Såvida de inte somnar om en stund. Nytt pip ger ny pangramsa, som om de precis vaknat. Hurtig, punktsättande ramsa som markerar att dagen INTE börjat.

Funderar du över om det är bajsblöja eller inte går du in när de sovit 10 min och behöver det bytas gör du det i mörkret så hjälpligt som möjligt. Det märker de knappt. Så ut utan ramsa - eftersom detta ju sas skett i sömnen.

Läs på lite till här och i boken så ser du att ni följer kuren planenligt !
Så till dagens fråga, om daglurarna:

Du kan utnyttja marginalkvartarna åt båda håll men hålla dig inom kvartarna och inte dra över ytterligare. Jag har inte ditt schema, så jag kan inte svara exakt, men principen är följande:

Ska man sova 8.30-9.15 (dvs 45 min), kan man lägga 8.15 och klocka från det att de somnar och 45 min framåt, men inte ta upp senare än 9.30. Somnar de EFTER 8.45 kortar man istället luren just den här gången och tar upp efter exakt 20 minuter. 5-, 20- och 45-minutare håller man exakt - alltså väcker EXAKT efter så lång tid. 1,5 och 2 tim är inte lika precist. Där kan man vid behov förlänga med hjälp av marginalkvartarna om man är särskilt trött eller sjuk, någon dag. Så i ditt exempel nedan skulle du alltså kunnat låta dem sova i 20 min, förutsatt att det varit inom marginalkvart då. Hänger du med?

Vad gäller buffningsfundering, skulle jag tro att du har rätt i din känsla att du stör. Du ska absolut inte buffa till sömns. Jag är ingen buffningsräv, utan har använt vagn istället, och då är man ju inte lika fysiskt närvarande som vid buffning... Men principen är väl densamma. I början, när det kom protester vid läggning, vagnade jag till någon minut max. Sen 3 skak på vagnen och sen gick jag därifrån med ramsan. Blev det väldigt olyckligt gick jag tillbaka och vagnade ännu kortare och sen samma procedur med skak och ramsa. Och minskade på trafiken mer och mer tills jag bara gav 3 skak och ramsa därifrån vid varje läggning. Gick på några dagar. Samma princip kan du tillämpa på buffningen, om du nu tror att det behövs alls. Med buffning alltså. Meningen är ju att dagramsan ska göra jobbet. Men några dagars utfasning tills de hajat tider och förutsättningar kan hjälpa till ibland. Men lite protester, eller för all del insomningsgnöl har man rätt att få ha och sköta i fred! :wink: Bara så du inte överarbetar. Och det är rätt vanligt att det tar ett tag innan daglurarna sätter sig. Det är morgonkvisten och daglurarna som strular längst, som du säkert märker av frågorna som dyker upp här på forumet.

Kram ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Ewa!

/Elle
Ewa

Inlägg av Ewa »

:D :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
nissemamman
Kontakt:

TAck

Inlägg av nissemamman »

Snälla Ewa! jag är lesden att jag gjorde lite fel men data är inte min bästa sida! var lite halvdesperat och visste inte hur jag skulle göra. vet inte om det blir rätt nu men....

TACK för hjälpen i alla fall. det är så svårt att ibland veta HUR man ska gjöra saker sjävlklart och med Attityd. Och framförallt dom korta 45 min passen.
Det är också svårt att klocka då jag inte vill gå in och titta om dom har somnat in ordentligt eller...därför är det lite svårt att vara exakt.
eller som tex nu ligger "nån" av dom och småpratar och gjör roliga ljud.
ska jag ramsa lite glatt och hurtigt då?
men det går åt rätt håll och jag menar att Annas metod är en gåva till mänskligheten.

Ha en underbar dag!

kram Catrine
Mina älsklingar Jacob och Ernst föddes den 21 December 06 och sen dess har livet fått en ny mening! Kurades vid 5 månader.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Catrine!

Ingen fara, det blir bara lättare för oss som vill hjälpa :D

Jag vet attdet kan vara svårt att klocka exakt, men gör så gott det går. Du behöver inte ramsa om de ligger och snackar o är nöjda, det är nog deras sätt att varva er och komma till ro. Ge dem förutsättningarna för att kunna somna och sova gott och backa sedan.

Lycka till!
/Elle
nissemamman
Kontakt:

Inlägg av nissemamman »

TAck snälla ni för alla fina råd!

vill inte ropa hej men.....oj vad bra det gick med det apsoluta självklara
attityden med ramsa en gång!

lite gnöl men nu verkar dom somna efter en kvart att jag lagt dom!!!
har lite mozart på i bakgrunden som jag lyssnade massor på under graviditeten och under den första tiden när dom kom.

Massor med Tack från en mycket gladare tvillingmamma!!!
Elle

Inlägg av Elle »

Strålande jobbat =D>

/Elle
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härligt att höra!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej igen nissemamman!

Jag ville bara kolla att du fått hjälp.

Vad duktig du/ni är och vad skönt att det funkar så bra. Heja, heja! :D

Kram Jannika
nissemamman
Kontakt:

Inlägg av nissemamman »

Hej !

tack, jag fick jättefin hjälp. Allt funkar jättebra förutom dagslurarna
krånglar ibland. Mittenluren , den kl 11.30 - 13 i vagnen på långpromenad
funkar nästan alltid problemfritt.
det är i sängen på morgonen och eftermifdagen, där det tar nästan en halvtimma innan en av dom kommer till ro.
Den ena, Ernst, har börjat gallskrika, sådär hulkande, så jag tog till dagsramsan x 3 hurtigt och glatt. tillslut somnar han och då har det gått 40 min.
jag brukar lägga dom exakt kl 8.15 (45 min lur) och det tar alltid mer än 15 min för någon av dom att komma till ro. dom är nu 5 ,5 månader , kan det vara tänderna?
brukar ha lugn klassik musik utanför deras dörr.
är det okej att ramsa när det känns som kris? i går buffade jag t.o.m men det känns som om det är lite riskabelt....undrade om det var därför han gallskrek idag eftersom jag inte kom in .....ja...man kan undra så mycket ibland...om några år kan man skratta åt eländet!!

mvh Catrine
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst ska du ramsa när det är kris! Precis så är det. Visa att du är där och vaktar. :D Tänderna brukar inte spöka på det viset, men ofta så trasslar några lurar ett tag extra. Hur ser schemat ut nu?
nissemamman
Kontakt:

Inlägg av nissemamman »

men vad bra. man liksom känner att det ska till en ramsa.
såhär ser nissechemat ut:

7.00 frukost
8.15 - 9 lur (sängen ibland vagnen)
10.30 mat
11.30-13 lur i vagnen
14 mat
15.15 lur
17.30 mat
18.40 nattslurk
19.00 zzzzzzz hela natten
Elle

Inlägg av Elle »

Hej nissemamman!

Sömnbehovet för dina killar är ca 15 h. Hur lång är em-luren? En tanke kan vara att utöka vakentiden lite på fm, kanske det är för tätt inpå natten med lur 8.15? Ja, fundera, du känner ju dina grabbar bäst.

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"