Ledsamheter vid lurarna

Skriv svar
Sidda75

Ledsamheter vid lurarna

Inlägg av Sidda75 »

Hej alla kloka!

Alice har varit en säker sovare som nu verkar fått en ordentlig fnurra på tråden :o

De senaste dagarna har hon blivit så ledsen när jag lagt henne och inte kunnat somna alls. Kvällarna har gått hyfsat förutom en kväll då hon somnade 20.00 (är annars väldigt kvällstrött och somnar gärna sex om hon skulle få välja själv). Daglurarna har gått uselt. Morgonluren har hon vägrat men ändå klarat sig ganska bra till lunchen. Middagsluren har varit max 30 minuter och eftermiddagsluren har också varit svår att få till.

Jag har tagit upp henne när hon varit så ledsen :oops: :oops: ](*,) :oops: . Har inte kunnat lugna henne med buffning/ramsa och hon har eskalerat upp gråt så hon varit hysterisk och kippat efter luft och tanken är ju att hon ska lugnas i sängen :roll: Igårkväll vaknade hon också upp och jag tog upp henne och fick henne att somna igen någon timme senare genom att sjunga lite för henne :oops: Vet ju att VARGARNA har kommit men hon var inte bara arg eller lite ledsen utan förtvivlad :cry:

Hon har även en tand som håller på att komma upp och har haft väldigt ont. Min självklara attityd har säkert påverkats då jag tycker synd om henne som har ont....

Dessutom börjar jag märka av lite åtta-månadersångest. Nu när jag skriver så vet jag ju att AW säger att sömnen kan påverkas under åttamånadersångesten och att "en gång är ingen gång men två gånger.... :oops: Ska ju verkligen inte ta upp henne men vad göra när jag inte lyckas lugna henne i sängen?

Dags för schemaändring kanske :-k Hon har fortfarande tre lurar. Schemat ser ut så här och hon blir ju snart 8 månader så kanske är det dags för två lurar?

07.00 Morgon
08:30 SOVA 45 minuter
09.15-11.30 Vaken
11.30-13.00 SOVA 1,5 timmar
13.00-15.30 Vaken
15.30-15.50 SOVA
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du är den 4:de som skriver om exakt samma problem. De flesta har fått rådet att gå över till 2 lurar (inkl. jag :? ).

Men jag har också läst om andra här som har problem med lurarna vid 8 mån ångesten som också bara har 2 lurar. Kan inte säga vad som är rätt... :cry:

Vi hade samma problem men de två senaste dagarna har Guben löst lurarna med att lägga ner mer energi på skrattet till gonattet, lite mera mat innan man somnar och sen lägger han Tor i sitt KOLMÖRKA sovrum på lurarna. (Tor ökade sitt matintag med över 200ml över dagen för bara ett par dagar sen... :wink: )

Sen dess inga problem. :roll: :shock:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma, du svarar rekordsnabbt som vanligt :D

Det där med maten ska jag fundera över! Jag ammar ju bara på morgonen och kanske blir hon inte så mätt av mjölken. Har fundrat på om jag ska ge gröt också. Imorgon ska jag utöka hennes frukost!

Ska även ta till mig skrattet till gonattet. Här ska det skrattas mer :lol:

Kommer nog hålla mig kvar vid schemat ett tag till.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

AHA, :lol:

Guben ger Tor välling när han vaknar, men detta räcker inte, så efter ensamleken får han även gröt :thumbsup:

Visserligen gjore det att vi inte har exakt så bra måltidsschema som man borde, men mätt skall man ju också vara :wink:

Hos oss ser det numera ut så här...

7.00 välling
8.15 gröt
11.00 lunch
15.00 mellis (gröt på burk+välling)
17.00 middag (var tidigare gröt)
18.30 kvällslurk (burkfruktyoghurt + BM)

Kommer förmodligen snart att slå ihop frukosten men väntar nog liiiiite till :wink:

MER GOD MAT TILL BARNEN! - hälsar Tor =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Månen

Inlägg av Månen »

Hej Sidda75
Delar gärna med mig av min erfarenhet. Vi hade samma problem fast det krånglade mest på kvällen. Vi gick över till två lurar, trots att vi närmade oss 8-månader och då kanske man inte bör ändra så mycket. Vi resonerade dock så att efter att hållit ut en dryg vecka för att se om det skulle rätta till sig så måste vi göra något.

Vårt sov-schema ser ut så här
19.00-6.30 natt
9.30-11.30 lur 1
14.30-15-30 lur 2

Jag vet att 45 min är att rekomendera men för oss funkar det med en timme vid lur 2.

De första dagarna var det en trött tjej som jag fick kämpa för att hålla vaken fram till lurarna dagtid, men det gick och ibland använde jag marginalkvarten. Nu efter en vecka har lugnet lägrat sig igen :P

Hoppas det löser sig för er!

Kram Månen
son 990602 kurad vid 6 månaders ålder sover sedan dess som en stock på nätterna
dotter 060922 kurad vid 4 månaders ålder
duggan

Inlägg av duggan »

Jag håller med Månen! men vi har själv tjorv med lurarna nu, men det har inte med antal lurar att göra utan för att vi bytt sovplats :shock:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Sidda :D

Mängder med schemaråd har du fått så det avhåller jag mig ifrån. Vill delge lite tankar kring kritiska perioder (åttamånadersångest, förtrots etc) och vikten av att hålla om möjligt ännu hårdare på sina rutiner.

Jodå, har själv massor med gånger gått i "en gång ingen gång-fällan" så därför tar jag mig skamlöst friheten att delge lite pekpinnar :wink: :twisted:

När vindarna blåser kring lilla barnet är det vi föräldrar som måste stå stadigare än någonsin förut. Det är inte bara vår uppgift utan också vår förbannade skyldighet :roll:

När vi tänjer på gränserna och tycker synd om vårt barn tror vi att vi är goda och flexibla föräldrar. För lilla X har det ju så besvärligt nu... :(

Sanningen är att i ångest och förtrots måste vi ibland välja mellan pest och kolera. Låta barnet skrika sig trött eller ta upp i famnen :?:

:idea: Det förstnämnda låter ju elakt och tvärt emot allt vad SHN heter. MEN, vi får inte underskatta våra barn :!: De är ju redan standardmodellade, kurade i varierande grad, verktygade och inkörda på scheman av diverse slag. Att man efter tillrättaläggande och ramsa skall sova så gott är ju inget nytt :!: Våga lita på att barnet känner igen rutinerna på samma sätt som det känner igen mamma, pappa, sängen, nallen etc.

Ångest och trots ökar bara frågorna om "detta verkligen stämmer fortfarande :?: " Vilket svar väljer vi att ge barnet :?: Vad får det för konsekvenser om vi väljer att ta upp barnet i famnen både idag och kanske några dagar framöver... Hur snällt är det egentligen :?:

Så OM det nu känns hopplöst. Barnet sitter/ligger och skriker för full hals. Ramsar gör man men skriken fortsätter. Lusten att börja grejja lite infinner sig strax... Kanske bara lägga tillrätta, buffa lite kanske :?: Stoppa om och berätta hur mycket mamma älskar dig... Nähä, inte det. Buffa lite till :?: Eller kanske ta upp bara idag... en gång är ju ingen gång...

:idea: Sätt på en skiva lugn klassisk musik istället. "Stor musik för små öron" från Naxos är ett supertips :wink: Stäng dina öron och gå och diska eller varför inte ställ dig i duschen. Inse krasst att inte ens barndomen är rosenskimrande alla stunder men som den kloka mor du är vet du att det kommer gladare tider.

:heart: Lycka till från Nancy
(som själv gjort precis alla misstag beskrivna ovan men som hoppas och tror att hon lärt sig nåt varje gång :wink: )
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj TACK! Älskade Nancy!!! :heart:

Jag som var sååå rädd att jag var ute och "cyklade" i mina tankar som är just som dina. :cry:

Får jag citera dig i andra likadana trådar? [-o<
Tor 2006

Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Citera precis som du vill såklart :D

:heart: Nancy
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack Nancy för ditt underbara svar!

Ser allt så klart nu och här ska attityden tillbaks! Om 20 minuter ska Alice i säng och får protestera hur mycket som helt för upp ska hon inte igen. Har dessutom gett en alvedon för den lilla tanden så jag inte behöver fundra över det :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur gick det?
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorpSara, det gick jätte bra. Jag tågade in med den självklara attityden, gjorde tillrättaläggandet ramsade medans jag stoppade om hennes fötter som jag alltid gör och hon la sig till rätta och somnade så sött :D

Klart att hon börjar undra när jag börjar ifrågasätta våra rutiner och tar upp henne, lägger ner henne, tar upp henne igen. Måste vara förvirrande att inte få det säkra beskedet att hon ska sova så gott.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: =D>
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"