Kan ni hjälpa lille Gustav?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tokaungen
Kontakt:

Kan ni hjälpa lille Gustav?

Inlägg av Tokaungen »

Som 3-barnsmamma trodde jag att jag hade koll på det här med småbarn men tji fick jag...

LIlle Gustav är en månad nu och inte nöjd med livet och jag känner bara att det är något som är fel men jag vet inte vad :(

Jag har standardmodellat och kurat 2 barn innan så liiiite koll på BB-tänket har jag :wink: men här är det något som är fel. Är det överlevnadsångest, allergi eller något annat? Kan någon hjälpa min lille Gustav?

En vanlig dag börjar med att han vaknar och söker bröstet, suger i ca 15-20 minuter, släpper självmant, upp på axeln och rapas, erbjuds ny omgång som tas emot ibland och ibland inte. Sedan vilar han ett par minuter för att sedan börja gråta, och gråta och gråta :cry: :cry: Sedan kan han gråta till han somnar och jag kan inget göra för att lindra. :( Sedan sover han gott (på mage och med larm) bara för att vakna upp, äta och gråta...

Han kan vara lugn om han får sitta i bilbarnsstolen men han är inte sådär nöjd och tillfreds med livet som ett litet spädbarn ska vara utan det känns mest som att han får en liten paus sittandes där. Men i babyskyddet kan han ju inte tillbringa sina dagar!!

Hans gråt känns inte "normal" och som Anna säger så går jag på magkänslan här men vad är det som är fel? Vi har tid på BVC imorgon men jag sätter min tilltro till er i första hand, är det någon som känner igen det här? Det låter ju som kolik = icke lindrad överlevnadsångest men han har fått mat vid minsta pip och mat finns i överflöd. Om det ändå är överlevnadsångest, hur gör jag då för att lindra hans ångest nu?
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:?: Hur ser din kost ut?
Jag hade en låååååång lista på saker jag INTE kunde äta som gjorde att Tor fick ont i magen.
:?: Tycker du han verkar ha ont i magen?
:?: Kräks han mycket efter?
:?: Är det tyst när han ammar eller har du ett litet smack, sug eller annat ljud?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Fyller på..
:?: Utslag
:?: Eksem
:?: Torr hud
:?: Snuva? (Öronen)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Jag börjar faktiskt luta åt att han är mjölkallergiker. Han är väldigt, väldigt prickig i ansiktet men jag kan inte avgöra om det är hormonplitor eller om det kan vara ett tecken på en eventuell allergi. Men, jag har funderat över när han varit som mest skrikig och jag tror mig kunna relatera det till mjölkprotein så nu ska jag utesluta det helt så hoppas jag att det blir bättre.

Inser dessutom nu att jag kanske borde lagt det här under "Mat, mage..." men jag skrev det här för att SM verkligen inte har fungerat... Men som sagt, det verkar som allergi och inte en misslyckad standardmodell som jag behöver strukturera upp.

Till dina frågor:

Ja, han verkar verkligen ha ONT. Skriken är inte "normala" spädbarnsskrik utan mycket mer intensiva men han kräks inte mycket och definitivt inga kaskadkräkningar. Men jag har förstått att hudutslag är vanliga vid mjölkallergi och att kräkningar inte är nödvändiga som symptom. Rätt eller fel?

Tyst och tyst vet jag inte om det är när han ammar... Det hörs att han suger och att han sväljer, dessutom hör jag om/när han sväljer luft så jag tror inte att hans problem är gaser heller utan det verkar som om mjölken är boven i dramat...
Tokaungen
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

En sökning på nätet indikerar att spädbarn kan ha komjölksproteinallergi utan att kräkas. Detta diskuteras t ex på den här tråden på familjeliv:

http://www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16682160.html

Så det kan säkert vara värt att testa.

Hälsningar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Tack för tipset om tråden från FL!

Hans prickar ser ut som hormonplitor, ja förutom mängden då... Och de har dessutom börjat sprida sig ner mot bål och armar även om det är absolut värst i ansiktet och runt ögonen så det verkar ju stämma in på min "mammadiagnos".

Jag har också googlat lite och allt jag hittar stämmer in på Gustavs symptom så jag utesluter mjölkprotein helt (har kollat upp alla märkliga namn mjölkproteiner kan gömma sig bakom...) och ska ta upp det med BVC-sköterskan imorgon.
Tokaungen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tycker det låter väldigt klokt att utesluta mjölkprodukter i din kost. du kommer att märka skillnaden inom ett par veckor i så fall.

Får jag även föreslå att du utesluter ÄGG ur kosten samt choklad. Ägg var det som gav Tor mer ont i magen än något annat. Inte ovanligt att både mjölk och ägg hänger ihop dessutom. :wink:

Håll oss uppdaterade...
Tor 2006

Ewa

Inlägg av Ewa »

Bra, Tokaungen. Ville avvakta ditt svar innan jag kom inklampandes. Men jag har varit just där du är. Fast min stora kräktes hysteriskt. Lilla fick dock utslag istället. Jag pm:ar liten lista, om du kan vara hjälpt av den.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Trodde jag, ja :oops:. Hade listan i min skickat-korg, men hittar den inte nu och ska iväg, men kanske senare...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Jo, BVC-sköterskan instämde i min "mammadiagnos"... Solklar allergi tyckte hon att det verkade som så jag fortsätter med mjölkfritt.

Jag har ju ätit mjölkfritt sedan igår( och redan känns han bättre, kan det gå så här fort? Utslagen är inte alls lika intensiva (även om sköterskan tyckte att han var väldigt prickig) och han skriker heller inte lika intensivt efter måltiderna även om han inte toppenglad än.

:arrow: Torsmamma: Tack för tipset om ägg! Jag googlade ju en hel del i går när mjölkpoletten äntligen trillat ner ordentligt så jag har ju förstått att ägg och mjölk ofta hänger ihop. All choklad ska undvikas, lovar!

:arrow: Hej Ewa! Jag har läst många av dina inlägg och det var bland annat då jag började misstänka allergi! Jag tar gärna emot en mjölkfrilista när du har tid.

Tack för all er hjälp! :heart:
Tokaungen
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, det kan till viss del gå så fort. Mycket av det sitter kvar i något dygn. Så han märker säkert skillnad. Men en del sitter kvar lite längre. För mig tog det rätt lång tid innan jag fattade ALLT som innehöll mjölk, så därför fick han emellanåt lite småont tills jag träffat dietist och fått fullständig lista. Jag ska iväg på begravning och har inte tid att sammanställa en ny lista förrän fredag när jag kommer tillbaka - men då gör jag det gladeligen :D.

Se upp med buljong (ToT går bra, de flesta), ströbröd, produkter som innehåller vegetabiliskt fett om det inte framgår att det är gjort på rapsolja eller i övrigt är mjölkfritt.

Kram Ewa
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Nu börjar livsglädjen återvända till hans ögon! :D Han ler ju till och med när han ätit färdigt!! :D Ja i alla fall någon minut innan han börjar grimasera men panikskriken är borta även om han fortfarande kan gråta lite. Prickig är han fortfarande men det tar kanske längre tid innan de är borta antar jag men det känns som att det kvittar. De verkar inte klia i alla fall - skööööönt!

Magläget är han inte överdrivet förtjust i än när han är vaken så babyskyddet är fortfarande kvar men vilken förbättring på så här kort tid! Nu kan han vara för sig själv en liten stund och betrakta en tavla eller bara ett dammkorn i luften ett slag och ser ut att vara nöjd med livet (hyfsat i alla fall)! Jag lägger honom på mage så ofta som möjligt så snart får han nog korn på det också.

Helt bra är det ju fortfarande inte men den här förbättringen gör att vi börjar få tillbaka hoppet om livet! Nu känns det plötsligt möjligt att ta med sig alla tre barnen till Öppna Förskolan och när standardmodellen satt sig blir ju livet ännu bättre! Han är fortfarande lite tröttare än han "borde" vara och tar sig gärna både en eller ett par 5-minutare under vakenpassen men jag har förstått att det är ett symptom på allergi så jag avvaktar med en fullfjädrad SM tills han blivit ännu lite bättre.

Tack Ewa för ditt engagemang! Det är så bra att ha någon att fråga när BVC inte har telefontid. Mjölk finns verkligen i MYCKET och framförallt heter det många saker... Som tur är är jag ju väldigt matlagningsintresserad så lite koll har jag ju man vad sjutton används mjölkalbumin till?
Tokaungen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> \:D/ :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"