Hjälp, min två månaders bara skriker!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Lite mer social delaktighet kanske? Hur ser det ut på den fronten?

Ps. skaffa gärna larm och inför magläget, jag lovar, du och han kommer inte att ångra er! Ds.

Ang, vagningen så skall jag inte råda, men om han hamnar nere vid fötterna så känns det som om du inte "haffar" vagnen i sista sekunden utan skjuter på bra. Hmm... här kan nog de andra bättre :?

Tänk på att vi snart skall spika ett schema. Försök att hålla ut och titta på schema förslagen som du fått och kanske kan du se en trend på ett bra förslag.

Följer du de andra bebisarna på de andra trådarna jag rekommenderade?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

TorsMamma>> jag tycker det ser bra ut, har tillochmed kommit på att han alltid fått en del av det, eftersom han alltid ville bli buren så han fick med automatik vara med när jag lagade mat ect.. :P
Men jag kanske gör fel i praktiken?
Är det meningen att de liksom skall sitta bredvid och bara få se vad man gör?
Äta frukost, laga mat, titta på tv (gjorde vi igår och han satt bredvid och tittade han med :D), sitta vid datorn, tvätta.. kanske när jag gör mig ordning på morgonen? Verkar det bra? Några större projekt har jag inga direkt.. :l

Sen har det uppstått ett problem med maten.. Han äter alldeles för långsamt.
Det tar honom 2x45 att få i sig knappa 200 ml. :C
Och nu har det saktats ner av att han mitt i maten skriker och jag vet inte varför.. o.O
Nu testade jag att gå iväg med honom och gå som om jag skulle nånstans och sen inte vara tvekande när jag satte mig igen.. det verkade funka.. men det tar fortfarande förskräckligt lång tid för honom att äta.. och det får ju konsekvenser på umgängestiden på varje vakenpass.. räcker det kanske med 30 min sammanlagt? Känns lite lite.. :l
Ska jag helt enkelt skita i tiderna och inte sluta mata honom förren han fått i sig tillräckligt? Men samtidigt ha 1 timmas umgängestid ändå? DÅ blir det ju MASSA vekentid.. fast kanske bättre än det såg ut igår å andra sidan..
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Loviset skrev:Sen har det uppstått ett problem med maten.. Han äter alldeles för långsamt.
Det tar honom 2x45 att få i sig knappa 200 ml. :C
Och nu har det saktats ner av att han mitt i maten skriker och jag vet inte varför.. o.O
Har inte följt tråden alls, men läste och slogs av tanken: flaskmatar du? Dags för större napphål? Kan göra stoooor skillnad!

:D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, nej, behåll matningen men prova gärna Jennys förslag. Inte dra ut på ungänges tiden, 2-2 gäller.
Är det meningen att de liksom skall sitta bredvid och bara få se vad man gör?
Äta frukost, laga mat, titta på tv (gjorde vi igår och han satt bredvid och tittade han med :D), sitta vid datorn, tvätta.. kanske när jag gör mig ordning på morgonen? Verkar det bra? Några större projekt har jag inga direkt.. :l
Tog mig friheten att editera lite i din text. :wink:

Meningen är inte att de skall sitta alls vill jag påstå! Han skall ligga på mage och vara med, gärna med något i handen. Slevar, vispar, skedar osv.

:idea: Mage på diskbänken när man diskar.

:idea: Mage på köksbordet när man äter.

:idea: Mage på golvet och sortera tvätt på golvet.

:idea: Mage på golvet och vika tvätt på golvet.

:idea: Mage på köksbänk när man skär.

Ligga på mage på hög höjd brukar vara poppis. Gärna med något som du håller på med i händerna.

:idea: När de är på mage så ha fötterna bara, inga strumpor. Detta uppmuntrar till ålning. SUPERVIKTIGT! (men vi kan ta mer om det sen)
Meningen är inte att de skall sitta alls vill jag påstå!
Och med detta menar jag inte för ALL framtid men vi tar mer om det sen. Först på bana och införa schema sen fördjupar vi oss i varför. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

JennyH>> Tanken har slagit mig, men han har dessutom alltid varit rätt långsam och liten i maten, men jag ska klart testa, kanske därför han skriker mitt i med, han får inte tillräckligt fort! :shock:

TorsMamma>> Oj, inte rakt på diskbänken väl? Nåt måste han väl ligga på?
Sen vetetusan, min diskbänk är rätt liten, det får inte plats så mycket mer än han på den. Och då hamnar han för nära spisen för att tillreda maten.. nån annan bänk än den har jag inte som är tom. För det är meningen att han ska kunna ha uppsikt över allt man gör?
Det är blev ett knåp utan dess like vill jag påstå! :?
Men, om jag tittar på tv, ska han se mig eller tv'n eller båda?
Datorn blir knepigare, och den är rätt viktig för mig så där måste han få vara med. Fasen vad svårt.. :C Några idéer?
Man skulle haft ett bord som han inte kunde ramla ner från som hade hjul..
Bakochfram i vagnen (sitt-/liggvagn som är öppen frampå)? Utan liften som är hans sovplats såklart och sufletten nerfälld.

Läste kapitlet om socialdelaktighet i BB (beskrivningen med beduiner i öknen) men inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar i praktiken, tack för att du visar mig vägen! Du är rent ut sagt underbar! :heart:

Nu somnade han redan efter 1,5, men han sov ju knappt morgonpasset så.. vi får hoppas det var rätt gjort.. somnade gjorde han fort iaf.. :mrgreen:
Sen blir det ett längre kvällspass eftersom han brukar vara så pigg då.. (:

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Haha, han vaknade såklart strax igen, så jag försökte mata honom i vagnen, tills han skrek och inte ville ha, så vagnade jag igen, men han blev inte lugn efter 2 minuter nu heller, försökte mata/skrek, vagnade/skrek.. gah!
Och han var supertrött!
Nu ligger han och sover i vagnen igen. Får hoppas det håller lite längre denna gång, så han får sin skönhetssömn som han så behöver! [-o<

Lite om matbiten nu då.
Jag tvivlar tyvärr på att det är nappen.
För om han inte fick i sig tillräckligt enligt honom skulle han väl inte spotta ut massa mat medans han äter? :l

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj, inte rakt på diskbänken väl? Nåt måste han väl ligga på?
Sen vetetusan, min diskbänk är rätt liten, det får inte plats så mycket mer än han på den.
Jepp, precis vad jag menar. :lol: Inga strumpor på fötter och ensam (under ett vakande öga och vid vilda tillfällen har man en hand på stjärten) på bänken med möjlighet till sina små armar ner i diskhon. :wink: Diska får du göra i hon under tiden. Sen ta upp honom och lägga över om du behöver. Rensa bänkarna om så behövs tycker jag. Tänk och var lite kreativ. Ibland kan man sitta vid köksbordet och preparera maten och då kan de ligga på bordet brevid på en tunn filt om du vill.

Jag har bärbar dator så då kan jag flytta runt.
Men om du bara har en pytte databord så kanske han kan ligga lite på mage i knät och på golvet brevid än så länge :wink: Kanske behöver något inspekteras där åt dig :wink:

Soffan, soffbordet osv..

Här kommer en länk som inspiration.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239

Bara för att förstärka, du LÄMNAR honom inte på mage ens en sekund utan får förbereda så du kan jobba på platsen en stund. :wink:
Tor 2006

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

TorsMamma>> Jo jag kom på det sen, med köksbordet, dessutom har jag klaffskivor så det kan bli större så det får bli!
Men blir inte diskbänken lite väl kall? S: Kanske lägga filt bara under lilla magen så händer och fötter kan få fäste?
Och rensa bänkarna blir svårt, har den lilla lilla diskbänken, samt en lika liten arbetsbänk i ett hörn där micron står, och den har jag inte plats för någon annanstans är jag rädd.. dessutom hamnar han lite för långt borta då, tycker jag.. han ska ju vara med där det händer..

Nejnej, inte lämna, aldrig, annat än på golvet.
Han vänder sig ju redan galant från mage till rygg så.. och han gillar inte helt att ligga på mage än..

Kom förresten på att han kanske inte äter för att han är för trött, kan nog vara orsaken till att det hamnar massa utanför också.. :l
Så MER MAT! Mycket mer mat! På morgonkvisten blir det mest för då är han hungrigast har jag märkt. MINST 200 ml första omgången!

Tackitack! :heart: [/b]

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kom förresten på att han kanske inte äter för att han är för trött, kan nog vara orsaken till att det hamnar massa utanför också.. :l
Så MER MAT! Mycket mer mat! På morgonkvisten blir det mest för då är han hungrigast har jag märkt. MINST 200 ml första omgången!
Så där, du kommer ju på saker och ting alldeles utmärkt själv.

Om han är på tok för trött för att äta i ett vakenpass, lägg honom i vagnen och ge honom antingen chansen att nästan somna och då tratta i flaskan eller sova i MAX 5 min ta upp, tratta i flaskan. Detta kan fungera för somliga. :wink:
En 5 min lur ändrar inte på schemat och speglar inte heller på sömntimmarna över dagen och kan tas när som helst :wink:
Tor 2006

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Sova vill han ju aldrig, dock tror jag det blivit en ond cirkel och att den kanske kan hjälpas med större hål i nappen! :'D
Ska iaf åka och köpa MAM's Ultivent idag för en av de enda två affärerna som har den har fått in dem nu.. \:D/

Sen ska jag införa 45-2-45 som sovpass istället.. och såva natt 20-08.. wish me luck liksom..:'P

Kram och tack!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om du nu skall "spika" ett schema. Så måste du hålla tiderna minutiöst i minst 3 dagar och sedan följa upp i en vecka så det sätter sig (och då kan du använda marginalkvartar på de två 45 lurarna för att de skall bli 45)
Utvärdera gör du INTE förrän veckan är över! Och man provar inte, du genomför. Bestäm dig och tveka inte lilla minsta. Den där attityden du vet :wink: 8)
Tor 2006

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och jag tror att det kommer att bli skitbra med 45-2-45! Det är ett jätteskönt schema när det funkar! Kan han sova ute? Edvard sov som en liten griiis på sin långa utelur, :sleep: ända tills nyss, då det blev för varmt. :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Loviset! Du har PM! :D
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

:heart: Härmed ger jag en eloge och ett varmt tack till rara cissii som i all hjälpsamhet skickar sin dvd om vagning och buffning till mig. :heart:

Var alla som du vore världen helt klart mycket bättre!

Ni andra glömmer jag inte bort för det såklart. ;P

:arrow: Idag har jag inhandlat MAM's Ultivent (två stycken lila) plus dinappar met steget större hål. Han skrek lika mycket för det. :C
Och när jag skulle köpa NAN1 verkar det som de inte tillverkar det längre. Eller nåt sånt. Ska ringa Nestlé nån dag och höra. Lilleman gillar ju inte riktigt sempers. :l
Dessutom har jag införskaffat mig en termos för 50 sopänn på biltema. Håller ersättningen lagom varm längre stunder så jag slipper värma hela hela tiden
(då kan man fylla nappflaskan med det man VET att han komemr äta, sen fylla på snabbt om han ändå vill ha mer :'D). Helt bra!

Ska strax iväg IGEN, på en väldigt försenad efterkontroll hos min gamla BM.
Fast det gör inget, henne vill jag träffa. :)

Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

TorsMamma>> Jag ska genomföra till varje pris.
Men inte idag, för igår var ett helvete och lilleman verkar lugn som tusan idag, så jag tar chansen att ladda batterierna först.
Sen finns ingen återvändo!
Efter nattmålet imorgonbitti gäller det..

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"