Hej Kissemjao
Jag är ingen läkare eller något liknande men jag kan dela med mig lite av mina egna erfarenheter eftersom våran son(5år) är lite likadan som är väldigt"aktiv och gillar fart och fläkt"
Det är en kille som har kort stubin men sekunden efteråt är lika glad och uppåt igen som ingenting hadde hänt

Han har alltid haft lite svårt att sitta still men älskar att sitta och läsa böcker,lego tex eller med sin tågbana.Då kan han sitta länge.Han tycker om "riktiga" saker som ut och snickra skruva isär saker mm.Däremot är inte leksaker speciellt intressanta lång stund.
Vad tycker eran tjej om att göra

Kan du berätta för dagispersonalen och dom låter henne göra det hon vill
Jag märker att kosten är viktig för våran kille.Det ska vara RIKTIG mat med lite socker då han blir speedad lätt.Att vara hans bästa vän i världen är enormt viktigt.Att prata ihop sig med honom.Det är en KÄNSLIG kille som man tror är tuff men under ytan är såååå känslig.(och avreagerade sig tror jag på sina kamrater)
Vi hadde problem innan oxå med att inte kasta sand utan att knuffa och slå dom andra barnen.Jag hadde honom hemma i ett halvår och SÅG honom som han var helt enkelt.Det blev bättre och nu går han på Montessori tre dar i veckan/4timmar.Det går bra där nu efter att jag pratat med personalen.Han tycker det verkligen är kul att vara där.Berättar vad dom gjort under dagen osv.Är dom inne i arbetsrummet och han springer omkring och "stör" så får han gå ut och göra något han vill göra och det är bra.
Det är en drömmare som lätt går in i sin egen värld och då inte svarar på tilltal osv.Säger jag då tex-titta en rosa elefant flyger han upp.Så han hör alla gånger vad jag säger.Jag tror bara att han fantiserar och tänker på något.(och tycker morsan tjatar)
Han HAR blivit lugnare än förrut även om han är intensiv.Men jag kan bara se på tex far sin.Kort stubin som tänder lätt men som i nästa sekund är glad igen

Envis och gillar fart och fläkt.Samtidigt är han oerhört generös,omtänksam,har humor och är lätt till skratt men lika lätt till tårar om man säger.Så mitt råd är först och främst:
-kosten
-vara bästa vännen
-se henne för den hon är
-alla ÄR INTE lika
-försök se saker med hennes ögon
Vi har oxå haft pedagoger,psykologer mm inblandade men det förvärrade saker och ting då man nästan började tro att det var någor FEL på Jacob.(adhd mm)
Jag skrev hit då för första gången och fick svar av Anna.Vi tog ur honom från dagiset då och jag började se honom som den han är.
Kram ulrika