Min dotter blev underkänd på halvårskontrollen

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Sidda75

Min dotter blev underkänd på halvårskontrollen

Inlägg av Sidda75 »

Idag var vi på BVC och nu blöder mitt modershjärta :(

Vid halvårskontrollen för tre veckor sedan tyckte läkaren inte att Alice var riktigt "mogen" ännu. Hon vände sig inte, följde inte med till sittandes när läkaren drog i armarna och tittade inte efter en gul kloss hon kastade i golvet.

Idag var vi på nytt besök hos ny läkare för att följa upp och hon sa att Alice fortfarande inte följer med helt med huvudet när man drar henne i armarna till sittandes samt att hon verkar föredra att använda högerhanden då hon greppar saker. Enligt läkaren ska barn använda båda händerna lika mycket. Hon sa att de kommer kalla oss vid tio månader igen för att följa upp.

Jag gick hem med en stor klump i halsen! Vid första besöket var jag ledsen och orolig då vi gick därifrån men kände sedan att jag ju innerst inne inte tror det är något fel med Alice. Idag har allt slagits i spillror igen och nu är jag ännu mer orolig :cry: Försöker ta till mig det AW skriver i BB om utvecklingen och att man vet innerst inne när något är fel och att man ska frågasätta läkare.

Kan tillägga att Alice övar nacken mycket. Sover på mage och ligger mycket på mage dagtid. Dock ålar hon inte än utan sprattlar på samma ställe.

Alice jollrar jätte mycket och blandar konsonanter och vokaler. Har pratat massor sedan hon föddes :lol: När det gäller saker är hon långsammare. Först nu (blev sju månader i lördags) har hon börjat hålla på mer med saker och flytta dem mellan händerna och föra dem till munnen. Enligt läkaren ska halvårsbarn undersöka mycket med munnen. Alice verkar ha lite svårt att träffa munnen med sakerna ibland får jag en känsla av. Samt verkar hon inte så jätte intresserad av att stoppa allt i munnen. Har mest lilla handen där :wink:

Vad tror ni om detta? Göra något åt utvecklingen kan jag ju egentligen inte mer än att låta henne ligga mycket på mage.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

Kära dig!

Här höres det ut som en liten fröken som behöver mer stimuli till sin hjärna.

Och det går att fixa, och inte är det svårt heller.

Det svåra är hur du tar det hela, med förneking eller panik, eller med att kavla upp ermerna. Jag kan med stor säkerhet säga att jag vet hur du har det, jag har varit där själv, och det finns knappt värre ställen. Jag reagerade med total förnekelse, och gick hem för att leta rett på "bevis" för att läkarna tog fel. Sådant letande höll jag på med i tre år innan processen hade fått gå sin gång och jag kunde ta till vett. Då vände det på en kvart, och jag och min man tog an Doman med hela vår kraft. Verkligen från den ena ytterligheten till den andra. Och på en kvart!

Din dotter är bara sju månader. Tar du i tu med detta nu, så är det stora chanser för att saker kan rätta till sig. Hjärnutveckling hos små barn är en dynamisk process, som kan stanna upp vid en allvarlig hjärnskada, den kan sakta ner (som det ser ut till att ha gjort hos din dotter) vid en mild eller moderat skada, men det viktigaste och bästa av allt är att det är en process som kan påskyndas. Både hos hjärnskadade och friska barn.

Doman har just kommit ut med en bok som beskriver på en lättfattad måte hur man påskynder hjärnutvecklingsprocessen hos friska bebisar. Det som beskrivs är hur man gör med sina bebisar från de är nyfödda till de blir ett år ungefär.

Jag tycker du ska införskaffa den boken. Den finns bara på engelska, och om du själv inte läser engelska, så får du tjata dig till att någon i din närhet läser och sen berätter för dig hur du ska göra. Det är nemligen MYCKET MER du kan göra än att bara lägga dottern på mage. Hon tar sig inte själv den stimuli hon behöver, du måste göra det för och med henne. Pusha henne i gång. Och det kommer du klara av, det är lätta och roliga övelser.

Det är en orsak till att läkaren säger man vill vänta och se, man hoppas på att hon ska utvecklas i kapp innan tio månaderskontrollen. Och det hade man inte hoppades på om det inte var möjligt. Men du kan inte vänta och se, du måste göra något, och du måste göra det NU. Redan i kväll.

Beställ boken. Den heter "How smart is your Baby?" och är skriven av Glenn Doman och Janet Doman. Sök på titelnamnet på Adlibris.

Gör inte mitt misstag. Vänta inte medan du förnekar. Visst kan det vara så att läkaren tar fel, men om du ger henne extra stimuli så är det inte farlig. Skulle läkaren ha rätt, så är du redan på väg att hjälpa henne innan läkaren får satt in uppföljing. Du har inget att tapa på att kavla upp ermerna. Du och din dotter har allt att vinna.

Den varmaste kram som kan finnas kommer i kväll genom cyberrymden till dig. Med den finns ett innerligt lycka till!

Hege
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Stackars er som måste må jättedåligt och känna er ledsna. Det konstiga är att dessa tester gjordes inte på Tor vid 6 mån :shock: Undrar om han skulle ha passerat den dagen? Kan säga att han hade framför allt INTE klarat det på beställning. :x

Precis som du skriver och kör HELA resonemanget till slutet är ju att oavsett om hon är "sen" :roll: Eller inte. Så kan du inte göra mycket mer än uppmuntra magläget massor och om du vill öva det där med greppa med händerna (Tor har inte heller full koll förns nu, då min syster kommenterade just detta...) så varje gång du bytt blöja ta tag i händerna och dra upp i sittande och sen bär ner. Detta har jag gjort och det tog nog en vecka med kanske 6blöjor/dag så gjorde han det. Så förmodligen fanns det där men vi hade inte gjort det :?

Tor vände sig inte heller från rygg till mage (bara några få gånger vid nästan 4 mån, sen försvann det) förrän medvetet denna veckan! Jag ÄR inte orolig! Om du läst vår tråd så ser du att denna veckan har Tor gjort typ ALLT på en gång... han snurrar, sitter, vänder, även ställer sig upp och allt händer NU. :D

Försök att njuta och ha henne på golvet med fötterna bara och inga mattor så kommer hon runt med ålningen bättre. Ha henne inte sittandes mer än när hon äter och gör lite av hushållssysslorna på golvet, så gör vi. Tor är barfota numera hela dagarna om vi inte går ut. :wink:

"stå på dig, annars gör någon annan det :x "
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack Hege och Tack TorsMamma för era värmande svar :heart:

Känns lite bättre nu och jag har betällt boken så här ska stimuleras :)

TorsMamma skrev
så varje gång du bytt blöja ta tag i händerna och dra upp i sittande och sen bär ner.
Vad menar du med bär ner? Att man stödjer ryggen på vägen ner eller. Jag ska göra detta vid varje blöjbyte hädanefter.

Många kramar till er båda :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sidda75 skrev: TorsMamma skrev
så varje gång du bytt blöja ta tag i händerna och dra upp i sittande och sen bär ner.
Vad menar du med bär ner? Att man stödjer ryggen på vägen ner eller. Jag ska göra detta vid varje blöjbyte hädanefter.
Vilken TUR vi har HEGE :heart: Du är så klok!

Vad jag menar är bara att normalt sett så hade jag bara tagit Tor under armarna och lyft ner honom eller burit iväg honom. Nu tar jag tag i de små händerna och vi hjälps åt att dra upp, för att sen bli buren bort eller helst bara nerlyft och får krawla bort själv. :wink:

Boken låter jättespännande. Har själv, math, read, encyclopedia och swim boken. Håll oss uppdaterade och berätta gärna vad du gör!

Massor av varma och blöta pussar från oss! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Ja visst är det tur att Hege finns :heart:

Väntar nu otåligt på boken (två till fem leveransdagar).

Känner mig lite lamslagen idag och ledsen. Känns dock så skönt med Heges svar att det finns mycket man kan göra för att påverka processen. Egentligen är ju Alice med och observerar allt i sin omgivning och pratar mycket (hela tiden) vilket känns tryggt men så är det det där med att greppa saker och föra till munnen etc. Jag började dock att ge henne många saker efter förra besöket som var greppvänliga och märket genast förbättring (tex flyttade hon mellan händerna direkt, något jag inte testat på henne tidigare). Nu känner jag mig hyper fokuserad på att observera henne hela tiden om allt är normalt :( Vill ju inte gå och känna så här och oroa mig tills hon blir tio månader så det känns fantastiskt att börja göra övningar med henne från boken.

Hege, har du någon övning att rekommendera som jag kan börja med redan nu innan jag har boken?

Kram!
Hege

Inlägg av Hege »

Det är som att lära ett språk. Utsätts man "hela tiden" för det språket man ska lära, istället för bara en timme i veckan, så lär man mycket snabbare, och man kan otroligt snabbt märka skillnad.

Nu är du hyperfokuserad på din dotters utveckling, och det kan jamföras med när du blev gravis första gången. Såg du gravida magar och barnvagnar överallt, redan första dagen du blev klar över att du var gravid?

Nu är du så fokuserad på Alices utveckling, att du lägger märke till även minsta gnutta utveckling, och allt rör sig om denna utveckling. Du "utsätter" Alice för jättemycket riktig neurologisk sett (magläge, saker att greppa...), och givetvis vill du se att hon skyter fart i sin utveckling. Alice är nu som en blomma som har fått torka ut lite i fönsteret. Får blomman nu vatten, så vill den börja ta igen den växten som tidigare stoppade upp lite. Detta kallas för "The Catch Up-phenomenem".

Nu har dt gått lite tid innan du fått svar, och kanske har du redan fått boken. Innan du nu fått läst, så fortsätt med att låta Alice ligga på mage, prata mycket med henne, och låt henne på hålla i saker. Koncentrera dig på boken, OCH FRÅGA MIG om du inte förstår riktigt direkt. The Developmental Profile är inte greppvänligt vid första genomläsning, men jag ska ta dig genom det om det behövs. Sen går du i gång med den stimulien och de övelsena som Alice behöver. Jag ska vara med deg där också. Till dess, låt henne ligga på magen med saker foran sig, och låt henne få utforska lite själv. Ni är på god väg, och har redan kommit långt. Jag är djupt imponerad över att du inte är panikslagen (som jag ville blitt), men istället tar tag och vägrar vänta tills hon blir tio månader. (Som i princip var rådet du fick av läkaren...)

Vi hörs!
Kram, Hege
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack Hege för ditt svar! Det är så otroligt hoppfullt att jag fällde en liten tår när jag läste det. Vad skönt det känns att veta att du även vill hjälpa mig med boken om jag stöter på funderingar :heart:

Bra liknelse med en graviditet, så fokuserad är jag på utvecklingen nu.
Jag är djupt imponerad över att du inte är panikslagen (som jag ville blitt), men istället tar tag och vägrar vänta tills hon blir tio månader.
Paniken kommer och går men det finns ju inget alternativ så det är ju bara att kavla upp armarna! Tack vare dig har jag fattat att jag måste sätta igång NU. Annars hade jag trott att utvecklingen "sköter sig själv" och hoppats på framsteg tills nästa kontroll som dessutom blir när hon är 11 månader då läkaren hade semester i juli :!:

Jag hör av mig när jag börjat sätta mig in i boken.

Kram!
Hege

Inlägg av Hege »

Jag lovar att jag ska hjälpa dig! :D

Det bästa du kan göra själv är att läsa på, läsa på, och sen läsa lite till tills du kännar att du förstår VARFÖR. Det är jättelätt att förstå HUR, det är bara att se på bilderna och göra övningarna som beskriven. Men om du förstår VARFÖR du ska göra si och inte så, så kommer du och Alice att nå målet snabbare. Ex. så som jag förklarade vad som händer i hjärnan när man kryper. Att korsmönsteret är så viktig för koordinationen av de två hjärnhalvorna, och att ju mera kryp, desta mer hjärnutveckling och organisering tar plats. Mammor som förstår detta införskaffar aldrig gåstol till sina barn. De införskaffar tjocka mattor och organiserar krypningen. Mammor som bara vet hur man ska krypa (korsmönster), men inte helt har förstått varför, de kommer inte uppmuntra sina barn till det extra krypet som behövs, men är nöjda bara de ser att korsmönsteret är på plats. Förstår du vad jag menar?

Så läs boken (har den kommit än?), och läs med pännan i hand. Notera ner det du funderar över.

De första femtio sidorma är viktiga.

De första femtio siderna är viktiga.

De första femtio siderna ger veldig lite övelser (inga, faktisk), men är viktiga för att du ska föstå VARFÖR. De lägger grunden för resten av boken. Lova mig att du läser och känner att du förstår vad Doman menar och har för åsikt innan du börjar på evalueringen av Alice. För om de första femtio siderna "sitter" i din förståelse, då går resten av boken inte bara lättare, men du får mer utav den.

Kram, Hege
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Ska verkligen läsa noga så att jag förstår varför!

Fick mail idag att boken är skickad så den kommer troligen imorgon :D
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Nu har jag fått boken och noga läst igenom de första 50 sidorna med pennan i hand :wink:

Har börjat läsa om "Evaluation your newborn" (Alice har ju hunnit bli sju och en halv månad men jag antar att man ändå börjar utvärdera henne från stage 1), samt "Sensory program och motor opportunity program for your newborn", men skulle behöva lite hjälp så vi kommer igång rätt.

När det gäller övningarna under stage 1 så undrar jag följande:

:arrow: När det gäller krypbanan så är vi så oteckniska jag och min man så vi lär inte kunna bygga någon själva :roll: , men då hon är så stor nu så borde det väl gå bra att se till att hon tillbringar maximum av sin tid på golvet (rent, varmt, parkettgolv) och så kan jag köra 10 gånger per dag med att hjälpa henne framåt genom att stödja hennes fotsulor så hon kan skjuta ifrån.

:arrow: När det gäller balansaktiviteterna så är hon ju ganska tung vid det här laget om man tex ska ligga på rygg och flytta henne sidleds (rena styrketräningen för mig). Ska övningarna där ändå göras innan vi går till nästa steg i programmet?

Känner mig väldigt inspirerad då jag tycker boken är helt fantastisk! Om Alice får ett syskon ska jag börja tillämpa den från dag 1!

När det gäller Alice har framsteg redan skett genom att hon numera tillbringar massor av tid på golvet, både genom att leka och utforska på egen hand och genom mitt sällskap på golvet. Det är jätte roligt :lol:
Hege

Inlägg av Hege »

Hej igen!

Oj, vad du har kommit långt! :shock:

Och redan börjat på evalueringen!

Ja, jag tycker du ska börja på "new-born" stadiet med evalueringen, även om Alice är över halvåret. Det är en viktig orsak till det. OM det skulle vara så at Alice har hoppit över något i sin utveckling, eller är svag i någon del, så måste det klarläggas. Vi ska ju skräddersy ett övningsprogram för henne, och vi ska ha med övningar som utvecklar det första, röda nivået om hon behöver det.

Det är inte helt lätt att evaluera själv, så jag ska PM'a dig mitt telefonnummer så vi kan prata lite. :wink:

Krypbrädan behöver ni inte bygga. Ett bord med stor, bred skiva, där skivan är glatt och fin gör bra nytta. Ta av bordsbenen, sätt bordskivan med ena ändan högre än den andra, och vips har ni något man kan använda till krypbana. OBS!! Den har inga kanter, så ni måste vara närvaronde och redo till att rädda henne om hon trillar av!! Syftet med denna sak ska vara att tyngdkraften ska hjälpa henne komma i väg. Den ena änden ska vara så högt uppe, att när hon ligger på bordskivan (högst uppe) och rör sig lite, så ska hon glida ner en bit. Inte hela vägen, men en liten bit. Varje gång hon rör sig, ska hon glida lite. På det sättet lär hon sig att det lönar sig att sträva framåt. Plus, som du själv säger, hon är tung nu, och det är tungt för henna att åla. Hon behöver all motivation och puff som hon kan få.

Kom i håg att berömma :!: Mycket :!: Hon ska känna att hon lyckas, och hon ska bli så glad för berömmen att hon vill visa igen! Berömmen är hennes motivation. Heja-klack måste ni också vara, när hon är på tur ner banan. Locka gärna med något spännande vid änden.

Efter ett tag kan man sänka änden, så hon måste jobba mer för att komma ner. Efter ennu ett tag kan man ha det som lockar en bit ute på golvet, sån att hon måste komma ner banan, och sen åla en liten bit för att få tag på det.

Balansövningarna är viktiga, men det får inte gå på säkerheten loss! Den övningen du beskriver kan bli farlig, om du inte klarar hålla. Finns det någon stark som kan göra den? Eller kan du stå med böjd rygg och svänga henne? Då får du ingen ögonkontakt, men övningen blir ju ungefär likadan för Alice.

Jag är glad du tycker om boken. Den är inspirerande med alla sina bilder och scheman, och hela bokens sätt att se barn tilltaler mig mycket. Allt riktad mot och om barn, där barnen inte är objekt! Mycket i AW-anda, tycker jag.

Vi hörs, fortsätt att rapportera!

Kram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Förlåt mig om jag "kapar" tråden lite, men just detta har jag grubblat på lääääänge nu.... :oops: :oops: :oops:
Hege skrev: Att korsmönsteret är så viktig för koordinationen av de två hjärnhalvorna, och att ju mera kryp, desta mer hjärnutveckling och organisering tar plats. Mammor som förstår detta införskaffar aldrig gåstol till sina barn. De införskaffar tjocka mattor och organiserar krypningen. Mammor som bara vet hur man ska krypa (korsmönster), men inte helt har förstått varför, de kommer inte uppmuntra sina barn till det extra krypet som behövs, men är nöjda bara de ser att korsmönsteret är på plats. Förstår du vad jag menar?

Hege, Tor ålar korsvis nu och precis som du skriver så fick ju känslan av att nu är mönstret på plats och nu kanske det är dags att krypa korsvis. Men precis som du skriver så har jag nog inte förstått exakt HUR mycket ålande och krypande som är viktigt utöver det han kan.... :?

Så därför måste jag fråga... Hur mycket bör Tor åla extra (inga sena utvecklings problem eller så på plats) som "normal" bebis för att få ut maximalt av hjärnans utveckling? Och hur mycket bör han sedan krypa? När är det dags att öva på krypningen mera aktivt?

Idag har jag nöjt mig med att han ålar supersnabbt korsvis kanske 100-200 m/dag om jag gissar. Resten av tiden går åt till att klättra och ställa sig upp mot allt som man hittar. :lol:

Jag har resonerat som så att åla är svårare att lära sig och göra när man är äldre så åla får han göra så länge jag bara kan för att sedan kunna uppmuntra krypningen lite mera även om han lärt sig gå genom att ha kryptunnel osv...

Snälla massor av input please [-o< =D>
Tor 2006

Hege

Inlägg av Hege »

Ja, här kan jag ju inte ge dig svaret i meter direkt...

Men jag kan säga att Tors hjärna kommer att säga till när det är dags att börja krypa. När hjärnan känner att den har fått tillräckligt med ålning, och är mogen nog för krypning, då kommer Tor att börja med krypningen.

Tills det händer, kan ju du som klok mamma uppmuntra till extra ålning under dagarna. Många meter kan du lägga till de redan 100-200, om du vid flera tillfällen daglig får honom att åla över golvet när han annars inte skulle ålat. Locka med något, själv sätta dig ner på golvet i andra änden av rummet, ropa att han ska komma och titta, och så vidare. Då ordnar du med organiserat ålning, och hela Tor kommer att må gott av det. Hans motorik och musklar utvecklas, hans respirering får kört sig (mycket andning behövs), hans hjärna får extra korsmönster... Ända nackdelen är att hans kläder slits lite extra.. Kan du stå ut med det? :wink:

Och du har helt rätt, när ålningen är förbi, då kommer han inte att åla mer. Så det är nu det gäller, om du vill att han ska åla mer.

Kram, Hege
Åse

Inlägg av Åse »

Och jag hoppas också att det är ok att jag skjuter in en fråga till Hege :!: Jag vet att flera med mig på kackeltråden om bebisar från hösten 06 undrar hur man får sin bebis att åla korsvis när de är i gång med ålandet :?: Min son har ålat en månad, men drar sig fortfarande framåt på underarmarna och slår ned fötterna parallellt i golvet. Han ålar mycket och gärna och tillbringar massor med tid på mage, men nu börjar jag undra om han kommer hitta det korsvisa mönstret. Har försökt stödja honom bakom en fotsula i taget, men han blir bara irriterad. Han verkar så glad över sin allt större rörelseförmåga och det känns lite tråkigt att komma in som ett störande moment. Finns det andra knep? Stort tack för allt ditt engagemang :!: :D
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "