Hjälp, min två månaders bara skriker!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Oj då, oj.

Jag har en fråga och kanske något tips:

:?: Vad har du för ersättning? Om det är Nan1 eller Sempers, så tipsar jag om en mycket mildare variant som apoteket har: den är mjölkfri, men tyvärr då lite dyrare, om du inte får recept på det som min lilla Kejsarinna har... :roll: Det kan ju vara så att din sötsak gillar mjölkprodukter lika lite som min... :roll: Neutramigen heter den mjölkfria ersättningen.

:arrow: Har du provat att gå och mata :?: När Kejsarinnan krånglade så där tog jag henne i famnen, gick med väldigt bestämda steg någon vart, och matade henne medan jag gick... :wink: Fokus på det där viktiga stället dit du skall, inte på bebisen... :wink: Att sjunga medan man går, högt och glatt, tar också bort bebisens fokus från ätandet. 8) Och äter gör man, av bara förvåningen... :shock:

Hoppas att detta kan hjälpa lite... :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Välkommen :!:
Vad kul att du hittade hit :D

Har du köpt BB, annars gör det, det står så mycket bra, och allt blir liksom mer sammanhängande och begripligt om man läst boken...

Att han är svår att truga är du minsann inte ensam om här på forumet, flera stycken har problem med matningstrasslare, och av någon anledning tycks det dyka upp kring 2 månader, iaf verkar det så när an läser runt lite grand :roll: Man får trixa lite grand, de är ju väldans nyfikna, eller börja vara i den åldern, finns suberbra tips lite överallt här...själv använder jag mig av hiva upp på axeln, sitta i dunkelt sken, helt enkelt de tips som AW ger.
Andra vet jag ger direkt till en halvsovande bebis, eller helsovande...
Man får odla lite tålamod, och lite uppfinningsrikedom...

Och apropå att låta honom vara vaken längre och sova längre för att göra honom riktigt hungrig och trött tycker jag är en riktigt dålig ide, då har du strax därefter en unge som är att likna vid ett kolik barn, alltså då kan det bli riktigt tråkigt och skrikit :roll: och så vill vi ju inte ha det :cry:

Ett barn som blir övertrött är konstigt nog ännu svårare att söva, och sover ännu sämre :roll: Ett barn som är hungrigt, nästan överhungrigt kanske inte vill äta alls, och är den lille dessutom för trött, så orkar han kanske bara äta yttepytte lite, jusst så pass att han kan ta sig en kortare sovpass...
Gör absolut inte det...SM handlar om att tillgodose behoven innan de uppstått, du ska förebygga övertröttthet och hunger, inte eftersträva det!!

lycka till :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack Sonica vad fint svar! :heart:
Och apropå att låta honom vara vaken längre och sova längre för att göra honom riktigt hungrig och trött tycker jag är en riktigt dålig ide, då har du strax därefter en unge som är att likna vid ett kolik barn, alltså då kan det bli riktigt tråkigt och skrikit och så vill vi ju inte ha det

Ett barn som blir övertrött är konstigt nog ännu svårare att söva, och sover ännu sämre Ett barn som är hungrigt, nästan överhungrigt kanske inte vill äta alls, och är den lille dessutom för trött, så orkar han kanske bara äta yttepytte lite, jusst så pass att han kan ta sig en kortare sovpass...
Gör absolut inte det...SM handlar om att tillgodose behoven innan de uppstått, du ska förebygga övertröttthet och hunger, inte eftersträva det!!
Försök att följa det vi pratat om, han åt massor förmodligen för att han inte fått så mycket mat i sitt liv förut och nu undrar han om om det kommer att hålla. Så vackla inte utan visa med tydlig hand att du vet precis vad du gör. Lugn och trygg. :wink:

De flesta brukar lyckas bäst precis som det står, att tratta i flaskan när de är på väg att vakna eller väcks. Ha flaskan klar och tratta i. Truga enligt all uppfinningsrikedom som Päivi skriver så fint om. :wink:

Du kommer att hitta ER väg, det bara tar lite tid. Det där "tålamodet" du vet... :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fjällström
Kontakt:

torsk

Inlägg av fjällström »

Hej!
Har läst din tråd och känner igen mig :) Min lilla Elin var missnöjd mest hela sin vakna tid förut :cry: Mycket besvärligt med lilla magen hade även hon. Många skulle nog säga att hon hade kolik, men vi matade mera, ännu mera och mest + att jag slutade med kaffe. Hon mådde bra av detta.
Bara en liten tanke om maten.. För någon vecka sen började Elin skrika vid matningarna. Jag prövade ALLT som finns att läsa här om mattrassel,men inget funkade. Upptäckte sen att hon hade torsk i munnen. Det kan tydligen göra hemskt ont. Behandlar nu med mycostatin och nu har hon slutat skrika vid matningarna :D

Lycka till!
// Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Päivi>> Jag använder Nan1, det ska vara skonsammare mot magen än semper sägs det.
Men jag är tveksam till att det är ersättningen, den har funkat klockrent förut. Kan kanske var omställningen med SM iof, samt att jag har besök här i ett par dagar.

Tog honom och gick med bestämda steg förut, det funkade en liten stun, han skrek inget men hade bara nappen i munnen och spottade ut det han fått. Jag vill ju att det ska ner i magen med! :P

Sonica>> Det har du nog helt rätt i.
Dunkelt sken kan ju dock vara svårt på dagen när det är ljust ute, och hiva upp på axeln funkar ju som sagt inte. :l

TorsMamma>> Tratta in funkar till en början när jag tagit upp honom från hans sovplats, men efter ett tag vill han inte alls iaf. Mycket tråkigt.
Och när påfyllningen ska ner går det oftast inte alls längre.

fjällström>> Jag var hos BM idag och där frågade jag om han hade eftersom han såg så vit ut i gommen men enligt henne var det ingen fara.
Är mycostatin receptfritt?

Tack än en gång för alla hjälpsamma svar! Jag är hemskt tacksam!
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
fjällström
Kontakt:

mycostatin

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Mycostatin är inte receptfritt utan skris ut av BVC eller en läkare. Dyrt som skrutt. Kostar över 300kr för en flaska :shock: Men effektivt är det ju. Vi har testat vicheyvatten som också sägs fungera, men inte hjälpte det Elin.

Låg inatt och tänkte att jag måste skriva ett förtydligande på mitt inlägg. Men jag ser ju att du förstod vad torsk var. Tänkte skriva att Elin inte hade en fisk i munnen som gjorde ont, utan en svampinfektion :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror helt enkelt att det tar ett tag för Lilleman att förstå vad som är på gång. Ge det en vecka så lovar jag att poletterna kommer att trilla ned! Han är inte van att äta och sova så mycket, men visar du vägen så följer han! Huruvida Nan1 är snällare än Semper är rätt ordentligt omtvistat. Jag känner ungefär lika många som hävdar tvärtom. Men jag tror inte heller att det är det som trasslar, utan det nya och ovanliga, precis som TorsMamma skriver.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag använder Nan1, det ska vara skonsammare mot magen än semper sägs det.
Men jag är tveksam till att det är ersättningen, den har funkat klockrent förut. Kan kanske var omställningen med SM iof, samt att jag har besök här i ett par dagar.
Det kan absolut vara som du säger, MEN skonsamt eller inte spelar ingen som helst roll om hon skulle ha svårt att klara komjölk, vilket många små har. Och det är väldigt vanligt att det inte gör sig påmint första veckorna utan kommer först lite senare. Om det sen är allergi eller bara intolerans, spelar inte så stor roll i sammanhanget. Fortsätter besvären skulle jag ändå råda dig att prova 1 vecka med komjölksfri ersättning. Det finns ju inget att förlora på att utesluta den orsaken, i alla fall.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Jag förstår ju att det kan ta tid för honom att anpassa sig, men han anpassar sig ju verkligen inte alls. :l

Sen har jag lite mer frågor.

Om jag låtit honom vara vaken 2 timmar och sen fått honom att somna men han ändå vaknar efter 45 min, eller 20, eller 60, ska jag vagna honom då? Ska jag testa att buffa istället? Eller vaknar han för att han inte är mätt?

Om jag då ska mata honom, ska jag lägga honom igen så fort han ätit klart? Eller ska han sova 2 timmar då? Gör jag så blir ju adgarna helt skeva med för lite sömn och för mycket vaken.
Ska jag försöka hålla 2-2 schemat ändå, tills han lär sig?
Just nu finns inget som heter kvartmarginaler, snarare timmarginaler..

Kan det vara så att han ska behandlas som en 2 månaders nu och ska skippa sista kvällsmålet?
Hur långa vaken- och sovpass ska han ha på på dagarna då?

Det som känns mest förvirrande är att om han vaknar och jag vagnar honom tills han ska äta igen lär han sig ju inte att jag ger honom mat utan att han behöver skrika efter det.
Dessutom hjälper det inte att ge mat heller för då äter han inte utan spottar bara ut. Och jag hat testt alla möjliga knep för att få honom att äta men inget verkar funka, tillslut skireker han bara när jag försöker.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nu tar vi ett djupt andetag igen!

Nej, vi skall INTE göra honom STOR. Världen skall vara liten innan den blir stor. Vi backar ju bandet och måste ha målet för ögonen.

Du har fått svar på frågorna av oss alla. Läs gärna i tråden igen och på en del av länkarna.
Det är en HEL FLOCK vargar runt dig just nu och detta känner ditt barn, han som LITAR på att DU VET vad du gör, ställer just nu frågan, varför äter du inte? När vill du äta? Varför sover du inte perfekt? Varför vaknar du? = Vargar.

Du måste ta ledningen, visa att DU VET vad du gör. Har du någon på besök hemma som gör att du är osäker skicka hem dem, har du fullt stöd och får hjälp, be om mer!

Skjut nu vargarna, en och en. Läs gärna i tråden igen! Försök nu att hitta DIN väg, vi peppar och stöttar!

Känner du att "matvargarna" jagar dig i hasorna för mycket så skulle jag ge mat om han vaknar inom 45 min på luren, om efter skulle jag vagna/buffa. Matar du tar du bara upp matar och lägger igen. Väck när sammanlagda tiden är 2 timmar och börja om! Allt enl. SM schemat.

Det finns några som vill äta i famnen, andra liggandes på kudde i soffan brevid, mörkt rum utan intryck osv. Hitta nu ER väg. Den finns där och Du kan!!!!! :!:

Pepping, pepping :!: :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

TorpSara och Torsmamma, vill bara säga att det strålar Kärlek på den här tråden, det är fint. Jag önskar jag hade haft er och den här sidan när jag var ensamstående mamma till min son för 15 år sedan. Och Loviset, allt kommer bli kanon bra, man klarar det med hjälp av medmäniskor som TorpSara och Torsmamma.
Tack för all kärlek ni sprider det smittar av sig på mig och jag blir en lite mer kärleksfull person.
Kiki
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Torsmamma>> tack tack tack och åter tack.
Kan meddela att jag köpe barnaboken idag och OJ vad den var tjock! :S
Men jag ska lusläsa kapitlen som är aktuella just nu så får vi se om jag får ett bättre helthetsintryck. :)

kiki>> Ja verkligen, de har varit helt underbara, utan dem hade jag gett upp för länge sen. :)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Av egen dyrköpt erfarenhet :roll: kan jag också stämma in i kören som mässar: testa inte, prova inte, försök inte, utan genomför. :wink: Barnet litar till dig. Vid oroligt sovande har jag ett tips också, musiklärare som jag är: lugn, klassisk musik. Vid absolut kris-kris (din) då du känner att du inte ska verktyga mera, för det har du precis gjort, och det blir underhållning av det annars, slå på en skiva med lugn klassisk musik.

Saken är att

:arrow: bebisen börjar lyssna, alldeles aovsett om man vil eller ej... :roll:

:arrow: och den lugna pulsen i musiken drar ner hans egen puls...

:arrow: och när han slappnar av, blir andhämtningen lugnare...

:arrow: och snart sovr han, igen. :wink:

:arrow: detta har förresten samma effekt på dig själv, även om du nu kanske inte somnar... 8)

Lycka till! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

kiki skrev:TorpSara och Torsmamma, vill bara säga att det strålar Kärlek på den här tråden, det är fint. Jag önskar jag hade haft er och den här sidan när jag var ensamstående mamma till min son för 15 år sedan. Och Loviset, allt kommer bli kanon bra, man klarar det med hjälp av medmäniskor som TorpSara och Torsmamma.
Tack för all kärlek ni sprider det smittar av sig på mig och jag blir en lite mer kärleksfull person.
Kiki
Oj! Tack Kiki :oops: :heart: Det är påhejningar och vetskapen om att vi vet att det kommer att ordna sig, som gör att vi vill hjälpa till. Och då är det inte alltid föräldrarnas bästa vi har framför oss, utan barnets. :heart: :lol:

Loviset, visst boken är tjock... MEN, den är mycket lättläst och den sträcker sig också HELA barnets tid upp förbi tonåren. Så du har ganska många år på dig att läsa HELA :wink: :lol:

Jag tänkte faktiskt precis som Päivi i går kväll när jag la mig. Att, när det var mycket svårt att mata Tor brukade jag spela vår favvorit låt. Vårt var mer åt det rockiga hållet när vi åt och då sjöng jag med och min attityd blev genast mera självklar. På vissa lurar och vis ensamlek spelar vi Mozart här hemma. Klassisk rekommendation från AW :wink:

Ett tag skulle han matas framför en tavla vi har med blommor på, så sätten är många, just därför måste man hitta sitt. :roll:

:idea: I BB får du jättegärna läsa om SM som finns under spädbarnsvård samt längst bak i boken finns "Marie och Samuel - en brevväxling via e-post" sid. 776. Den är bra!
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vad bra att du köpt Barnaboken, jag gjorde så att jag läste hela boken rakt av, skumläste visserligen bara de äldre åldrarna, sen djup studerade jag aktuella områden.

Typ social delaktighet, sova hela natten, och om personligheter, och den aktuella åldern, typ om han var 7 månader, läste jag om halvårsbarnet, men även 8 månaders barnet. och försökte ligga steget före...I bland läste jag om och om igen, så att det verkligen gick in, vissa saker skrev jag upp på en lapp och satte på kylsåpet.
Ungefär som när man pluggar inför ett prov...jag lärde mig tom hela stycken utan till....
Man ska ju först och främst förändra livet och eventuellt en ond cirkel, men det handlar väldigt mycket om att ändra sitt förhållningsätt, och sina spontana reaktioner (tex låta den lille sitta i diskhon medans man diskar och få i sig en liten skvätt diskmedel :roll: och försöka inse att det inte alls är särskilt farligt... och inte hindra om inte livsfara hotar) man lär sig ju tom att uttrycka sig annorlunda :!: Typ :idea: oj! dumma tallrik! som gick sönder :!: I stället för: Men vad har du gjort nu, nej nu får du inte bära tallrik nått mer...
Alltså man förändrar sig själv, och får en någorlunda harmonsik tillvaro :!:

Hoppas allt ordnar sig :!: kanske inte nu på studs men snart nog :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"