Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,just ja..
Som Nemita säger så är det bra med katrinplommonpure åt hård mage.Vi ger den på gröten och banan efter pure på lunchen så det blir lite balans mellan "hårt och löst" :lol: :wink:
kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En sån sötsak lille Rufus var då :heart: å kul att få ett ansikte till dig med, Nemita :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Så himla roligt att se er alla - och era sötsaker.

Har försökt att hastigt lägga in lite bilder på Familjeliv (som jag har sett en del ha). Vi får väl se om det kan funka.

http://www.familjeliv.se/krypin/sussr/galleri.php

För övrigt så har vi haft två "bra" nätter nu. Bara något skak innan 3-4 tiden. En trend kanske... :wink:

Lua - har också bara erfarenhet av större barns förtidiga mornar...och de erfarenheterna vill du inte höra... 8) Mina små har alltid envisats med att ha morgon runt 6 tiden och gissa vi har försökt allt som går. Omsomning, inte ta upp...you name it. När pappan är hemma får han gå upp för han var likadan. 8)

Kram på er från ett soligt men lite kallt Skåne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jättefina bilder, Susanne :D Den svartvita var helt underbar, ju :heart:
Tack :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här är en lite kul artikel, somblir mitt bidrag :D Det är från vår Olines födelse, den 1 januari 2003, då vi var länets förstfödda :!: Hoppas länken funkar :D
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?act ... &id=272029
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Ja, verkligen roligt att se alla.

Tack, Miar70, min morbror säger att Rufus är lite onödigt söt för att vara grabb. :lol: :lol: Själv är jag inbiten feminist (eller kanske humanist - var och en borde få odla sina talanger enligt eget huvud) så jag tycker nog han kan få vara precis så söt han vill. :wink:[/img]
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Lua

Inlägg av Lua »

:idea: Oj, vad kul att se så många av er :D :!: Och vilka fina barn vi har! Idag har vi varit och hälsat på darlingens syster och varit borta hela dagen. Allis somnade finfint i resesängen på lunchluren och Isak sov, åt och skrattade, som sig bör!

Nu har Isak en morgon till på sig, annars blir det minikur. Jag är ju medveten om att det är lite knepigt att få dem att sova till 8, men det är så SKÖÖÖÖNT... Det slog mig just hur många mammor till 4-5-månadersbejbisar som skulle kunna ge vad som helst för 11-timmarsnätter! Men jag ger mig inte i första taget - 12 timmar ska det bli, mellan 20 och 8!

Kram Lua. :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Förresten, en helt annan grej. Sambon och jag funderar nu på hur vi ska lägga upp nytt schema för lilleman. Han blir ju snart fyra månader och det är gröt och välling på gång! Hurra, säger jag (som är less på att amma men helst vill göra det medan vi introducerar gluten, så nu är det dags). Jag funderar därför på lite olika grejor och undrar om någon annan här har några tankar och förslag. Troligen blir det 12-45-2-45 med natt 19-7.

1) Om man byter ut kvällsslurken mot välling (under en övergångsperiod), vad ska man tänka på? Annan napp till nappflaskan? Vilken sorts välling är lämplig att börja med?

2) Rufus bajsar alltid under kvällsslurken. :roll: :roll: :lol: Så att bada honom, byta till nattblöja och pyjamas före den är ju lite bortkastat. Samtidigt ska det ju inte vara för nära till sänggående under slurken. Hur ser de sista två timmarna ut för er? I vilken ordning gör ni saker?

3) Badet. Inge kul, tycker Rufus. Det är helt okej att sänkas ner i vatten, särskilt om man har något roligt att titta på under tiden. Men absolut inte ligga ner och luta bakåt. Blä! :evil: Säger Rufus. Jag har läst i BB om tips, men kanske ni har några idéer om hur man kan göra om man vill bada med honom i badkaret? Hur gör ni?

4) Ni som börjat med smakisar och gröt och annat. Kör ni med puré (+amning/ersättning) en måltid och gröt (+amning/ersättning) en annan och välling en tredje? Eller hur gör ni? Är någon måltid bara amning/ersättning? Eller vad är er plan, ifall ni inte är där ännu.

Hm. Det får räcka just nu. Svara på det ni har lust med, om något. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Lua skrev::idea: Oj, vad kul att se så många av er :D :!: Och vilka fina barn vi har!
Hej Lua! Är inte Isak och Rufus lite lika varandra? :shock: :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj :D

Nemita, ska se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar :wink:

1. Jag har sempers milda välling från sex månader, och vi använder samma napp som till tillägget - det går lite trögt, men jag tycker det är skönt att flaskan inte tar slut i ett enda slurp! Jag gav en hel flaska välling på en gång (ingen övergång med blandnigar osv), och det har Frida fått sen varje kväll, och magen har inte protesterat ett enda dugg :D

2. Kvällsrutinerna här: vi brukar umgås, busa, kanske vara ute en stund innan detr blir: - bad och smörjning (30-40 minuter) - välling (20-30 min) - bus (10-15 min) - sängen och nattning! Om Rufus bajsar under kvällsslurken skulle jag nog ändå ha bad - kvällsslurk - byta blöja/klä på pyjamas - bus och säng...

3. Jag badar alltid med mina två eller tre minsta! Jag sitter med hennes rygg mot min mage, och låter vattnet fyllas upp, och lägger henne med hennes huvud på mina lår, och så ligger hon och flyter så, i minst 10 minuter, innan hon får sitta och leka med syrrorna med sin rygg mot min mage! Vi har så skoj :wink: Och mycket enklare än att bada i balja, tycker jag!

4. Jag ger bröstmjölk morgon, gröt+tillägg fm, smakis+tillägg em, tillägg+bröstmjölk en gång till em och välling kvällsslurk! Så ser det ut än så länge, och kommer nog att göra ett tag :!:

/Mia
Lua

Inlägg av Lua »

Nemita: Jo, jag tyckte också det! Och Isak är då en riktig sötsak, han också :wink: :!:

1. Jo, det brukar vara annan napp. Till Dr Brown´s heter den Y-cut. Vi har kört Sempers vanligaste välling, från 6 mån.

2. Vi badar före nattslurk.

3. Ser fram emot alla badsvar för Isak gillar inte heller att bada :( Flickorna har verkligen ÄLSKAT vatten.

4. Första målet: ersättning + välling. Ska bli välling. Andra målet: Purésmakis + ersättning. Ska bli lunch. Tredje målet: Ersättning + välling. Ska bli mellis. Fjärde målet: Gröt + ersättning. Ska bli middag. Nattslurk: välling.

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag håller med; det är kul att se er alla, och fler sötnosar vill vi ha på bild... 8)

Nu så:

Unga fröken Billing envisas med att påbörja dagen med vacker joller och skönsång lite väl tidigt :roll: . Men policy har alltid varit "inte ramsa ett nöjt barn". Men så orkar hon ju inte riktigt det första vakenpasset om hon vaknar så tidigt som hon gör...

Så nu imorse märkte jag (återupplvede.. :roll: ) ett mycket spännande fenomen:

när jag - vid marginalkvartens början - gick upp, hasade mig till köket och började skramla och greja med ersättningen, kan ni gissa vad som händer då? :D

Jo... :sleep:

:roll: :roll: :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag håller med, det är kul att se er alla, och fler sötsaker vill vi ha på bild! 8)

Nu så: unga fröken Billing har roat sig med vacker skönsång och joller klockan lite väl tidigt på morgonen :roll: , och min policy har ju alltid varit: inte ramsa ett nöjt barn. Men: hon orkar inte riktigt med det första vakenpasset om hon vaknar så här tidigt.

Så återupplevde jag en gammal sanning här i morse: jag steg vid marginalkvart, hasade mig bort till köket, och började skramla med ersättning och mikro... gissa vad som händer dååååå? :D

:sleep:

:roll: :roll: :roll:

"Mamma ska upp! :D Sen kan jag sova!"

:roll:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jättefina kort på alla, och så ser ni inte alls ut som jag hade föreställt mig :wink:

nemita:

1. Tänker faktiskt fortsätta med amning på första målet ett tag till. Kommer växla över till välling lite längre fram-antingen flaska eller pipmugg..

2. Sista passet börjar med mat, sedan middagsstök och sitta med vid bordet när vi äter-bad-nattslurk-busa en liten stund-sova

3. Vi brukar bada båda barnen i badbalja som vi har i badkaret, men om någon sitter med i badet brukar vi göra som Mia, ryggen mot låren, och "flyta" en stund. Malte tycker om att bada, så jag har tyvärr inte så mkt tips.

4. Har samma upplägg som Lua, men är än så länge bara i startgroparna. Första målet amning (sedan välling), andra målet amning/lunchsmakis, tredje målet amning (sedan mellis)fjärde målet amning/grötsmakis, nattslurk amning( sedan välling)

Är också trött på amningen och tänker fasa ut den allt eftersom när vi börjar med mer riktig mat.

Lua: hur skötte sig Isak imorse :?:

Päivi: ja visst är det märkligt :roll: :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :) :heart:
Till vällingen har vi DrBrows tredje napp.Den andra nappen kommer det knappt någon välling ur alls.Vi har Sempers milda välling och den tycker Liw jättemycket om.För känsligare magar finns,majsvällingen och en till(jag kommer inte ihåg,kan det vara risvälling?)

Vårat sista mål börjar 15.30(tre timmar) och börjar med pure+ersättnin tillsammans med att resten av familjen oxå äter kvällsmat.Sedan bad med mamma(oftast)och storebror i badkaret.Hon ligger som Mia beskriver och älskar att bada.Kan ligga i lätt 30minuter.Sen är det bus och stök,ihopplockning och bokläsning med brorsan.Klockan sex får hon vällingen 250ml går ner medans Jacob tittar på Bollibompa.Läggdags för Liw 18.30.Ev macka och tandborstning för Jacob och sedan hopp i säng.
Börja försiktigt med badet en kort stund och utöka sedan hela tiden.Han ska vara nöjd och glad när nin tar upp honom.Om han inte vill ligga ner så ha honom upprätt så länge men försök iallafall att "lägga öronen i blöt" lite grann iallafall och utöka sedan.

1:målet 06, välling(250ml)
2:målet 09,gröt+ersättning
3:målet 13,pure+ersättning
4:målet,pure,ersättning och sist välling

Ja du päivi; är det inte typiskt :lol: Sofia vill inte att mamma ska ligga och dra sig hur länge som helst :lol: :wink:

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"