Menskopp!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ja, det ligger nog något i det :-k
Ewa

Inlägg av Ewa »

Har införskaffat en sån här liten tingest och nätt och jämnt lärt mig handskas med den :shock: :wink:. Nu tycker visst kroppen att det ska vara mens mest hela tiden och för jämnan så makens och min valborgsmässoövernattning med spabad och annat kul, tycks saboteras en smula - eller :-k... GÅR det att bada med kopp (Diva Cup) en liten kort stund, måntro [-o<?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

Jag undrar lite - hur gör man...rent hygienisk... med en sån här sak?

Sköljer? Tvättar? Kokar?
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

GÅR det att bada med kopp (Diva Cup) en liten kort stund, måntro ?
Har haft menskopp i ett halvår nu och bland det första som jag gjorde var att just bada med den :D
2.5 vecka i Thailand och så kommer mensen... :evil:
Men med menskoppen var det ingen fara. Det är inte som en tampong som suger åt sig vätska, den är snarare en "propp" som hindrar att vätskan kommer ut och likväl kommer in!
Så jag skulle använda menskoppen och åka på spa och njuta och sedan tvätta den efter spabadandet!
Jag undrar lite - hur gör man...rent hygienisk... med en sån här sak?

Sköljer? Tvättar? Kokar?
Jag sköljer den mellan "byten" och sedan när mensperioden är slut så tvättar jag den ordentligt. Man kan koka den har jag läst (tror jag) men jag har inte provat det.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Håller med Sophie!
Jag har inte badat ute, men däremot varit på spa. Funkar hur bra som helst!

Kan väl säga att den, i alla fall för mig inte är 100% säker. Jag har trosskydd. Men ett eller två trosskydd om dagen brukar räcka.

Jag gör också så att jag tvättar/sköljer vid varje tömning. Sedan har jag kokat den några gånger. Varannan mens ungefär.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Saara

Inlägg av Saara »

Hej!

Jag har också badat (spa, ute och bastu :wink: ) med min kopp. Också ridit. För mig har den varit nästan 100 % säker, förutom de första dagarna på mensen efter att jag fick spiral.

För mig har koppen definitivt höjt livskvalitén under mensen :D Bl.a. räddade den min Södernresa i fjol. Det gick hur bra som helst att ha bara bikini vid poolen och även bada. :D
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
duggan

Inlägg av duggan »

Saara: skulle man ha någon speciell modell på koppen när man har spiral?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Saara

Inlägg av Saara »

Saara: skulle man ha någon speciell modell på koppen när man har spiral?
Näej, det vet jag inte. Jag har DivaCup och är nöjd med den.

När jag var till läkaren för att få min spiral så visste hon inte så mycket om menskoppar, men kunde ändå vara skeptisk till att menskopp+spiral sku vara bra ur hygiensynpunkt. Men jag läste sen på ett finskt forum för "koppbrukare" :wink: att det var flera som använde kopp tillsammans med spiral utan problem, så då beslöt jag mig för att prova. Och inte har jag haft några problem.

Enda skillnaden jämfört med tidigare är att jag är extra noga med att det inte ska uppstå undertryck när jag tar ut koppen (för att undvika att spiralen följer med).

/Sara
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack, MsSophie, LO och Saara :D!
Då kan jag ha ta det lugnt och bara njuta mao :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tycker jag låter som en utmärkt slutsats ;)
Ha det så gôtt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Saara skrev:
Enda skillnaden jämfört med tidigare är att jag är extra noga med att det inte ska uppstå undertryck när jag tar ut koppen (för att undvika att spiralen följer med).
:shock: Det har jag inte tänkt på. Vore ju inte så bra om den åkte ut.

Men att det skulle vara problem ur hygiensynpunkt när man har menskopp har jag inte hört. Jag tror menskopp är bättre än tampong, mindre risk för infektioner. Den stör inte det "naturliga" försvaret, torkar inte ut slemhinnorna. Tror den ändrar pH-värdet mindre också. Det har jag inga belägg för :roll: bara en teori. Bakterier får ju fäste om de nyttiga bakterierna är ur balans, och de mår bra med rätt pH-värde.

Fast det säkraste är ju att inte ha invändiga mensskydd, när infektionsrisken är stor. När man har avslag ska man inte ha det, bara binda.
duggan

Inlägg av duggan »

Men helt seriöst tror ni spiralen kan komma ut ...hjälp nu blir jag nervös..
alltså är den lätt att sätta in för jag fixar ju inte att få in en tampng jag har trott att jag är fel konstruerad men efter två barn och ex antal gynundersökningar så är jag övertygat att jag är rätt byggd :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:) Nej, det är nog inte så stor risk att spiralen sugs ut. Ska nog mer till än så.

Menskoppen är lättare att sätta in på ett sätt- den glider. Fastnar inte som en tampong. Men den är svårare på ett annat sätt, för man måste hitta rätt plats för den, och rätt vinkel. Annars läcker det, eller så vecklar den inte ut sig helt. Man får öva lite innan det funkar bra. När jag väl fick rätt vinkel så läckte den inte alls.
Saara

Inlägg av Saara »

Men helt seriöst tror ni spiralen kan komma ut ...hjälp nu blir jag nervös..
:D Nej, jag tror inte att risken är särskilt stor. Det sku vara ifall den annars också "hänger löst" :D som den kanske kunde dras ut av ett undertryck.

Att undvika undertrycket är en försiktighetsåtgärd för mig (tycker om att ta det säkra för det osäkra). Dessutom tycker jag det är behagligare att ta ut den så.

Hälsningar,
Sara
Hege

Inlägg av Hege »

Hmmm...rett vinkel...

Min livmorshals är baköverböjd. Skulle det bjuda på problem, tror ni?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"