Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
...och det här med tre barn...Vi har ju en stor leonberger och det kan jag säga att Kajsa tar verkligen mycket plats...
Tomas har henne oftast med sig under veckorna för han åker runt i Zoo affärer så det går oftast bra att ha henne med sig i butikerna och när hon är borta är det verkligen någonting som saknas då hon är lite av ett litet barna själv.Eftersom hon är så stor och ska vara med överallt så är det sån tomhet när hon är borta.Lite lättnad oxå måste jag medge för jag slipper då ansvaret för att gå ut och gå med henne på dagarna.Men jag beundrar verkligen dig Sussanne som har tre barn och är själv så mycket...
Ville bara säga det...
(många punkter blev det....
)
Ville bara säga det...
(många punkter blev det....
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
hejsan
jag har skrivit om det tidigare och måste älta det igen. theo är näst intill omöjlig att få att somna om på dagarna. nu har jag ju infört 12, 45, 2, 45 men 2-timmesluren mitt på dagen har aldrig funkat. max 1,5 timmar med rejäl hjälp från min sida. Igår ville jag inte bråka för mycket pga vaccinationen och idag var han trött på första passet. orkade bara vara upp i 1,5 timmar
, han som brukar klara dryga 2. i och med detta och en tidig morgon. (han skarvade inte kl 5 i natt utan kl 6 och fick komma upp lite tidigt) så funkar inte dagen om han inte skulle sova mer än 2 timmar på lunchen vilket aldrig har hänt. jag funderar därför på att testa att köra 4*45 min under dagen istället.
han är ju glad när han är uppe och äter som vanligt som en häst. varför bråka med honom? har någon av er andra testat detta? alltså 45 min sova, uppe 2 timmar, 45 min sova, uppe 2 timmar etc fram till natten.
jag har skrivit om det tidigare och måste älta det igen. theo är näst intill omöjlig att få att somna om på dagarna. nu har jag ju infört 12, 45, 2, 45 men 2-timmesluren mitt på dagen har aldrig funkat. max 1,5 timmar med rejäl hjälp från min sida. Igår ville jag inte bråka för mycket pga vaccinationen och idag var han trött på första passet. orkade bara vara upp i 1,5 timmar
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Vi har också tripp-trapp till Vega, tycker den är super. Malte får nog börja med antilopen ( IKEA) som vi hade i början, sedan får vi se om han också får en tripp-trapp så småningom. Om man inte vill köpa ny ( de är ju rätt dyra) brukar det finnas på Blocket med jämna mellanrum.
Malte hade också en orolig natt- var vaken i säkert en timme mellan 00-01, bökade, gnällde osv, vidare har han sovit lite konstigt på dagen i två dagar nu. Vaknat efter 30 min på 45-min-lurarna tex.
Jag brukar inte ta upp honom förrän sovtiden är slut, men det märks att han blir tröttare om han inte sover som han "ska" Igår fick jag lägga honom redan 18.15, han tvärslocknade till nattslurken. Hade inte hjärta att försöka hålla honom vaken, utan lyfte bara över en sovande Malte till vagnen....Funderar på att låta honom sova 2.5 på långluren idag...på den brukar jag nämligen oftast få väcka. Bara så att vi kommer lite i fas igen....Vill ju inte börja lägga honom 18.00 för att han sover för lite på dagen

KING MARY: Jobbigt när det trasslar
Tror nog att han behöver en långvila mitt på dagen, jag skulle nog "bråka" lite. Det kan ju ta ett tag innan han förstår vad som gäller. Vad tror ni andra 
Linda
Malte hade också en orolig natt- var vaken i säkert en timme mellan 00-01, bökade, gnällde osv, vidare har han sovit lite konstigt på dagen i två dagar nu. Vaknat efter 30 min på 45-min-lurarna tex.
KING MARY: Jobbigt när det trasslar
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej alla
King Mary:Ja nog skulle jag nog bråka med Theo för att få honom att sova en långis mitt på dagen.Jag tror nog kanske att dom behöver det för att orka med dagarna.I längden skulle jag nog kunna tänka mig att han inte orkar 4st 45minutare .
Kram ulrika
King Mary:Ja nog skulle jag nog bråka med Theo för att få honom att sova en långis mitt på dagen.Jag tror nog kanske att dom behöver det för att orka med dagarna.I längden skulle jag nog kunna tänka mig att han inte orkar 4st 45minutare .
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
-
fjällström
- Kontakt:
maten
Hej på er alla
Nu är jag helt införstådd i att Elins "sömnproblem" hänger ihop med maten. I morse åt hon som aldrig förr och sov sen 2h nästan utan vagning
Fick inte i henne lika mycket inför detta pass, så vi får se hur skarven blir.. Har precis bryggt en kopp amningste som jag beställt från minimindus. Kom inte ihåg vem av er som skrev om det, men du borde iallafall få procent på deras försäljning
Nu ska vi mata och sova gott framöver.
Trevlig helg på er
Nu är jag helt införstådd i att Elins "sömnproblem" hänger ihop med maten. I morse åt hon som aldrig förr och sov sen 2h nästan utan vagning
Trevlig helg på er
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hejsan
Visst hade ni rätt. Att man inte kan ta goda råd för vad det är utan själv måste testa.
Har försökt med 4*45 min idag och det funkar INTE
. Kan vara bra att veta om någon annan av er skulle få denna dumma idé. Eftersom han inte fick någon långlur har han inte orkat eftermiddagspassen ordentligt. Han sov inte heller 45 min på 2 av lurarna utan snarare 30 min. Så nu har vi ett sista vakenpass att tampas med som inte kommer att bli kul. Han kroknar nog om en 30 min - 1 timme eller likanande och det kommer inte bli kul att försöka hålla honom vaken till i alla fall 18.30.
I morgon är en ny dag och då j..lar skall han sova långlur på lunchen. Inget mer "han får bestämma". Det funkar inte. Han vet inte sitt eget bästa. Jag måste leda och vara tydlig i min ledning. Det positiva i kråksången är att jag har lärt mig en läxa.
Visst hade ni rätt. Att man inte kan ta goda råd för vad det är utan själv måste testa.
I morgon är en ny dag och då j..lar skall han sova långlur på lunchen. Inget mer "han får bestämma". Det funkar inte. Han vet inte sitt eget bästa. Jag måste leda och vara tydlig i min ledning. Det positiva i kråksången är att jag har lärt mig en läxa.
Heja KING MARY, här sprutar det attityd!!!
Något jag ofta tänkt till mig själv, tex när jag buffat bort nattmål, det är att "Vad är alternativet?" Ska han få fortsätta äta på nätterna tills han är ett år, eller vad har jag tänkt.
Och så har jag buffat vidare. Men jag kan trösta dig med att det tog en massa tid för oss innan Rufus började sova över skarvarna. Jag tyckte det var as-jobbigt att vagna, buffa och bli tveksam (och det blev jag många gånger). Men vad är alternativet? Några bättre finns det inte, det är jag säker på! 
Något jag ofta tänkt till mig själv, tex när jag buffat bort nattmål, det är att "Vad är alternativet?" Ska han få fortsätta äta på nätterna tills han är ett år, eller vad har jag tänkt.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
fjällström: Vad skönt.
Hur har resten av dagen gått
Jag dricker också amningsteet, tycker att det är riktigt gott. Bra om man har dragit ned på kaffet.
KING MARY: Fördelen med att prova är att man sedan vet vad som fungerar/inte fungerar.
Har du möjlighet att gå en promenad under långluren är det ett bra sätt att få in tiden. Låt honom somna in på egen hand och gå hela eller del av passet. Jag gjorde så med min stora tös då det begav sig. Jag gick ungefär 40 min in i sovpasset och gick hela sovtiden ut. När sovpasset satt kunde jag välja om jag ville gå eller inte. Det blev en så god vana att jag faktiskt oftast gick en promenad oavsett- med bra musik i öronen är det ju jätteskönt. Med två barn är det inte lika lätt, men jag går ibland på sista sovpasset när min sambo kommit hem från jobbet...
Nemita: Precis så brukar jag också tänka...vad är alternativet...bra sätt att få upp attityden
Ikväll var Malte SUPERTRÖTT. Jag försökte med alla medel, men han somnade 18.20 vid bröstet
Ja ja imorgon är en annan dag.
Linda
KING MARY: Fördelen med att prova är att man sedan vet vad som fungerar/inte fungerar.
Nemita: Precis så brukar jag också tänka...vad är alternativet...bra sätt att få upp attityden
Ikväll var Malte SUPERTRÖTT. Jag försökte med alla medel, men han somnade 18.20 vid bröstet
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Gäst
Så vart vi där igen...
sötsaken den mindre sover 12 timmar natt, och redan efter två (2) timmar går jag här och känner mig lagom övergiven...
Va? Skall jag klara mig 12 hela timmar utan att få hålla min söta, runda lilla rulta i famnen
Hur då
Jag vill gå in där, lyfta upp henne i famnen,
och pussa
och gosa
och kramas,
och försäkra henne att hon är den mest bedårande lilla bebben som finns,
men det är klart:
Man stör inte...
Magläge: man börjar tycka mer och mer att detta är prima skoj - förutom då vi har besök: Nancy var på besök igår, och då passade naturligtvis inget magläge alls, nej...
Idag, ingen Nancy, inget besök alls, bara mamma och storebror som publik; magälge är världens cirkus... \:D/
Sedan var det det där med att pussa och hålla nära, och gosa, och...
Släpp ner mig! Där är ju en röd boll juh! Vill titta!
Om hon bara inte vore fullt så söt. Om hon bara inte hade en fullt så underbar fyramånaders-tonsur. Om hon bara inte jollrade alldeles så älskvärt vackert. Om hon bara inte såg så alldeles bedårande smaskikat ut med havregrynsgröt över hela ansiktet. Om.
Har för övrigt ommöblerat schemat idag, efter funderingar och eminenta tips från er, tack! Tösen har nu natt 19.00 - 07.00, sover 45 min. 2h och 45 min. Det blir nog bra... förutom det där med 12 timmarnatt-abstinens, hos vissa då...

Va? Skall jag klara mig 12 hela timmar utan att få hålla min söta, runda lilla rulta i famnen
Magläge: man börjar tycka mer och mer att detta är prima skoj - förutom då vi har besök: Nancy var på besök igår, och då passade naturligtvis inget magläge alls, nej...
Sedan var det det där med att pussa och hålla nära, och gosa, och...
Släpp ner mig! Där är ju en röd boll juh! Vill titta!
Om hon bara inte vore fullt så söt. Om hon bara inte hade en fullt så underbar fyramånaders-tonsur. Om hon bara inte jollrade alldeles så älskvärt vackert. Om hon bara inte såg så alldeles bedårande smaskikat ut med havregrynsgröt över hela ansiktet. Om.
Har för övrigt ommöblerat schemat idag, efter funderingar och eminenta tips från er, tack! Tösen har nu natt 19.00 - 07.00, sover 45 min. 2h och 45 min. Det blir nog bra... förutom det där med 12 timmarnatt-abstinens, hos vissa då...
-
Gäst
Nej, jag har väntat med att flytta in henne till Hugo delvis för att de har haft olika tider, och delvis för att det sovs oroligt mellan 05.00 - 07.00 Sovs, men oroligt... det gråts inte, men det huffas och gruffas, och stönas och stånkas och...
Nu har jag ju preciiis gjort om schemat att gälla 19.00 -07.00, så tills det sätter sig, åtminstone, så får hon sova i eget rum...
Malte - har han jätte-jättemörkt i rummet nu på sommaren, eller hur har du gjort? Jag tror att den tidiga fågelsången kan ha en del att göra med gruffandet här...
Nu har jag ju preciiis gjort om schemat att gälla 19.00 -07.00, så tills det sätter sig, åtminstone, så får hon sova i eget rum...
Malte - har han jätte-jättemörkt i rummet nu på sommaren, eller hur har du gjort? Jag tror att den tidiga fågelsången kan ha en del att göra med gruffandet här...
Nix, inte kolmörkt alls i rummet. Vega och jag ska åka på stan idag och köpa ny rullgardin till vårt sovrum samt mörkläggningstyg för resan till Åre ( om några veckor) Jag brukar fälla över sufletten ganska mycket på natten. Då blir det liksom ganska mörkt i vagnen, men det är halvljust i rummet. Malte brukar faktiskt sova 12 timmar från läggning ändå. Idag var det ett litet uppvak halv sex, som han klarade av på egen hand. Sedan vaknade han på riktigt 6.15, men han somnade ju 18.20 igår, så då fick han komma upp.
I Vegas rum är det däremot riktigt mörkt, vi har mörkläggningsrullgardin från IKEA som funkar bra. Hon är inte så känslig längre, men för Maltes skull, när det är dags att flytta in, är det skönt att gardera sig..
Linda
I Vegas rum är det däremot riktigt mörkt, vi har mörkläggningsrullgardin från IKEA som funkar bra. Hon är inte så känslig längre, men för Maltes skull, när det är dags att flytta in, är det skönt att gardera sig..
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej igen
Sedan vi införde 45-2-45 har Malte börjat skarva efter 30 minuter på båda 45 minlurarna.
HUR kommer vi över det
Kan man envisas med omsomnande även om det tar tid och sedan väcka efter 20 min
Problemet är ju att han inte orkar dagen om han bara sover 30 minuter på lur 1 och 3. Igår kastade han in handduken redan 18.20 efter ett långt och delvis gnälligt sista vakenpass....
Just nu står min sambo och vagnar trots att lurtiden tagit slut...vi fösöker alltså få till ett omsomnande, men det verkar rätt hopplöst
Linda
Sedan vi införde 45-2-45 har Malte börjat skarva efter 30 minuter på båda 45 minlurarna.
Problemet är ju att han inte orkar dagen om han bara sover 30 minuter på lur 1 och 3. Igår kastade han in handduken redan 18.20 efter ett långt och delvis gnälligt sista vakenpass....
Just nu står min sambo och vagnar trots att lurtiden tagit slut...vi fösöker alltså få till ett omsomnande, men det verkar rätt hopplöst
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
hej
det där med att 45-min-lurarana snarare blir 30-min-pass händer här också. har inget bra råd att komma med. vi kämpar också. vakenpassen blir ju så långa när det inte sovs tillräckligt = trött theo på kvällen = tidig natt= tidig morgon grrr. har ibland lagt in en extra 20-minutare i sista vakenpasset.
tack för promenedtipset linda. idag har hela familjen + mormor och morfar tagit en långpromenad och vips sov theo i 2 timmar på lunchen
. bara att fortsätta ut och gå varje lunch alltså
. lite meckigt att få ut vagnen bara när jag är ensam. funderar på att fråga hyresvärden att sätta upp en ramp på trappan. vill ju inte att theo skall vakna på vägen ut. långpromenaden slutade på en trevlig uteservering men där var det ju så mycket att titta på att theo inte kunde äta
. han kompenserar väl i eftermiddag.
det där med att 45-min-lurarana snarare blir 30-min-pass händer här också. har inget bra råd att komma med. vi kämpar också. vakenpassen blir ju så långa när det inte sovs tillräckligt = trött theo på kvällen = tidig natt= tidig morgon grrr. har ibland lagt in en extra 20-minutare i sista vakenpasset.
tack för promenedtipset linda. idag har hela familjen + mormor och morfar tagit en långpromenad och vips sov theo i 2 timmar på lunchen