Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Re: vad är det för för fel

Inlägg av Nemita »

Nemita skrev:Då var dessutom jag inte riktigt påläst, min sambo hade inte läst något alls det gjorde att jag mådde direkt dåligt av att han inte kom till ro.
Asså, jag mådde inte dåligt av att min sambo inte kom till ro... :lol: :lol: :lol:

Så här menade jag: Då var dessutom jag inte riktigt påläst, min sambo hade inte läst något alls, och att vi inte var riktigt säkra på vad vi höll på med gjorde att jag mådde direkt dåligt av att Rufus inte kom till ro.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
nilam

Inlägg av nilam »

Halloj!!

Idag har jag och barnen träffat andra BB mammor och barn i Slottskogen, jätte trevligt, tyvärr var vi bra med i en timme och de andra fortsatte att prata och jag är svårt nyfiken på vad som avhandlades :shock: :oops:

Ulrikaj: Har du testat broccoli och majs?
Något som jag kan avråda dig ifrån är jordärtskocka, jag gjorde det till mellantjejen och lukten fick mig att bli äcklad, så den var inte lätt att ge :shock:.

Fjällström: matar du inom timmen??
Här hade vi megaproblem vid 45 min skarvarna och för MIG så fungerade det inte att "mota Olle" det enda som hjälpte var att låta honom avreagera sig en stund, alltså skrika upp sig, även vid uppvak på natten. Nemitas tips är bra men det fungerade inte för mig när man har två andra juveler hemma :wink:

Lindavega: Ganska lustigt när du säger att du kommer ifrån södra Sverige, när det står i profilen Östersund, så hör man Norrländska när du skriver :lol:
Ja, på Gekås med barn är barnmisshandel, ingen har roligt :cry: men lillebror var ju "tvungen" att följa med, för mamma var "tvungen" att åka :wink: Har du varit där på sistone? sen ombyggnaden?

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

Fjällstöm: Koffeinintaget :!: Hur har du det med kaffet :?: Jag har dragit ner och märker skillnad, inbillning :?: Kanske :roll: eller så säkras sömnen vid 3 månader

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

nilam skrev:Nemitas tips är bra men det fungerade inte för mig när man har två andra juveler hemma :wink:
Nä, jag kan tänka mig det... :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej alla bb mammor :!: :)
Hoppas ni haft en trevlig helg allesammans.Jag har inte hunnit vara inne här och läsa så mycket eftersom det har varit full rulle här hemma.Vi håller på och bygger altan sen har vi haft besök eftersom min sambo fyller år på tisdag,så igår Mia fick jag äntligen äta tårta som jag varit sugen på i flera dagar :) :wink:

Tack alla för smakistips.Då ska jag nog undvika kronärtskocka.Men prova broccoli.Jag ska nog blanda den med potatispuren.

Fjällström:Ja du,det var ju inget roligt för er att det inte blivit bättre för er och lilla Elin.Jag vet inte då vad jag kan råda dig till.Jag har ju som nån annan oxå skrev haft Liw i säng och kört buffning bara och nu endast ramsa.Vagnen har hon inte sovit i undantag när vi vagnade bort första nattmålet och hon skulle sova 6timmar sammanhängande.Vi vagnade 6nätter då jag gav upp.Tog upp henne gav henne mat och la ner henne i sängen och där har hon sovit sen dess.Det var bara det att efter kurningen i vagnen och hon fick sova i sängen igen så sov hon 6timmar vilket inte hände i vagnen så uppenbart är ju att hon inte sov bra i vagnen.Vi har en ganska liten vagn och hon är redan för stor för den om jag skulle lägga henne i den öfr att sova nu.Hon har alltid vaknat efter 45minuter där.Nu verkar ju Elin sova bra på nätterna iallafall så det kan ju inte heller vara vagnens fel tycker man.
Man har ju läst Barnaboken grundligt så tilloch med att den är tejpad på flera ställen så rent teoretiskt vet man ju men praktiskt så har jag ju bara mina två barn så jag vet inte mer vad jag kan råda dig till att du ska göra.... :(
Det som funkar på ett barn kanske inte alls funkar på ett annat.Den första tanken om du ska "mota olle" tycker jag känns lite fel för då lär hon ju sig att sova endast om vagnen är i rullning och vaknar direkt efter det.Men det kanske funkar för er.Det är som med nappen att så fort nappen åker ut ur munnen så vaknar bebisen och man får ha in den igen för att bebisen ska kunna somna.På nått sätt så måste dom ju lära sig att somna själva...och somna om.... :-k
Om Mia läster det här kanske hon kan tipsa om något som vi inte ser.Jag tänkte att hon har ju iallafall 6barn så hon kanske varit med om liknande?Annars kanske du kan skriva i "späda barn små" och få nåt bra tips vad du kan göra.
Jag håller tummarna för er iallafall och hoppas det snart blir bättre.Rapporter vidare!!!

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon, godmorgon :D

Härligt med tårklalas, Ulrika :!: Här blir det mer tårta på fredag då min lillplutt fyller 16 :shock: , konstig, eftersom jag bara är 19 :lol:

ulrikaj skrev:Om Mia läster det här kanske hon kan tipsa om något som vi inte ser.Jag tänkte att hon har ju iallafall 6barn så hon kanske varit med om liknande?
Har gått tillbaka och läst fjällströms inlägg nu, och som du helt säkert vet - maten är nr.1, men det verkar ju Elin få så det räcker. Risken är, att äter hon en gång i timmen, så blir hon inte proppmätt, utan bara snuttmätt. Helammar du? Kanske kunde du pumpa ur eller ge tillägg några gånger, så att du verkligen SER att hon får i sig en flaska, så har du åtminstone inte matvargarna i hälarna...
Sen tycker jag absolut att du kan ta någon "dagkur" när du knallar med vagnen! Se till att hon somnar med vagnen stilla, och börja gå efter 10 eller 20 minuter, sen går du i princip hela sovpasset! Och försök få till att DU väcker henne när passet är slut!
Då "lär" du henne sova 2 timmar eller vad du nu tänkt, och låt det sätta sig!
Det är mitt tips, kanske nån annan tycker nåt annat här :wink:
Lycka till :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: jag tror att Mia har helt rätt. När Malte började strula med maten, och jag ibland visste att han inte var helt proppmätt vagnade jag rätt mycket på det långa sovpasset ( 2 timmarspasset)- han fick äta när han skulle upp helt enkelt. DÅ var han ju hungrig- och vi kom på banan igen. Mat och sömn hänger ihop- det har jag verkligen fått bevittna. För att bryta en ond cirkel kan det vara viktigt att hålla stenhårt på tiderna några dagar så att poletten kan trilla ned för lilla Elin. Dvs INTE ge mat varje timme- trots att hon vill ha. Dra ut på tiden mellan målen så det blir mer ÄTA av varje gång liksom ( oj vad svamligt jag skriver-hoppas du förstår) Gå på promenadtricket körde jag med Vega när vi skulle sätta långluren. Jag gick på promenad preciiiiis före skarven kom och gick sedan sovpasset ut.

ulrikaj: vad härligt med riktigt tårtkalas

Mia: jag som trodde att du var 7 år :wink:

nilam: ha ha prata norrländska kan man nog INTE beskylla mig för. Jag var senast i Ullared 98 :shock: så det har säkert hänt MASSOR. Får nog ta en tur nästa sommar, och lämna barnen hos mina föräldrar...

Lua. ja Malte är också tokglad på morgonen-har liksom inte tid att äta, ligger och glädjetjuter samtidigt som det spritter i hela kroppen på honom.. :D .MEN han blir liksom inte redo för att äta förrän vakenpasset börjar närma sig slutet-då är han trött och det blir tjorvigt...hmm någon som har bra tips... :?:

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

kämpar på

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Tack för alla goda råd :) Ni är toppen, hela högen :wink:
Nu är vi väldigt noga med att Elin alltid får somna själv. Vi vagnar några drag om hon skriker upp sig. Men oftast behövs ingen vagning alls. Men skarvarna är besvärliga (inte omöjliga idag!). På morgonluren "motade jag olle" och det gick toppen. Vargnade från å till under 5 minuter och lillan sov vidare 1,5h :!: Har bestämt att det är slut på småätandet. Hon är 2mån och har nästan fördublat sin födelsevikt :shock: Dessutom är det ju omöjligt att veta vad hon för stunden behöver när hon äter så ofta. Nu ska vi strama upp tillvaron lite :wink:
Återkommer med resultatet.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: det kan ju vara så att ni är inne i den sista ökningsperioden nu också. Jag märkte av alla tre väldigt tydligt. När Malte var 7-8 veckor låg han och tuttade HELA tiden i 3-4 dagar. Skönt att det går bättre för er.

Linda
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Nu vet jag varken ut eller in. Theo vägrar att somna om efter skarven på dagspassen. fm-luren funkar men de två andra har blivit avbrutna idag och igår. Han går inte bara upp lite i sin sömncykel utan är klarvaken och ligger och tittar ut över kanten på vagnen. Om jag struntar i honom skriker han upp sig efter ett tag, om jag vagnar eller buffar blir han jättearg. Detta har resulterat i att han fått komma upp för tidigt båda passen idag. Han är inte gnällig i vakenpassen och äter bra. Ibland undrar jag om jag skall låta honom komma upp direkt då jag märker att vagningen inte "tar". Som det är nu försöker jag få honom att somna om tills både han och jag är rejält upprivna :( och allt resulterar ju ändå i att han inte sover hela passen. Istället för 3 lurar på dagen kanske man skall lägga in 4 och låta dem bli kortare? Är det någon som har testat? Hans sömnbehov har kanske minskat? I och med att han sover så dåligt på dagarna har vi lagt honom tidigare och tidigare på kvällen eftersom han kroknar på slutet. Han sover snart 12 timmar natt och då bör han ju inte ha så mycket dagsömn. Ni som har 12 timmar natt. Hur ser era scheman ut?
Theo schema skall se ut så här:
06.30-08.30 Vaken (ibland 06.00-08.00 men allt mer sällan)
08.30-10.00 Sova (skarv efter 45 min men det brukar gå)
10-12 Vaken
12-14 Sova (idag sov han bara till 13.30 efter mycket arbete från min sida)
14-16 Vaken (idag bara vaken till 15.30)
16-17.30 Sova. (idag sov han 15.30-16.15)
17.30-19.30 (ofte redan i säng kl 19 pga trötthet)
Nattmat i sömnen kl 22.
Tacksam för all hjälp och all tips jag kan få.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

KING MARY: Det ser ut som att ni har lite för mycket sömn på schemat, säkert därför det trasslar lite med skarvar. Nu närmar sig Theo snart tre månader och om du vill ha 12-timmarsnatt bör han inte sova mer än 3.5 timme på dagen. Vi har 45-2-45 + 12 timmar natt- funkar jättebra. Med andra ord kan du skära bort 45 min på både första och sista luren.

Linda
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

LindaVega
Har varit runt och läst på flera ställen på forumet och väl i princip redan kommit fram till samma slutsats som du :) Skönt att få det bekräftat. From i morgon kör vi 12 45 2 45 :!: . (För oinvigda måste det här se helkonstigt ut. Konstiga koder och förkortningar, som ett hemligt sällskap :wink: )
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

KING MARY skrev:LindaVega
Har varit runt och läst på flera ställen på forumet och väl i princip redan kommit fram till samma slutsats som du :) Skönt att få det bekräftat. From i morgon kör vi 12 45 2 45 :!: . (För oinvigda måste det här se helkonstigt ut. Konstiga koder och förkortningar, som ett hemligt sällskap :wink: )
Ja, i början fattade jag ingenting. :lol:

Vi kör förresten 11,5 1,5 2 45 och då äter Rufus ju en kvart vid 22 också så det blir 15,5 totalt. Är det någon fördel att ha mer sömn på natten, dvs 12-timmarsnatt eller är det helt upp till vad som passar föräldrarna bäst?

KING MARY: Exakt sådär hade vi för ett par dagar sen. Tre stycken em-sovningar helt åt skogen (buffning genom 45 minuter + ta upp i lugnt ögonblick) och två lunchsovningar med superskarv (45 min buffning mitt i). Jag förstår precis (tror jag) hur uppriven du/ni känt er. Det är inte roligt, hur cool man än försöker hålla sig. Jag kunde inte låta bli att undra om han ätit tillräckligt och om det kanske var en rap som är ivägen. :( Igår och idag har det gått bra igen, även om han skriker på nappen i skarven (förut sov han rakt igenom bara). Jag vill bara säga att det kan gå över lika fort som det kommer.

Kan berätta att nu har vi flyttat Rufus till ett "eget" rum. Vi har avgränsat en del av kontoret med bokhyllor och spånskiva så han har en hörna med draperi där han sover från och med i natt. Vi sitter här med våra datorer och surfar men är tysta i övrigt och det går bra. Han verkar vara mest lättstörd i vargtimmen och då sover ju vi i vårt sovrum. Det ska bli så skönt för oss alla att sova mer ostört! :D
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Nemita
Du måste rapportera hur det går med Rufus eget rum. Vi har ännu inte slängt ut :wink: Theo ur sängkammaren men snart så...
Måste bara till IKEA först och köpa mörk rullgardin.
God Natt
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita skrev: Vi kör förresten 11,5 1,5 2 45 och då äter Rufus ju en kvart vid 22 också så det blir 15,5 totalt. Är det någon fördel att ha mer sömn på natten, dvs 12-timmarsnatt eller är det helt upp till vad som passar föräldrarna bäst?
Det är helt upp till vad som passar en bäst. Tror inte nattsömnen bör ligga under 10.5 timmar, men annars kan man ju fördela sömnen som man vill. Jag märkte dock att Malte hade lite svårt att sova två långa pass efter varandra
(1.5 samt 2) Nu sover han tokbra på långluren och jag får alltid väcka- SKÖNT :D

Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"