Sockerberoende nu ska det bort

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag måste säga att veckan hittills gått väldigt bra! Inte en enda synd! :D
Och suget var bara riktigt jobbigt i tisdags kväll, men jag tog thé med grädde, så lade det sig. De andra dagarna har gått förbi utan jobbiga sug alls :!: :D

Idag kom svärmor med en burk nybakade sockerringar, men hårdnackat stod jag emot. Ska be sambon gömma burken, men det är en viss tillfredställelse med att den står där på bänken också och frestar, och att jag kan stå emot!
Rester av lördagsgodis stod framme ända till tisdagen, utan att jag brydde mig om det. Några hallonbåtar, men jag rörde dem inte.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

=D> =D> =D> =D>
Bra jobbat!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D :oops: Tack!
Nu blev jag faktiskt lite rörd :!:

kram anna
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Oj! Vilken tjej!!!

Själv åkte jag dit på nybakt bröd som maken hade med hem från grannen... :evil: :cry: :roll: Vilken doft... Vilket satte sina spår i mitt beteende denna vecka.

:arrow: Det är SÅ mycket lättare att stå emot om man undviker kolisar HELT :!:

Nu har jag lärt mig den läxan...

:?

/Fjällmor
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Men hur går det för er andra :?:
Ingen rapporterar någonting :!:
Har ni ballat ur :?:

Jag upprepar mina synder jag gjorde, för att få perspektiv:
24 feb- bortbjudna, åt dessert.
1 mars- 1 ask sockerfri läkerol
3 mars- 4 bitar lördagsgodis.

Sedan detta INGENTING :!: Inga synder alls :!: :D :D :D
Jobbigt som attan vissa dagar, totalt oberörd de flesta.
Jag tror jag börjar få kontroll :!:

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra bra, anna

Jag har ju ansett att jag inte direkt har varit sockerberoende. Det jag kan verkligen bil sugen på om jag ser det är äppeljuice. Och det dricker vi i princip aldrig. :roll:

Jag har faktiskt också köpt läkerol - i förrgår. Men jag åt fyra, sedan har jag låtit den vara.
Åt en liten sådan sockerbomb från ett godishalsband förra lördagen. Idag var det glasstårta till fika på jobbet. Jag tog lite. Det var gott, men jag ville inte ha mer.

Nötter har jag fastnat lite för. och det är ju lite lite socker, men det räknas väl inte här ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: Nä, du verkar inte passa här bland oss sockerslavar LO/ :wink:

Idag har jag ballat ur med lite popcorn, men det är ju inte socker. (fast kolhydrater som BLIR socker :? ) Men i mitt fall är det godiset som är det jobbiga...

kram anna
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej hej!
Jodå här går det både upp och ned. Har haft en rejäl förkylning som inte riktigt vill ge med sig, och den har frammanat ett grymt sockersug. I fredags fick jag sådant godisbegär att jag köpte chips till kvällsmyset, men sen när jag kom hem hade det gått över och påsen står fortfarande i skåpet :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

=D> \:D/ =D> :thumbsup:
Superbra gjort!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jaha :?:
Hur går det för er andra?

I lördags tog jag Beslutet att äta lördagsgodis.
Jag gjorde det med lugnt samvete, och utan "besatthet".
Det var gott, och jag hade inte dåligt samvete efteråt.
Och nu har jag inte varken ätit något dumt, eller velat heller. Inget ökat sug efter det heller.
KANSKE kan jag återgå till lördagsgodis enbart, igen nu.
Vi får se.
Huvudsaken är att jag tog mig ur det där hemska sötsuget jag hade varje dag...

kram anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!
För mig är det som för Anna. Det är GODISET jag bryr mig om. :evil: Sätt fram bröd, potatis, pommes, you name it och jag bryr mig inte. Men godissuget försöker jag stävja. Jag har alltid varit en brödbrud men nu känner jag inget som helst begär efter mackor, däremot godiset.
Jag har käkat LCHF sedan i januari -07 och det har funkat bra. De första kanske 5-6 veckorna åt jag inget socker förutom ngn bit 70 % choklad (och det räknas ju inte :wink: ). Nu har jag slappat till mig lite och "unnar" mig ngt sött emellanåt. Detta resulterar i att jag tappar kollen och helt plötsligt som idag så slank den första kakan ner (en väldigt god stor fluffig muffins med rosa glasyr). :oops: Jag som inte ens bryr mig speciellt om kakor. Nu måste jag skärpa mig. Jag känner tydligt att det inte är fysiskt sug utan psykiskt. Ngn annan som känner att suget inte är kroppsligt utan mer sitter i hjärnan?
Just nu dricker jag te med grädde och det är verkligen GOTT och tar bort sug.
Jag är en riktig kaffedrickare i vanliga fall men har inspirerats av Anna och har börjat dricka te på morgonen.
Jag ska skärpa mig. Tar gladeligen emot en spark där bak :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
br

Inlägg av br »

japp SusanneG, mitt "sug" sitter i hjärnan!! Jag kan falla tillbaka i gamla vanor utan att vara sugen! DEt är precis på samma sätt som när jag försökte sluta röka. Såhär går mitt inre resonemnag "undrar om det är lika gótt att röka/äta den där kakan som det brukade vara? Kanske det smakar illa? Kanske gott? Men om jag provar lite kanske? osv osv Åsså provar jag och det är inte alls lika gott som tidigare. Men ändå tar jag n¨ågra kakor till.....

Kan tillägga att jag slutade röka för sju år sedan!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Å, ja, nog sitter det i hjärnan! Bara för att man (jag) precis ätit lunch kommer det ett automatiskt sug. Jag bemästrar det ju nu, (för tillfället??) men det var svårt de första dagarna/veckorna. Vissa dagar som riktig abstinens! Likaså på kvällarna, vid 22-tiden. Men nu tar jag min dagliga kopp thé med grädde vid den tiden, så löser det sig!
Samma här med brödet o.s.v, från att ha ätit mackor varenda vardagskväll i alla år, bryr jag mig inte ett dugg om brödet, (LCHF sedan juli -06) utan godiset är det som är jobbigt...

Det sägs att när man äter denna kost förstärks både socker, och saltsmak. Sött förstoras upp blir FÖR sött och syntetiskt sliskigt, det smakar inte så gott längre. Detta har jag inte märkt ett enda dugg :!: :shock: Lika gott som innan... :?

Och Susanne G - SLUTA med att äta muffins :!: :twisted: Vad är det för dumheter :twisted: :roll: ... :wink: Tänk på oss andra istället, när du står där med kakan i handen, och lägg ner den igen!

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

å... :cry:
Här har vi en som har synder att bekänna... :oops: :oops: :oops:
Påsken fick mig att FULLSTÄNDIGT halka av banan :twisted:

Skärtorsdag: Knappt en kund i butiken på e.m. I lunchrummet stod några kakor. Det har vi ALDRIG på jobbet, men en försäljare hade varit där...Kunde jag gå förbi dem :?: Nej. Åt 3 små-kakor (det var det som fanns, hade det funnits fler hade jag ätit fler. :oops: ) För första gången upplevde jag att det söta blev "för sött", men åt ändå.

Långfredag: Per hade lovat barnen att baka sockerkaka, men tog inte tag i det själv ( :!: :twisted: ) så där stod vi och gjorde muffins med fruktbitar i. Det slank i några stycken... :oops:

Påskafton: Barnen åt påskgodis, och jag hängde på... :oops: Och åt fler muffins. (jag som inte egentligen ÄR så förtjust i kakor :!: )
Usch, det blev mycket, och även lite Rocky Road chokladglass på kvällen.

Påskdage, hade Per köpt hem både chips och ostbågar som jag inte kunde hålla händerna i styr från! :twisted: :twisted: Och fler muffins :oops: :oops: :oops:

Idag kom kulmen på detta för jävliga påskfrosseri! :oops: :oops:
Ida fyller 4 år idag, och vi åkte ut och åt Påskbuffé. Fantastiskt god mat, och bra ur LCHF-synpunkt också!! Men jag slutade ju inte där...Det fanns ju chokladmousse-efterrätt...Och Clara tog en slags tjock plätta med blåbär i med sylt och grädde till, smakade och den var himmelsk!! Tog en egen, och sedan en till, med sirap och grädde :!: :!: :!: :twisted: :oops: :oops:
Och på e.m kom gratulanter, kände mig "nödgad" att ta EN kaka. :cry:

Alltså, jag vill ha en REJÄL utskällning nu!
Ni skulle SE min mage! :shock: Jag ser ordentligt gravid ut! Och det är jag ju inte. Detta kommer ta minst en vecka att rätta till.

kram anna
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"