Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
Ulrika: han sover 1,5 + 2 + 45 samt 11.5 h natt- totalt 15.45/dygn. Sömnen dagtid funkar superbra numer, sällan någon vagning alls.
Tack för peppning, min sambo får vagna ev uppvak inatt så lägger jag mig i gästrummet och sover.....
OM han vaknar av hunger borde han väl äta mer dagtid om några dagar istället
ELLER
Linda
Tack för peppning, min sambo får vagna ev uppvak inatt så lägger jag mig i gästrummet och sover.....
OM han vaknar av hunger borde han väl äta mer dagtid om några dagar istället
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
..hej igen...
Jag tänkte bara på det att jag såg en tydlig ökning på mat med Liw i och med att hon blev 3månader.Kan det vara ytterligare en ökningsfas.Sen att hon blev så medveten om allt runt omkring.Från att ha varit liten (mentalt)så blev hon genast så stor på nåt sätt.Medveten på kroppen på helt annat sätt än tidigare.Igår drack hon 310ml sista målet mot tidigare 240ml.Så kan det vara nått åt det hållet att det är ännu en ökningsfas som Malte kommit i?
Annars är det väll bara att köra som ni gjort och svara på hans frågor om att han ska sova.Du kan väll rapportera hur det går.
Kram ulrika
Jag tänkte bara på det att jag såg en tydlig ökning på mat med Liw i och med att hon blev 3månader.Kan det vara ytterligare en ökningsfas.Sen att hon blev så medveten om allt runt omkring.Från att ha varit liten (mentalt)så blev hon genast så stor på nåt sätt.Medveten på kroppen på helt annat sätt än tidigare.Igår drack hon 310ml sista målet mot tidigare 240ml.Så kan det vara nått åt det hållet att det är ännu en ökningsfas som Malte kommit i?
Annars är det väll bara att köra som ni gjort och svara på hans frågor om att han ska sova.Du kan väll rapportera hur det går.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
..såg att vi skrev samtidigt..
Ja,sömnen kan det väll inte bero på.En 3månaders behöver väll ca 15,5 timmar sömn,så en kvart hit eller dit ska väll inte göra nån skillnad tycker man,,eller?
Ja,jag vet inte Linda, håller tummarna för att det blir bättre inatt iallafall.
Hopppas någon annan har några bättre svar än mina...
kram
Ja,sömnen kan det väll inte bero på.En 3månaders behöver väll ca 15,5 timmar sömn,så en kvart hit eller dit ska väll inte göra nån skillnad tycker man,,eller?
Ja,jag vet inte Linda, håller tummarna för att det blir bättre inatt iallafall.
Hopppas någon annan har några bättre svar än mina...
kram
-
Gäst
Ack Linda...
Om Hugo och Leia har följts åt hand i hand, verkar det som att Malte och Sofia tänker göra slag i sak, s.a.s ...
Preciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis detta som du beskrev hade jag trassel med med Sofia, få se, cirka en vecka sedan, och nu verkar det som om - peppar peppar, det har gett med sig. SÅ.
Vad gjorde jag då för något?
Inget...
väntade ut det bara...
Jag hade gäster, och kunde inte göra så mycket, och sedan åkte vi till skåne. Och där lägrade sig lugnet, och nu sover hon mellan 19.00 - 05.00 (cirka) de flesta nätter. Ge det en vecka/fem dagar... och (kan du gissa vad jag skall säga nu..?
) ... mata på...
Jo. En sak. Jag började vänta med att ge henne mat direkt efter att hon matat för att få bukt på småätandet. DET gav resultat!
Preciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis detta som du beskrev hade jag trassel med med Sofia, få se, cirka en vecka sedan, och nu verkar det som om - peppar peppar, det har gett med sig. SÅ.
Inget...
Jo. En sak. Jag började vänta med att ge henne mat direkt efter att hon matat för att få bukt på småätandet. DET gav resultat!
Tack mina vänner
Päivi: när du menar väntade ut- gav du mat när Sofia vaknade på natten då
När du skriver inget småätande, äter Sofia hela flaskan på en gång då, eller matar du fortfarande inom timmen
Hoppas att lugnet lägrar sig även här snart.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Lua
Hej alla
Här är vi mitt i 12-timmarsnattskapande. De senaste tre nätterna har jag och Isak ockuperat gillestugan på nedervåningen och vagnar bort nattmål. Det går fint måste jag säga. Liten rapport:
Natt 1. Vaknar 04.38. Gnölar lite lätt första halvtimmen. Tycker nog bara att jag dröjer ovanligt länge med maten. Sen början han inse att det inte blir nån mat.
Jag vagnar och ramsar sammanlagt i 1 h och 40 minuter
innan ramsan får sista ordet. Jag har bestämt mig för att sätta ramsan när jag nu ändå håller på. Jätteskönt att befinna sig i en avskild del av huset så att man kan låta honom reagera och jag kan ramsa med MAGSTÖD! Han somnar alltså om 06.20 och sover 1 timme. Sen vagnar vi och ramsar till morgon kl. 8. Mest bara gnöl och ilska. Sammanlagd vakentid ca 2h, 20 min.
Natt 2. Vaknar till 04.40. Somnar om utan åtgärd. Vaknar ordentligt 06.40. Jag vagnar och ramsar ända fram till god morgon... Märker på slutet att han inte alls frågar eller är ledsen... Den lille rackaren ropar: Kom och vagna mig! Och jag gick på det! ](*,) Beslut: end of vagning! Sammanlagd vakentid 1h, 20 min.
Natt 3. Vaknar 06.40. Jag ramsar enbart förutom en KORT vagning när han var ledsen. Det tar en timme innan han somnar om helt. Sover sedan fram till väckning. Sammanlagd vakentid 1h.
Alla daglurar har suttit som en smäck redan innan och det har inte förändrats nu.
Ser med tillförsikt fram emot natt 4! Vi verkar ha fått till ramsandet till belåtenhet för alla. Dessutom har han idag fått i sig de 100 ml han brukar äta på natten.
Kram från Lua som snart ska sova 12 timmar i sträck!
Här är vi mitt i 12-timmarsnattskapande. De senaste tre nätterna har jag och Isak ockuperat gillestugan på nedervåningen och vagnar bort nattmål. Det går fint måste jag säga. Liten rapport:
Alla daglurar har suttit som en smäck redan innan och det har inte förändrats nu.
Ser med tillförsikt fram emot natt 4! Vi verkar ha fått till ramsandet till belåtenhet för alla. Dessutom har han idag fått i sig de 100 ml han brukar äta på natten.
Kram från Lua som snart ska sova 12 timmar i sträck!
-
Gäst
Linda, jag tänkte så här: vi har i alla fall stabiliserat åtta timmar natt.
Så före klockan tre bjuds här inte på mat. Alla eventuella uppvak innan dess vagnades bort. Sedan, när besöket hade åkt hem, tänkte jag, kan vi fortsätta jobba mot tio timmar natt.
Men; det behövde jag ju inte. Nu sover hon till klockan fem helt själv!
Angående mat: väldigt ofta slukar hon nu mesta delen av flaskan på första matningen, men finns där något kvar - eller en större mängd, bjuder jag på ytterligare en omgång strax innan det skall sovas. Du brukar resten gå ner... det jag ville slippa var duttätandet: lite nu, lite om 20 minuter, lite om en kvart...
Lua: vilket jättejobb!
Ja jisses, vi är häpna och stumma av beundran här i de Halländska skogarna...

Angående mat: väldigt ofta slukar hon nu mesta delen av flaskan på första matningen, men finns där något kvar - eller en större mängd, bjuder jag på ytterligare en omgång strax innan det skall sovas. Du brukar resten gå ner... det jag ville slippa var duttätandet: lite nu, lite om 20 minuter, lite om en kvart...
Lua: vilket jättejobb!
En betydlig förbättring. Inatt sov lill-Malte hela natten. Inte ett pip från påfyllning ( 21.30) till ca 06.15, då jag gjorde morgon
Lua: vad duktiga ni är
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Vad skönt Linda att det gick bättre inatt
Vi har börjat med gröt till Liw och den verkar hon tycka om.En liten klick plommonpure till.Vi kör även smakisar till henne efter långvilan och där går det sådär.Potatis och majspure är den hon verkar gilla mest.Blomkål är däremot inte speciellt poppulärt har jag märkt.
Lua:Vad duktiga ni är ni med.Har själv börjat med ramsa till Liw innan hon ska sova och det fungerar bra.
Vi verkar deffenitivt vara på rätt väg allihopa med våra små verkar det som.
Kram ulrika
Lua:Vad duktiga ni är ni med.Har själv börjat med ramsa till Liw innan hon ska sova och det fungerar bra.
Vi verkar deffenitivt vara på rätt väg allihopa med våra små verkar det som.
Kram ulrika
Hej
Är tillbaka från påsklov hos svärföräldrarna. Efter allt strul under påsken (mycket nya intryck och inte så värst fasta tider) inledde han hemmavistelsen i natt med att sova hela natten. Behövde bara dra vagnen några tag mellan 5 och 6.
Däremot var läggningen värre än vanligt
. Efter tågresan och påsken med sina konstiga sovtider verkade han helt ur lag. Somnade lätt men vaknade efter 5 min och gallskrek. Ingenting verkade hjälpa och ett tag underade jag och F om han var sjuk. Det skar i hjärtat på mig att se honom så ledsen
Antagligen var han supertrött. Hoppas att det går bättre i kväll annars får vi minska ner på vakenpasset innan läggdags ytterligare. Igår vet jag faktiskt inte riktigt hur mycket sömn han fick under dagen så jag hoppas att det var det och att det inte gått troll i läggningen inför natten alldeles.
Är tillbaka från påsklov hos svärföräldrarna. Efter allt strul under påsken (mycket nya intryck och inte så värst fasta tider) inledde han hemmavistelsen i natt med att sova hela natten. Behövde bara dra vagnen några tag mellan 5 och 6.
Däremot var läggningen värre än vanligt
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.