Ska jag våga ta bort nattmålet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sonica,

Vad sorgligt att höra din historia :cry: , och du skall veta att det är många här som också har en del i sitt bagage, men alla har vi funnit stöd och hjälp av varandra här på forum :heart: Vi vill alla stötta och finnas här för att få dig och din familj på bana.

Jag säger som AnnaW och Miar70, det är aldrig för sent att backa bandet. Du och jag har ju varit inne på det lite förut...
Du får försöka att hitta dina matluckor (läs gärna tipsen igen :wink: ), spendera mycket tid med varandra och njuta är SUPERVIKTIGT, försök hitta små stunder där du har möjlighet att andas lite kanske skratta en skvätt.
AnnaW säger att trollen försvinner med skrattet.

När jag först skrev hit så hade jag en mattrasslare av STORA slag och insåg även att det var JAG som hade överlevnadsångesten och inte alltid Tor. :shock:

Vi finns här och gör vad vi kan för att stötta, läs gärna allt du kommer åt här på forum, det finns mycket matnyttigt. :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag blir väldigt tagen av din historia sonica :heart: Jag hade en väldigt tuff start med min första, som är 10 v för tidigt född, så jag har en liten aning om hur jobbigt det kan kännas.

Min tvåa är också mattrasslare ( nu är det mycket bättre), och det är på snudd till ångestframkallande för en själv när de inte äter. Har suttit och gråtit många gånger över skrikande bebis och rinnnande bröst. :cry: Förstår att det känns avlägset att njuta just nu, antagligen lite mycket begärt. Man måste få vardagen att fungera först. Det är det du MÅSTE fokusera på nu.

Alla knep är tillåtna ( nästan) för att få skräpen att äta, men gränsen är hårfin mellan truga och tvinga, det är inte lätt, jag VET.

Har du uteslutit att han är överkänslig mot ersättningen, det finns ju flera märken på marknaden :?:

Har sagt det förut och säger det igen. Vad händer om du VÄCKER för att få honom att äta :?: Dvs INTE gå långpromenad om du VET att han vaknar efter en timme. :wink: Hugg honom INNAN han ens har tänkt tanken på att slå upp ögonen.

Jag tänker på dig och hoppas att det kan bli lite bättre snart

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Oh, kära nån vilken jobbig tid du har bakom dig! :heart:

Det är ju fullt möjligt att det har påverkat lillemans överlevnadsångest och din ork. Först tycker jag nog att du ska kolla så att det inte är något fysiskt som är fel. Det kan ju vara någon allergi eller så. Och använder du verkligen NAN 2 redan? Han är ju inte ens två månader, va? Jag råkade ge Isak en tetra med NAN 2 under helgen och han fick ont i magen fast han är 3 och en halv månad. Vem har sagt att det skulle funka?

:arrow: Hur som helst: Överlevnadsångesten måste lindras, till varje pris. Hur :?: Genom din fasta ledning och mat. Din lilleman fruktar för sitt liv. Han vet instinktivt att om hans överlevnadsgarant, du, försvinner så kommer vargen och tar honom. Som Anna säger så tror jag att det är: den vuxnes oro och ångest är absolut förbjuden att visa inför barnet. Förälderns oro = vargen för den lille. (Har du läst kapitlet om det psykiska välbefinnandet i Barnaboken?) När du handskas med honom ska du vara lugn, stabil och förmedla att du vet EXAKT vad du håller på med.

Här är mina tankar:

:!: När han vaknar: ta upp honom med fasta, varma händer. Prata glatt. Le mot honom. :) Hans eventuella gråt hör du inte utan beter dig som om allt var i sin ordning. Använd ömma järngreppet och tratta i.(Eller prova lägga honom bredvid dig på storsängen. Funkar här om jag har problem med attityden. Typ om vi har främmande och jag känner mig stressad på nåt sätt) Lugnt. Tänk lugna tankar. Tänk att allt kommer att gå toppen. Låt nappen vara i munnen en liten stund även om han protesterar. Titta på tv eller läs. Tar han fast? Bra. Låt honom äta tills han släpper. Tar han inte? Ta upp honom på axeln och bete dig som att det var dags att rapa. Buffa, prata, sjung tills han är lugnare. Lägg till igen. Samma procedur.

:idea: Ta honom sedan till eran skötplats och ta av kläderna och låt honom lufta härligheten. Var varm om händerna, le betryggande och prata glatt. Är det fortfarande kris? Ge honom fem eller 20 minuters sömn och fortsätt sedan. Har du fått i honom mat och han verkar nöjd? Ge påfyllning och låt honom sedan delta i något som du gör!

:idea: När vakentiden är slut så lägger du honom med samma trygga attityd av självklarhet. Vaknar han innan tiden är ute så kan du ”prova” vagna. Med prova menar jag att du drar ordentligt med huvudet fullt av attityd. Om han somnar om men vaknar igen mer är två gånger så är han förmodligen hungrig. Ta då upp honom, när han är lugn eller sovande, och genomför ett nytt mål.

:!: Hela tiden, oavsett vad du gör, ska DU leda HONOM. Han ställer frågor och du svarar. Blir det övermäktigt så lägg honom någonstans, filt under babygym kanske, le betryggande, säg något glatt och gå undan och gråt eller fundera. :!:

Sammanfattningsvis:

Kolla upp att det inte är något fysiskt fel.

Ta ledningen!

Stor kram från Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

tack alla goa människor :D :!: , känner mig redan mycket starkare :!:
Jag tar till mig allts ni skriver nu, och provar mig fram. Jag har bestämt mig för att ge honom inom en timme, rapa, ofta, och inte oroa mig så mycket för att han inte äter på ml vad jag skulle önska :!: Jag får lita på att hans inte svälter i hjäl...även om nätterna kanske inte blir så lång sammanhängande sömn i nuläget,
ett trix som funkar, är om han då inte :!: blivit övertrött, och bara skriker, är att mata honom i babysittern...
När han är övertrött på kvällen, då hjälper ingenting...20 minutare är visserligen bra, men han vill nog gärna fortsätta sova, och blir inte glad när jag väcker honom och ska ge mer mat...

Om nan 2: på förpackningen så står det från 4 månader, men kan ges från födseln för barn som inte ammas. Jag antar att det ska vara ok, då den informationen ges på alla förpackningar...

Tack återigen för alla bra tips :) och alla varma ord.
Gäst

Inlägg av Gäst »

tänkte berätta lite om hur det går, osså behöver jag lite puff i rätt iktning nu, gällande att justera eventuella nattmål... :D

Han mattrasslar fortfarande, och det är en kamp med flaskan, försöker låta bli att kolla ml han äter, det skulle jag ju aldrig ha kunnat om jag ammat heller, utan då får man väl snarare försöka se: att här är det visst tillräckligt oavsett hur mycket han kunnat trycka i sig tidigare....
Den bästa hjälpen mot hans trassel, är fadern...ja fadern får underhålla, sjunga, göra roliga miner...osv medans jag matar, och är det riktigt trassligt så då blir det dans...ja nu förstår ni vilken cirkus det är...tyvärr är ju inte pappa hemma på dagarna, så annars sitter vi här och lilleman är svårmatad, med en mamma som inte alls är rolig att titta på i en timme...
Jag är helt säker på att hans överlevnadsångest är lindrad nu... han väntar på maten, och verkar trivas och vara glad, när vi inte tjafsar med maten...förstås.

Så till frågan...han äter 22.30 och 04.00, sover natt gör han 19.30 Med nattslurk klockan 19.00...helst vill jag nu ta bort 22.30 målet...men det är 9 timmar till kockan 4...är det ens rimligt :?: eller vore det lämpligare att ta bort 4 målet och göra morgon 06.30 och på så vis få 8 timmar :?:
Något mål måste bort..jag vill liksom försöka räta ut hans aptit...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen sonica :!:

Ang nattmatningen;
:arrow: kan du inte ge nattslurken 20.00? Och sen sova till 4.00,
eller ev
:arrow: lägga 19 och ha nattmatningen 3.00?

Det brukar funka bäst att ta bort 22-23 målet först, och sen, om en dryg månad, plockar du bort 3-4 målet!

Mina förslag :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har själv funderat på de alternativen, men att göra kväll klockan 20.00 går bara inte, vi har försökt...han är sjukt trött på kvällen, han orkar inte ens två timmar som han annars gör...trots att vi tryckt in en 20 minutare...så blir det inte särskilt bra, bara grinigt :( Vi har en 20 minutare även nu...och han blir riktigt sur över att behöva vakna, han får nattslurken direkt på 20 minutaren...och då har han så att säga redan gjort natt :roll:

Att lägga nattmålet 3 i stället, är ju förståss också ett alternativ...men jag vill inte så gärna tidigarelägga morgonen här...det har visat sig att han sover ca 3 timmar från nattmålet Alltså 4-7...jag vill inte stiga upp klockan 6 om det nu inte skulle vara så att han äter mer klockan 4 och sover lite längre förståss...men det känns osäkert...

Kankse väntar jag ett tag till trots allt...
en tvåmånaders ska klara 8 timmar, en tre månaders 10 timmar...men en som är två och en halv månad då? undrar jag...men annars är det ju inte långt kvar till han är tre månader heller... :D

Har mer positiva saker att berätta också...att han är så glad, förutom på kvällen då :roll: så har han till och från börjat somna på egen hand, inte ofta men det händer dock...att vi slipper ingripa :!: Och någon enstaka gång har han klarat ett uppvak under dagslurarna och somnat om helt själv. Så det går framåt :o lite i alla fall...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag behöver hjälp :!: Med framförallt vagning, jag är nog i träsket, jag hatar det, jag försöker backa enligt konstens alla regler. Men det blir inte bra :!:

Jag lägger honom alltså, använder mig av tillrätta läggandet, och många gånger somnar han så utan mer ingripande, ibland lite vagning beroende på hur han låter, upp eller ner, bara irriterad osv...det funkar någorlunda.

Men herregud uppvaken, jag vet inte alls hur jag ska göra :( så här ser det ut: Han vaknar låter, stånkar på, sen börjar han skrika, och det är då jag vagnar. kort börjar med 8 ordentliga 3 små, sen skak och sen går jag, oavsett :!: Sen vagnar jag ett drag mindre och mindre för varje gång :!: Men inte hjälper det tillslut har han skrikit upp sig, så jag vet inte vad. Och så får jag ändå lov att vagna till sömns. för sover han inte djupt, då skiker han upp sig fr¨ån 0-100 direkt jag går.

som sagt jag försöker backa, men det går inte! Då liknar det mer skrikmetoden :cry: När jag vagnar kortare och kortare så tillslut tar ju vagningsdragen slut så att säga, man har ju inget mer att vagna, och då har jag i stället en vilt skrikande unge där. hjälp :!:
och en vilt skrikande bebis lugnas ju inte bara direkt, då får jag ju börja vagna lite längre igen, hängter ni med :?:

ingen lur sitter :!:

I bland ser hans uppvak ut så här: han bara vaknar plötsligt hjärtskärande olycklig, och det känns som han är otrygg, och skriket är olyckligt-naturligtvis går jag och vagnar direkt. Men han somnar inte, och är inte trygg om han nu råkar göra det, utan vaknar strax igen.

så här ser schemat ut:
7.00 morgon, mat, följa med mig och duscha, sen sova i vagn 8.30
8.30-10.00 sover
10-12 vaken mat (10.30) sen får han vara med när jag läser.
12-14 sova i vagnen ute eller inne.
14.00-16 mat sen vara med i tvättstugan mitt i tvätthögen och sen förbereda middagen med mig på diskbänken
16-16.45 sova (den här luren har han aldrig funkat! aldrig någonsin :!: oavsett hur mycket jag vagnat, jag har vagnat mig grön, men han sover inte mer än 20 minuter om än jag står och vagnar oavbrutet.
17.30 mat igen sen bad och bus, nattslurk 19.15
19.45 godnatt.

Jag vet att man ska vagna kortare och kortare och gå varje gång. Men om det börjat likan skrikmetoden i stället! Han går alltså inte att lugna snabbt när jag liksom går varje gång, han hinner skrika upp sig och att vagna ännu kortare då :roll: det går ju inte.
Tekniken har jag. Har sett vagningssekvensen från dvd...
Lua

Inlägg av Lua »

Hej! Jag har kollat in den här tråden tidigare men hinner inte uppdatera genom att läsa igen. Men nästan alltid när det strular är det MATEN som är nyckeln! Hur äter han?

Hur orkar han 3 timmar på kvällen om han inte ens sover 45? Vårt schema när Isak var 3 månader:

Natt 20-08. (Nattmål vid 4.)
Vaken 8-9.30 Mål 1.
Sova 9.30-11
Vaken 11-13 Mål 2.
Sova 13-15
15-17.00 Vaken. Mål 3.
17.00-17.45 Sova
17.45-20 Mål 4 + nattslurk.

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

hur han orkar tre timmar :?: Nej det gör han ju inte, det är lite gnälligt och i blnad klämmer jag in en 20 minutare eller 5 minutare.

Jag tror inte längre att det är maten :!: han äter 160 till 200 ml per mål, till kvällen 260 ml någon gång till och med 290! och ett nattmål klockan 22.30. så ha äter ju i princip 6 gånger, om man räknar nattslurken som 1 mål :!:

JAg vet inte ens hur han beter sig när han är hungrig, han verkar alltid mätt till och med i början av varje mål. Jag kan inte tro att vagningen har med maten att göra. :roll: inte nu längre. Det går inte ner mer mat kan jag lova, däremot kommer det upp en hel del mat :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du övervägt att överge vagnen och vagning? Tor och jag hamnade "bigtime" i vagnträsket och så fort han är i närheten av en vagn idag så sover han endast om vagnen rullar :roll: .

När vi gick över till spjälsäng, resesäng och även ligginsatsen på golvet gick det bättre, och buffning.

Jag buffade en hand full gånger och han gillade inte buffningen så mycket och det blev lätt att backa för han låg på mage, hade tillgång till tummen och kunde ändra sin sovställning och vifta med armarna som han ville.

Tor HATAR att sitta fast eller vara begränsad i olika former så sängen passade honom.

- Säger vagnhataren :roll: :oops:

Ps. samtidigt kan du ju då börja smyga in ramsan om du inte gjort det :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

torsmamma: jo jag har övervägt att överge vagningen. Men den känns Ännu praktiskt under vargtimmen/vargtimmarna i bland har vi ett uppvak där, och vagning känns rätt enkelt, i alla fall då!

ska man buffa lika mycket som man vagnar då? Jag antar att jag snart kommer att skippa vagningen, den stiger mig åt huvudet!!

Det är faktsikt något jag övervägt, men inte riktit vågar.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, man buffar ungefär samma. Man får liksom överväga det hela. Jag har buffat Tor ända in i sömnen vid KRIS, och slutat mitt i om han bara legat där och njutit (av Thai massagen). Då får man en ramsa och blir lämnad i fred. Jag anser att i säng har man större utrymme att joxa, hitta skön sovställning sov.
Första gången jag buffade Tor tog nog 20 min, men jag har aldrig buffat över 20 min. Jag har heller inte behövt buffa vid så många tillfällen, vår åtgärdslista är ganska lång innan jag behöver ta till buff, där husljud är det mest praktiskta och välkomnande.

Idag när jag vet att han kanske kommer att krångla på långsovningen, kan jag starta diskmaskinen i mitten av sovningen så sover han vidare av ljudet från den och jag behöver inte ingripa alls. :wink:
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj, skulle ju säga också att JAG tycker dessutom att det har varit lättare att buffa i spjälsängen medans de ligger på det "höga" eller "mellan" läget. Annars blir det lätt jobbigt för ryggen.
Ligginsats på golvet fungerade så länge han inte såg över kanten...
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nu skriver jag bara för att hylla SM, nu sitter det mesta som ett smäck :!:
Han är ju så glad :shock:.

Han sover så bra, flaskan trasslar han ju med :!: massor fortfarande, men jag har faktiskt börjat med smakisar redan :oops: , och allt blev lättare :!: mina matvargar har då försvunnit i och med detta. Är jag orolig att han inte fått i sig tillräckligt fyller jag bara på med nån sked smakis :D

Har inte slutat vagna än, men ska väl snart ta honom till spjälis, kasnke där vid 4 månader, men jag vill vara påläst, och känna mig säker när och om jag behöver ramsa eventuellt buffa.

har en liten mini fråga, och det är detta med ensamleken..
Den sitter inte som ett smäck, den sitter inte alls, tyvärr. Nu undrar jag när den egentligen ska infalla :?:
Har provat att införa den efter 1 timmas matning, och är då klar vid 8 tiden, och lägger honom i vagnen, presenterar sakerna glatt, vinkar, och går. Han ser jätteivrig ut, men det varar knappt en minut, sen börjar han skrika, och det går bara upp :? En gång la jag det emellan mat och påfyllning, och det gick ju lite bättre :? men ändå tog det bara någon minut så var han upprörd.
Det går bra att lämna honom på en filt däremot i köket, vardagsrummet, utan att han börjar skrika, så jag vet inte riktigt. Jag hinner ju inte ens ta upp honom INNAN han har blivit missnöjd. Och ja då måste jag ju liksom rädda honom ur något som inte var bra...
I-lands problem är det ju visserligen :D men är nyfiken om någon har ideer på hur vi kan få till detta?

På Äldre broder införde vi detta vid 9 månader, och det gick plättlätt :!:Snabbslurk i famnen, snabbt byte, ner i sängen tillsammans med flaskan, som han fick fortsätta äta av, och roliga saker, som han lekte med, sen somnade han en liten stund, och ja det var ju helt underbart \:D/
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"