Beställa böcker

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Beställa böcker

Inlägg av J och Å »

Riktar väl denna fråga till kära Hege.

Sitter nu och söker på adlibris, men vilken bok ska vi välja?

Och måste passa på att tacka för så mkt intressant du berättat. Känner oss så otroligt peppade.

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inte Hege men

Inlägg av Gäst »

väl Gyrilmamma och har gått kursen på IAHP :)

Vilken bok du ska välja beror lite på vad du vill börja med.
De böcker som riktar sig till friska barn är de om att lära sig läsa, räkna och få encyclopic knowledge.

What to do about you braininjured child är själva "grunden" för metoden och förklarar en del om hjärnans funktioner plus att man gör en sk utvecklingsprofil.

Hoppas du är något hjälpt av mitt svar.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej J och Å

Och tack för senast! Det var riktigt roligt att möta hela familjen, och jag tyckte mycket om er. Och jag är självklart mycket nöjd med att jag har inspirerat så mycket att ni vill gå igång!

Jag svarar lite generellt på frågan, ifall några andra också undrar.

Om man vill börja ett tidig lärningsprogram med sitt/sina barn, så är första steget att definera hur mycket tid man vil spendera. Har man bara typ några minuter dagligen är det bättre att börja smått. Lite av "cluet" här är nämligen att vara konsekvent, och då är ett lite program lättare att handera, så att säga. Sen kan man öka på, det är nämligen ROLIGT att göra detta med sina barn, och barnens glädje smittar ofte över på föräldrarna.

Alltså:
Liten tid varje dag:
Börja med boken "How to teach your Baby to Read". Det förklaras noga hur man går igång, och man väljer själv hur stort/litet program man vill köra.
Lämpligt om barnet är från 1 till 6 år.

Lite mer tid varje dag (typ en timme kanske):
Om läsprogrammet har kommit gott i gång, och man vill utöka, köp boken "How to Multiply your Baby's Intellegence"
Denna boken är ägentligen TRE böcker i èn ("Read"-boken, "Math"-boken och "Encyclopedic knowledge"-boken. (Altså boken om Bits, bildekorten))
Man kan köpa denne boken direkt, men det förklaras mycket i "Read-boken" som jag tycker är viktigat att förstå innan man går igång. Hos Doman är det mycket viktigt att förstå VARFÖR, inte bare HUR man gör. (Det var därför jag förklarade så noga, och inte bara visade tekniken.)

Utöka så med antingen matte eller Bits, eller båda delerna. Jag rekomenderar på det starkaste att Läsprogrammet har kommit gott igång, och att man vidhåller det även efter utökningen.

Encyckopedic Knowledge (Bits of Intellegence) passar för barn från 6 månader till 6 år.
Math rekommenderar jag att man evt. börjar med SENAST när barnet är 1 1/2 år. Därför att förmågan att ta in, och skilja på antal prickar upphör vid ca. två års ålder. Efter det är det tyvärr kört för den typen inlärning. MEN har barnet sett prickar och kört math-program innan de blir två år, så är självklart förmågan att skilja på antal prickar kvar. Det är bare INLÄRNINGEN som inte kan göras mer med prickar. Då går man över till symboler, det som vi vuxna känner som siffror.
Math-programmet passar att börja med från tre månaders ålder, senaste uppstart är 1 1/2 år.

Har man hela dagen:
Är man i den lyxiga situationen att man har hela dagen, och VILL lära sitt barn så mycket som möjligt, så kör allt! Det finns inga gränser för hur mycket ett barn kan lära, men det finns gränser för hur mycket material föräldrarna kan göra. Materialtillagningen tar tid, men är roligt. Och man lär sig samtidigt, så dette är lärning även för föräldrarna.


Bökerna kan beställas på adlibris.com (söka på Doman) Häftade böcker är billigare, inbundna är ofta slutsålld.

eller på den danske Domansajten: www.hjerneaktiv.dk

Det här är mitt favorittema, så jag svrar mycket gärna på frågor, och hjälper till via PM att komma igång. Som Anna sa, jag är här, så utnyttja det !!

Kram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag köpte dessa böcker på Bokus.se, här är priser och så som jag har betalat.

- 1 st How To Multiply Your Baby's Intelli... (9780757001833) à 131.00 kr
- 1 st How To Teach Your Baby To Read (9780757001857) à 127.00 kr
- 1 st How To Teach Your Baby To Swim (9780757001987) à 124.00 kr
- 1 st How to Teach Your Baby Math (9780757001840) à 127.00 kr
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Tack alla för snabba svar. Ska läsa noggrannare senare, nu ska Karl och jag gå och titta när de fäller skog.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "