Hej, jag skrev för ett par veckor sedan (http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... ight=#6847) om mina tvillingar som helt plötsligt fått problem med middagsluren. Fick dessvärre inte så mycket svar då och sedan dess har ingenting förändrats, förutom att min lilla tjej nu sover om möjligt ännu mindre. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, min attityd är sakta men säkert på väg att försvinna och jag fattar verkligen ingenting. Jag behöver desperat hjälp med att komma tillbaka till en vettig dag igen och tar emot alla tips/idéer ni kan ha. Jag har analyserat mitt eget beteende hundra gånger men tycker själv inte att jag gör något annorlunda... Det som har förändrats dock är att jag börjat arbeta två dagar i veckan sedan tre veckor tillbaka för att dryga ut mina föräldradagar. För barnen bör det inte vara någon större skillnad eftersom farmor respektive pappa (de är väldigt vana vid båda två) då är hemma med dem, med samma schema framför näsan som när jag är hemma. Mitt minne sviker mig lite men det känns som om sömnkrånglet började i och med min arbetsstart.
Snälla hjälp mig att få tillbaka strukturen!
HJÄLP! Dagssömn för nyblivna ettåringar
HJÄLP! Dagssömn för nyblivna ettåringar
Mamma till underbara tvillingar f?dda i februari 2004. Startade kuren 10 september 2004 och barnen har sedan dess (oftast) sovit som sm? ?nglar.
Vad har du för schema?
Vera är 13 månader idag.
Mitt ser ut såhär
7 morgon
10.30-12 sova
15.30 vila, sova 20 eller 45 (beroende på behov)
19 sova natt.
Om det är bara dagslurarna som strular så kör en riktig dagssovarkur. Bestäm dig för att det verkligen ska fungera.
Kör buff, solfjäder och ramsa om det behövs. Andra gången ska ramsan ta över helt. Ge det två eller tre dagar med ordentlig attidtyd *självklart ska de sova*.
/LO
Vera är 13 månader idag.
Mitt ser ut såhär
7 morgon
10.30-12 sova
15.30 vila, sova 20 eller 45 (beroende på behov)
19 sova natt.
Om det är bara dagslurarna som strular så kör en riktig dagssovarkur. Bestäm dig för att det verkligen ska fungera.
Kör buff, solfjäder och ramsa om det behövs. Andra gången ska ramsan ta över helt. Ge det två eller tre dagar med ordentlig attidtyd *självklart ska de sova*.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Vår lille kom också ur sömngängorna när jag började arbeta 2 dagar i veckan och deras far var hemma. Jag gjorde så att när jag kom hem på kvällarna så fick Elis vara med mig hela tiden, fick extra mycket gos. Läste sagan och nattade honom själv. Skämde bort honom med mamma. Efter 1 vecka var vi tillbaks till det vanliga igen (ta i trä).
Även fast dina barn känner de som tar hand dem blir det ändå en förändring. Hoppas det hjälper
Petra
Även fast dina barn känner de som tar hand dem blir det ändå en förändring. Hoppas det hjälper
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
-
Gäst
Lite svar...
Hej underbara, hjälpsamma människor. Här är lite svar till både LO och Mammut Maria. Vårt schema ser ut så här:
7.00 Godmorgon och välling
ca. 7.30-9.00 Ensamlek
10.30 Lunch
11.00-13.00 Sova middag
14.00 Mellanmål
14.45 Promenad ute
17.30 Middag
18.00 Bad
18.30 Nattslurk och bus
19.00 Godnatt

7.00 Godmorgon och välling
ca. 7.30-9.00 Ensamlek
10.30 Lunch
11.00-13.00 Sova middag
14.00 Mellanmål
14.45 Promenad ute
17.30 Middag
18.00 Bad
18.30 Nattslurk och bus
19.00 Godnatt
Vad sjutton gör jag för fel? Jag låter de oftast vara, utan att varken ramsa eller gå in - rätt eller fel? Jag minskar överkoncentrationen genom att ha på rätt hög musik och städa köket - ibland är det VÄLDIGT rent. De är rejält mätta efter en stadig lunch när de går och lägger sig och vi har sett till att skratta ordentligt också. LO's förslag har jag funderat på många gånger men det är inte superlätt när man har två dessvärre... Många är de gånger då man försökt koncentrera sig på det ena barnet medans det andra klappar en i rumpan... Vet inte om jag skall skratta eller gråtaMammut Maria skrev:Är det mörklagt i rummet? Ja, så gott det går med neddragna persienner samt mörkläggningsgardin. Trots allt det är det rätt ljust tycker jag nog...
Tomt på leksaker i sängen? Ja, de har alltid bara sin gossekanin i sängen vid sovdags.
Hur länge har det hållt på? En bra bit över tre veckor.
Är det fortfarande bara när du lägger dem? Ja, för det mesta. Dock har sömnen börjat strula även för de andra två parterna (farmor + pappa) och barnen sover mycket mindre nu än för tre veckor sedan.
Bara nöjt joller - inget ledset? I 95% av fallen så är det riktigt lattjo-lajban där inne eller förnöjt joller, 5% är ledset. Då är det oftast en bajsblöja som behöver bytas vilket görs i mörkret, i sängen, tyst och koncentrerat och ut fort som katten med ramsan.
Svara på de frågorna så kan jag hjälp mer hoppas jag!
Mamma till underbara tvillingar f?dda i februari 2004. Startade kuren 10 september 2004 och barnen har sedan dess (oftast) sovit som sm? ?nglar.