3 natten - några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sammyparents

3 natten - några frågor

Inlägg av sammyparents »

Hej alla vänliga och kunniga forumister.
Min sambo och jag började kura vår son för två dygn sedan efter att ha läst på och läst på och satt oss in i allt som gick att sluka. Dock dyker det upp frågor efter hand :? som vi kanske har svaren på men det vore skönt att få dem bekräftade av någon med rutin.

Jag, mamma, tog de första två nätterna och sammanfattningsvis kan man säga att lilleman vaknade varje timme men fram till klockan ett fick jag honom lugn och tyst efter en kvart.
Sedan hade vi ett mastodontpass på 2 timmar av och till med buffning och ramsning. Vaknade sedan varje timme igen men "kom ner" på mindre än en kvart båda gånger. Vad som var häftigt var att en dialog faktiskt uppstod redan första natten :D .

Andra natten förbättrades tidsmässigt, nu vaknade lilleman varannan timme natten igenom men själva tiden med hans reaktioner kortades inte ner - drog sig till en kvart ungefär varje gång, förutom vid 01 snåret igen då han fick påminnnas och påminnas om och om igen i ca 1 1/2 timme tills det blev tyst och lugnt. Gick in och buffade kort vid 3 uppvaknaden, när han jagat upp sig ordentligt och fastnat i spjälorna, genom hela natten - var det för mycket tro? Han blev aldrig helt tyst av buffet men lugnade sig.

Vad jag undrar är? Tror ni att vi är på rätt spår - sovpassen blev ju längre men själva reaktionstiden blev inte kortare? Dock följdes bekräftelsen faktiskt inte av några protester inatt - rätt jobbat eller?

Inför i natt när pappa skall ta över - om och när han vaknar, skall man avvakta och höra om han lugnar sig själv utan ramsa eller skall man påminna dvs ramsa vid minsta pip inatt oxå? Har förstått att trafiken skall upphöra helst helt men anses ramsan oxå som "trafik" om han inte har jagat upp sig nämnvärt?

En fråga till: min sambo och jag tolkar infon olika...Bekräftelseramsan - är den oxå x4 eller räcker det med x1?

Med risk för att det blev rörigt här och att ni tycker att vi är dåligt pålästa så hoppas jag dock med mitt just nu rätt grötiga huvud att någon kanske har några åsikter och kan bringa lite klarhet inför nästa natt. Tack så länge och vi tackar någon högre stående makt att annaW och ni finns så att vi kan hjälpa vår son till sköna nätter och dagar. Det måste bara bli så!
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker att det låter som att ni har börjat precis rätt.
Klart rätt med bekräftelsen. Man gör lite som man känner med den. x1, x2 eller x4.

Japp, inatt ska trafiken inskränkas.

Inte så rörigt tycker jag. Kort svar,men hoppas det ger råg i ryggen till natten.'

/LO

PS. Mitt tips till dig mamman att försöka hålla låg profil mot pappan inatt :wink: om han inte ställer konkreta frågor.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Vill bara tillägga att det viktiga med bekräftelsen är inte hur många gånger (även om vi alltid körde x4 fram till sömnen verkligen satt...), utan att barnet verkligen får med sig den in i sömnen! Vänta alltså inte FÖR länge med att bekräfta, utan försök få till den precis när han ska somna in (svårt, jag vet - men hellre liite för tidigt än för sent!)

Fundera inte så mycket över reaktioner och längdenpå sovpassen (fast jag vet ju att man GÖR det! :D ), ni ser ju att det blir bättre och det är det viktiga! Bered er också på något bakslag under uppföljningsveckan - men då kör ni bara på så som ni vet att ni ska göra! :D

Duktig mamma, och heja pappa inatt! :thumbsup:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hejsan!

Vi undrar över liknande saker så jag hänger på din tråd en aning :wink: Hoppas det är ok! Vi står inför vår andra natt (min sista, imorgon tar mannen över) och det känns lite pirrigt. Just det här med mindre trafik... Läste i lathunden att man inte ska behöva gå in alls. Det känns som en riktig utmaning...

Lycka till, rapportera gärna hur det har gått för er!

Hälsningar Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
sammyparents

Inlägg av sammyparents »

Tjihooooo!
Ville bara tala om att läggningen gick susen.....oxå för pappa. Vi skrattade till gonattet som galningar, så även lillemannen. Ner i sängen och buff som markering av pappa och ut med ramsan.....lite gnöl....hörde sedan att han slog i huvet och blev lite ledsen men det redde han snabbt ut vår tappra goa kille :D . Pappa glömde dock att lägga på filten men efter 10 min sovande gick han in och då ligger han på tvären och fast med fötterna men har alltså ändå somnat gott! :sleep: Gulleplutten! :heart: Nu kör vi (pappa mest) "hårt" i natt och här skall sovas! Jag vet att de fixar det!
Tack för svaren!
Tror att jag var inne för mycket den andra natten och även ramsade för mycket.....varannan minut är väl för ofta.??? Pappa har fått lite avvaktningsorder av mig och det skall nog funka bättre.
'Til later!
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Härligt jobbat! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"