Klättrande 1,5-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Myra

Klättrande 1,5-åring

Inlägg av Myra »

Hej. Johanna är snart 1,5 år och är en riktigt klättrare. Har varit så minst 1 månad nu. Det dras stolar hit i dit och så klättrar hon upp och ställer sig på stolen. Når på så sätt till ALLT. Vi har låtit henne göra så och utforska. Tänkte att det ska väl ge sig så småningom men det verkar hålla i sig. Problemet är ju bara att hon ramlar ofta ned. Vi kan ju inte hela tiden stå bredvid och vakta? Ibland blir det gråt men ofta skrattar hon bara fastän hon slår i huvudet. Hon är tålig....Någon som har nåt bra tips på vad man kan göra. Blir lite orolig när hon ramlar ganska ofta.

Toaletten törs man nästan inte gå in på för direkt är hon uppe på toastolen och vill stå och hålla på med vatten i tvättstället. Men det är ett mellanrum mellan toastol o tvättställ och vi törs inte låta henne stå där sen hon ramlat ned en gång. Men hon blir ju så arg när hon inte får klättra upp där. Ibland står jag bredvid henne en stund så hon får hålla på men har ju oftast inte tid ngn längre stund.

När vi äter är det oxå lite tjorv. Inte så populärt att sitta i tripp-trappen nån lång stund utan reser sig upp. Ibland går hon med på att sätta sig igen men ibland lyfter vi ned. Då går hon till en stol och upp på den och så ska man ju stå på stolen och gärna börja klättra upp på bordet oxå. Vi försöker visa att man sitter ned på stolen. Eller?

Puh!

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

:lol: :lol:
Så var det exakt med vår första son och nu är det så med vår andra.
Den måltid finns inte där alla sitter ned hela måltiden. men det viktiga är att maten går ned!
Kul är det inte alla gånger - men vad kan man göra? :? :lol:
Att hindra funkar liksom inte - utvecklingen kräver att barnet ska klättra på toaletten och äta ståendes i tripp-trapp stolen.
Vi försöker visa att man sitter ned på stolen. Eller?
Ja, eller? :shock:

Det går över :P :lol: :)
blomman

Inlägg av blomman »

Här har vi två klättrare!
Det klättras fortfarande, men nu mer i träd och sånt. Så det går inte alltid över! :wink:
Förr satt man ofta uppepå spisen eller i bokhyllan, på fönsterbrädet eller i handfatet! Snabbt går det ju också!
Hon kommer få en fantastisk balans, det har mina två numera!
Håller med föregående talare, det är utveckling. Sen kan man ju bli lite oroad av många huvud-islagningar förstås! Jag utvecklade ögon i nacken så åtminstone med nummer 2 så lyckades jag fånga upp honom de flesta ggr han hoppade rätt ut från köksbänken...
Men efter 2 -åråldern så ramlade de i stort sett aldrig, så de får en enorm balans som sagt!
Vet inte hur ni bor, men skogen är ju oslagbart, där kan man härja av sig rejält när man är liten och energisk! Funkar bra som stor och energisk också...
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

AW brukar rekommendera att man sätter upp en repstege :D
DÄR kan man klättra och härja av sig!

Det där med toan och handfatet är ju riskabelt...Man kan ju slå i tänderna REJÄLT om man faller ner i handfatskanten. Ida gjorde det, och tänderna for in till hälften i käken :shock:
Bättre då att sätta fram en liten pall, och hänvisa till. DÄR kan man stå och blaska i handfatet!

Tripp-trappstolen kan förses med sele... 8) Det gjorde vi.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Här har vi en klätterartist till. Vega är fenomenal på att ta sig upp på stolar/bord/köksbänk mm Hon har ramlat och slagit sig några gånger, men precis som er lilla tös, är hon snabbt uppe på benen igen.

Vi har en pall från IKEA, som jag inte kommer ihåg namnet på, men den är jättebra att ha i tex köket. Det är trappsteg på den, så barnet kan själv klättra upp och ned. Kanske något att ha i badrummet...( usch vad otäckt med tänderna :cry: )

Vi tränade jättemycket på att man måste VÄNDA på sig när man går ned från stol/pall mm. Vega hade också en tendens förut att bara gå "rätt ut" :shock: Nu är hon relativt säker då hon tar sig fram/upp och jag är inte riktigt lika orolig längre.

Vi tänker köpa repstege och ha ute på altanen i sommar. Ska bli spännande att se om den gillas

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, här är nog vi snart också. Anton visar tydliga talanger för balans- och klätterövningar. :lol: :lol: . Än har han inte kommit högre upp än soffan, som tur är.
Sparar tråden :!:
Myra

Inlägg av Myra »

Hej och tack för alla era svar! :D Det var väldigt skönt att läsa om fler klättrare....

Usch ja det är ju precis det där med tänderna som jag tänkt på när hon vill stå vid tvättstället. Huga.

Tror jag vet vilken pall du syftar på LindaVega. Vi har en men den ligger fortfarande i kartongen :shock: Ska genast ta fram den....

Hon har börjat med någon ny akrobatisk övning de senaste dagarna oxå och ska liksom lägga sig ned på rygg på stolen :?

Varför jag skrev den här tråden var för att jag började bara tänka att det kanske inte är så bra att hon ramlar minst en gång per dag? Vi kanske helt enkelt borde hindra henne från att klättra?. Men det är väl bara att fortsätta som vi gör då, låta henne klättra och försöka hinna med att hon inte faller. Hon går aldrig bara "rätt ut" men hon har ju inte riktigt koll på vart hon sätter fötterna..Hon har ju inte slagit sig allvarligt än så länge tack o lov men ändå. Det är ju inte alltid hon slår huvudet heller.

Sele i tripp-trappen, det är något att fundera på. Inte för att man ska se problem men jag kan liksom tänka mig att hon skulle bli ordentligt arg av att sitta fast? Men värt att testa.

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Myra
här har vi en liten herre som är en fenomenal klättrare. Första gången för oss då storasyster är precis tvärtom.

Se till att hon får klättra ordentligt när ni är med. Det är bättre att få klättra än att man måste göra det i smyg så att säga.

Repstege är bra, dock har vi inte använt det ännu då lilleman bara är 11 månader. Men se till att vara ute också där hon har möjlighet att klättra. Vi har en barnstol från IKEA där man inte har något stöd för fötterna. Kan det vara något kanske eller tar hon sig ur en sådan också kanske?!

Den där akrobatiska övningen känner jag igen på lilleman, :wink: :lol: han lutar sig och lägger sig på rygg överallt, vet faktiskt inte varför men det behöver man ju heller inte alltid veta :wink: :D

Att lära dem backa är kanon! Lilleman har redan lärt sig, han backar till och med över höjder som är 10 cm låga :lol: sen kan man ju inte lita på att han gör det varje gång......

Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
K-ina

Inlägg av K-ina »

Sarika skrev: Att lära dem backa är kanon! Lilleman har redan lärt sig, han backar till och med över höjder som är 10 cm låga :lol: sen kan man ju inte lita på att han gör det varje gång...... :D
´

Så gjorde Gustav också! Han backade nerför gräsmattekanten till gruset... ca 3 cm! Men så tränade vi backning också. Upp och nerför trappan med mamma efter respektive före. Jag vågade nämligen inte lita på att Axel alltid kom ihåg att stänga grinden.

Klättrande barn får kontroll på balansen! Det är jag övertygad om - och den riskabla tiden är ganska snabbt förbi, bara man FÅR träna.

IKEA-pallen finns här hemma med - om ni menar samma som den vi har alltså... Mina killar har pga. två trötta och slitna föräldraryggar fått lära sig att själva klättra upp och ner från skötbordet ganska tidigt. Och i och ur bilen! Sååå det underlättar när de KAN själva! :thumbsup:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
father of sons

Inlägg av father of sons »

Varför jag skrev den här tråden var för att jag började bara tänka att det kanske inte är så bra att hon ramlar minst en gång per dag? Vi kanske helt enkelt borde hindra henne från att klättra?.
Utvecklingen just nu heter klättra. Den kan man inte hindra, möjligen kanalisera. Utvecklingen rider barnet på sätt som inte går att stoppa.
Man skulle inte komma på tanken att hindra utvecklingen när det heter krypa eller gå.
"Oj, oj. Lillen har börjat krypa. Det ser farligt ut, han snubblar på trösklar och reser sig farligt mot bord och stolar. Ska vi hindra honom?" :P :lol: :shock: Det funkar liksom inte!

Tålamod, att ta sig tid för barnets utveckling, is i magen och insikten i att allt har sin tid är mina råd. (Och jag ska säga att jag behöver dessa råd själv :!: Jag har hjärtat i halsgropen varje gång mina saker klättrar både här och där - men jag har för länge sedan insett att jag inte kan göra annat än att finnas på armlängds avstånd.)
ab73

Inlägg av ab73 »

Här har vi en till klättrare! Han är dessutom snabb som en vessla.

Nu har jag fått betydligt mer is i magen och kan coola ner mig lite, när jag vet att "det hör till" så att säga. Men visst blir man orolig när han ramlar av köksbordet titt som tätt :shock:
blomman

Inlägg av blomman »

Till lite större modell klättrare har addnature.com klättergrepp för barn!
Vi har en klättervägg här hemma, förutom repstege och ribbstol!
Men allra populärast är träd!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"