Ligger på tvärsen...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
*frieda*

Ligger på tvärsen...

Inlägg av *frieda* »

En fråga :D

Jag är i vecka 32 och min bebbe ligger på tvären. Benjamin låg med huvudet ner redan i vecka 30 och låg så graviditeten ut sen. Men den här rackarn ligger högt upp, nästan under revbenen, på tvären :? Är det här något man behöver oroa sig för eller löser det sig :?:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Malte låg på tvären ända fram till v 34-35, han fixerade sig väldigt sent. Antagligen helt normalt :D

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Frieda,

Tor var också fixerad i v.35. Det finns övningar man kan göra och saker att tänka på som befrämjar huvudet att vilja ligga neråt. Och du kan säkert få massor av tips. Här är några av mina.

- Inte ligga på rygg (som om det går :shock: men det finns faktiskt några som kan :lol: )
- Försöka att inte sitta bakåtlutad typ i soffan, bilen utan så upprätt som möjligt och även ligga mycket på sidan även i soffan istället för att sitta.
- Gärna stå lite framåtlutad och jobba, typ luta huvudet mot skåpsluckan när man diskar och liknande.

Övningar som är bra:

- Stå på alla fyra (knän och händer) och skjuta rygg som en katt gärna många gånger per dag och en stund, ofta är detta ganska skönt också.
- Stå på alla fyra och rulla gunga med höften.
- Stå som vanligt och rulla lite med höften, dansa lite disco så det blir lite roligare, vicka på höfterna.
- Man kan gå på graviditets yoga som också befrämjar dessa saker.

Tänken är att man vill använda gravitationen som hjälpmedel. Typ få stjären att hamna fram lite till vänster om naveln och huvudet med ansiktet bakåt lite mot höger.

Eftersom stjärt och huvud är tyngst så är just stå och även på alla fyra det som befrämjar mest.

Det har gått upp för mig att det finns en anledning till att min farmor kröp i grönsakslandet och knäskurade golv när hon skulle föda, för just detta befrämjar barnets position inför förlossningen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej *frieda*!

Min Lillprins Lo (yngsta) låg på tvären in i det sista. Han vände sig "rätt" lagom till bm-besök och la sig på tvären igen sen... och så höll han på! :lol: Men han rättade till sig till slut :wink:

En otrevlig biverkning var att han lyckade sparka mig så hårt i sidan att jag fick en "lårkaka" i magen... :shock: :? :roll:
Det blev ett tokfniss hos bm när vi upptäckte det :wink: :lol:

Stark är han än :heart:
/Fjällmor
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack alla för lugnande besked :heart: :D

Då ska jag inte börja oroa mig än 8)

Tack TorsMamma för tipsen. Jag ska försöka följa dem efter bästa mån. Dock är det problematiskt det där med att inte sitta bakåtlutad. Jag är ganska stor och har en hel del besvär med ryggen... :roll: Men dansa och vicka på höfterna är ju bara kul och "kattövningen" är härligt avlastande för ryggen :D

Förresten heter min yngsta lillbror också Tor. Det är ett kraftfullt namn, men så är han ju över 1.90 lång och väger strax över 100 kg... Så vet du kanske vad du har att vänta dig :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag vet hur det är att ha ont i ryggen under graviditet. Hade foglossning från v.5 genom hela :shock: :cry:

Men då borde du tänka ännumera på att ligga på höger och vänster sida istället för att sitta så ofta du bara kan.

En sak jag gjorde när jag åkte bil och körde för den delen är (om det går att förklara, lite krångligt...) om man tar typ en handduk som man viker ganska smal, typ 2 decimeter och lägger på stolen/sätet med ett glapp på kanske 1-2 decimeter. Så handduken är under låren men inte under stjärten typ, då kommer sittknölarna att "hänga i luften" så man har all tyngd på baksidan av låren och inte i rygg och bäcken.

Hänger du med? Då fungerar det också att sitta väldigt rakt upp och är också väldigt skönt och avlastande för ryggen. (jag lovar!)

(Det finns stolar att köpa där sitsen är delad på hälften och där man tippar ner den bakre halvan just för att inte belasta bäcken, rygg och svanskota samt så sträcker det ryggen lite rak just när man hänger som mest för att magmusklerna inte fungerar)
Förresten heter min yngsta lillbror också Tor. Det är ett kraftfullt namn, men så är han ju över 1.90 lång och väger strax över 100 kg... Så vet du kanske vad du har att vänta dig
:lol: Kan du då tänka dig att TorsPappa är 198 cm och väger run 100 kg. Tor som är 5+mån har redan över 74 i sina kläder. Så vi har verkligen ett passande namn och att se fram emot. :lol: :lol:

Jag brukar alltid tänka som så att jag provar dessa saker och även om barnet inte vänder sig rätt av övningarna så har jag gjort allt jag kan för att det skulle funka. Och om det funkar är det ju hur bra som helst. :lol:

Det enda jag inte gillar är: Varför visste jag inte om detta innan och varför har INGEN berättat att jag kunde ha påverkat detta innan?!? :twisted:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dukat

Inlägg av dukat »

Min son låg också på sidan, upptäcktes när magen inte växte som den skulle (måttet som BM mäter, jag var ju bred istället). Fick vändas på förlossningen några veckor innan bf och det gick utan problem. Jag fick också rejäla sparkar i sidan när han kunde få plats att sparka med båda fötterna samtidigt :)
Mamma till två söner
storebror född juli 04
lillebror född okt 07
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"