"Socialt hämmad"...

Samtalsforum med barnen i fokus
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Stort lycka till på samtalet!

Hojta om du vill bolla tankar/frågor - anything (!) innan,
vi finns här :!:

Hege - du skriver så bra så :wink: :D

Kram!
/Fjällmor
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Hege: Nej just det, det är intresset som saknas. Fast jag var oklar med det från början :wink: Han är alltså inte blyg eller har några kommunikationsproblem, han bara uppskattar sitt eget sällskap.

Tack Fjällmor :heart:
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Just det där att uppskatta sitt eget sällskap är väl underbart.
Så många barn som inte gör det.
Min äldsta 2år 4månader har stort behov av att leka och greja själv. Han orkar inte allt för långa stunder med andra barn. Han är inte heller blyg eller så absolut inte. Trivs väldigt bra med andra vuxna.
Igår var vi på ÖF i 1,5 timme(Vi brukar nöja oss med det). Min son fäster sig ofta vid några saker. Igår var det bondgårdsdjur som han inte ville dela med sig av o.s.v. Mina djur, Inte låna lät det. Han körde runt dem i en vagn under vistelsen där.
Personalen där sa till mig: Han blir nog bättre på att låna ut när han inser att det inte funkar att inte låna ut. Jag svarade: Han blir nog bättre på det där när han hellre vill leka tillsammans med någon med djuren en ensam och det kan nog ta ett år till åtminstone. Många har den bilden att de ska vilja dela med sig och leka redan som väldigt små. Annars är de inte tillräckligt sociala. Det är mycket nej och tillsägelser där också. Igår hade min yngsta en traktor sen lekte ett annat barn med den och det såg min stora som genast sprang fram och ville ta till baka den. Inte rätt givetvis men personalen sa åt honom ordentligt och han blev alldeles frustrerad, arg ledsen man såg hur han höll tillbaka.
Min son är också sådan som kan alla bokstäver stora och små. Alla delar på djuren m.m.m.m.
Med tanke på att din son kan mkt om sådant kan jag än mindre förstå varför han ska vänta med skolan.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Inlägg av Gablex »

Det är inget kul att höra saker som man uppfattar som negativa om sitt barn - jag borde verkligen veta :roll: :x :cry: (se min signatur). Personligen tror jag att man skall försöka undvika att bli arg. Naturligtvis får folk inte sätta sig på en, men de flesta människor har inte den ambitionen! Känner man sig inte helt i balans är det bättre att vänta med samtalet, be om lite betänketid helt enkelt!

Jag tycker det låter jättebra att få ett extra samtal, och jättebra att ta med Mormor som ett par extra öron. Försök att hålla samtalet på en lugn och balanserad nivå och fråga
:arrow: vad som gör att de betraktar honom som "socialt hämmad"?
:arrow: på vilket sätt de tror att det kan påverka hans skolgång?
:arrow: om de tror att de (eller ni i familjen) kan hjälpa honom med det eller om det är något som finns i hans personlighet (i så fall är det bara att acceptera att det finns där - behöver ju inte heller vara något negativt alltid!)
Fråga också
:arrow: Hur går vi vidare härifrån?

Lägg alltså bollen hos dem, eftersom det är dessa människor som uppmärksammat "problemet"..

Min egen erfarenhet är att dagispersonal inte alltid har koll på hur skolan fungerar :? . Och jag vet, också av egen erfarenhet, att det går utmärkt att gå i skolan utan att vara socialt överkompetent.... :roll: 8) :D

NÄR skall folk börja acceptera att alla inte är lika?!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Gablex :heart: Tack marie-d :heart:

Ja men visst är det fantastiskt att en unge inte kan få vara lite egen utan att det skall ställas diagnoser :twisted:

Kram F...
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag skulle rapportera :oops: :roll:

Jo, den 24:e januari hade vi ett extrainsatt utvecklingssamtal för Benjamin och jag släpade med mig mamma för att s.a.s. få lite uppbackning :wink:

Det visade sig att Benjamin gjort framsteg på den sociala fronten sen i november, då pedagogerna jobbat aktivit för att förmå Benjamin att uppskatta umgänget med de övriga barnen. Han har också, via dagis, blivit erbjuden lite extrainsatt dans och rytmik på fredagar, vilket han tycker är roligt. Den tolfte mars börjar Benjamin i simskola på vårat initiativ. Några andra "fritidsaktiviteter" blir det inte här i vår, jag är för gravid och för trött för att leka dagisfröken och flänga runt halva stan med barnet.

Det är i nu läget inte längre aktuellt att låta honom vänta ett år med skolstart utan han börjar i höst :P
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

När på året är han född?
Pojkar som är födda sent på året nov-dec brukar ofta utmärka sig litegrann.
Det är inget fel att vänta om man har en dec. pojke t.ex.
Var på föreläsning för flera år sedan med Bo Sundblad och han sa det att 80% av de med problem i skolan var decemberfödda pojkar och det är värt att tänka på. Mognade spelar in en hel del.
Det är egentligen skolans problem men tyvärr ser verkligheten ändå ut så.
Då det ofta är fler födda på våren, så brukar faktiskt skillnaden märkas just första åren.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
lillan
Inlägg: 333
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 11:22
Ort: Norrbotten

Inlägg av lillan »

Hej!
Har följt den här tråden med stort intresse när jag själv har haft liknande problem med min äldre son.

Sen är det så här, att förskolan kan rekommendera att t. ex att vara kvar ett år, men beslutet är ändå alltid föräldrarna.
De kan aldrig tvinga något barn att gå kvar ett år, utan vill du som förälder att just ditt barn ska börja skolan,så ska det då bli.

OM det nu inte finns REJÄLA skäl till att barnet inte ska det...

MEN om ett barn har "särskilda" behov så ska skolan kunna tillgodose det, det är juh det där med individuella behovet hos barnen som personalen ska uppmärksamma.

Jag har läst att din son har gjort framsteg och att han inte behöver gå kvar ett år till...*ler*
MEN om han inte hade gjort dessa framsteg, så hade han ändå kunnat börja skolan, det är som sagt du som förälder som avgör det.

Mvh Lillan

Ps: Tycker att det är konstigt att personalen inte berätta att det är en valfrihet, för han har väl inget åtgärdsprogram el nått liknande?? el. är utredd med någon diagnos???...Undrar bara...
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

marie-d: Nej han är född i augusti :wink: Jag är född tidigt på året (i februari) och jag uppvisade ocskå s.k "sociala svårigheter" som bemöttes på likartat sätt när jag hade påbörjat lågstadiet.

lillan: Nej, han har inga diagnoser och skiljer sig inte avsevärt från mängden. Han förderar sitt eget sällskap och är inte så pratsam av sig. Men han har inga problem med anknytning och han har en härlig humor exempelvis. Jag har förstått i efterhand att det bara var en rekomendation från pedagogernas sida, men det framlades på ett okänsligt och överkörande sätt. Tyckte jag :roll: :evil:
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Då är det bara att strunta i det och gå på din egen magkänsla.
Alla barn är olika och de måste få vara det.
Kanske går det tom lättare i skolan, vem vet?
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
lillan
Inlägg: 333
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 11:22
Ort: Norrbotten

Inlägg av lillan »

Hej igen!
Jag förstår dina känslor på det sätt personalen lade fram det...tycker att det är mycket oprofessionellt ( hur man nu stavar det )
Man ska absolut inte känna sig överkörd el kränkt på nått sätt!

OCH det är dina känslor inte vad personalen tycker. Tycker att de framförde vad de tyckte på som sagt ett mycket klumpigt sätt.

Kör hårt! och lycka till med sonen... :D
Jag tror åxå att det kommer att gå helt utmärkt för honom :wink:

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack :heart: :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"