Marginalkvartar & "försening" av insomnin

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Marginalkvartar & "försening" av insomnin

Inlägg av Kristin »

Hej!

MARGINALKVART I SAMBAND MED LÅNGLUREN

Jag har fått olika uppfattningar om hur man kan använda marginalkvartarna i samband med den längre middagsluren (om man har en sådan). Vissa säger att man bara skall använda dem om luren i stort har strulat och måste förlänga luren (alt ta upp barnet en kvart tidigare pga "frågestund"). Andra har jag läst, använder dem nästan varje dag då deras pluttar behöver mer sömn. Lägger en kvart tidigare och låter dem få sova en kvart längre. Vad gäller? Finns kanske inga ”rätta” svar.

Är det inte meningen att man skall ge barnet en chans att själv få vakna och inte styra med att väcka varje gång? I och för sig, om barnet är jättetrött VARJE gång innan lurstart och/eller måste väckas VARJE gång så är väl schemat fellagt?

OM DET TAR LÅNG TID FÖR BARNET ATT SOMNA IN UNDER EN KORTLUR

Betr kortlurarna: det sägs ju att man skall räkna tiden fr o m då barnet somnar in. Likväl kan ju detta inte gälla i oändlighet, dvs om luren är satt att vara 09.00-09.45 och barnet somnar in så sent som låt säga 09.30 (av någon anledning..) så kan man ju inte räkna 45 min fr 09.30? Då förskjuts ju schemat hela dagen. Var går ”gränsen” tidsmässigt? Är 15 min ”försening” ok ( (dvs ha luren 09.15-10.00)?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej!

:arrow: Marginalkvart - finns flera bra trådar om kvarten. Du bestämmer om den behövs - kortfattat.
"Är det inte meningen att man skall ge barnet en chans att själv få vakna och inte styra med att väcka varje gång"
Helst - så ska du väcka - då behöver sonen inte "oroa" sig för själva uppvaknandet. Det sköter Du - vakten.

:arrow: Ang kortlurarna. Tar det 30 min att somna på en 45:a - så kan du göra om den till en 20:a (naturlig sömnrytm). Ligger han vaken hela, hela luren - tar du upp honom och låtsas som att han sovit väldigt gott!
Håll schemat så hårt det går - och laga med kvartar, sömnrytm och 5/20-minuterslurar.

Lycka till :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"