Trots på ny nivå

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Susanne*

Trots på ny nivå

Inlägg av Susanne* »

Lilla 3.5 åringen (i mars) har nu tagit sitt trotsande till en nya mer avancerad nivå så här på slutttampen (får man väl hoppas :shock: ).

Året har faktiskt varit ganska lugnt. Trots visst, men reglerna är ganska glasklara här hemma. Sedan någon månad tillbaka trotsas det dock på en ny subtil och spännande nivå som provocerar framför allt storasystern och pappan - hur kul som helst förstås. Är som att hon söker trotsa vår mentala kapacitet snarare än regler m.m. Rysligt intressant. :wink: Hon har ingen ilska eller utbrott på något sätt utan bara med ett coolt lugn.

Dessutom har det blivit väldigt tydligt att hon som personlighetstyp är "den starke" vilket leder till svar med "STORA BOKSTÄVER" från oss ibland. Helt olik sin storasyster som är "den känslige" och helt bröt/bryter samman vid så bestämda uttryck. Precis som Anna skriver så är hon först nöjd när vi säger "nu är det såhär inget snack om saken" efter att ha pressats lugnt länge nog. OK, säger hon då och går nöjt vidare.

Mitt största problem är att inte skratta. Förra veckan hittade jag henne sittandes på pottan med händerna nerkörda i blomkrukan bredvid. :shock: När jag då kommer och tittar på henne säger hon lugnt "jag vill gärna vara ifjed (ifred) (tro fanken det :wink: )

Säger då att det där inte är ok och att hon får sluta med det. Upprepning senare samma dag och då säger jag att då kan tyvärr inte hennes potta stå där utan får stå i tvättstugan bredvid. Händer inget vidare förrän igår. Hittar henne igen med händerna nerkörda i blomkrukan och jord på hela golvet och känner att de stora boksträverna kommer fram. Flyttar in allt i tvättstugan. Hon blir inte ens upprörd utan går glatt iväg. Sedan när hon ska kissa igen och vi alla finns i området så säger hon glatt och med en finurlig blick "nu ska jag gå på min egna toalett - fin den är". Ridå - vadå konsekvens.... 8)

:D :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: 8) :lol: 8) :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna71

Inlägg av anna71 »

:D
jag tycker mer hon låter som en liten ål...
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

:D Haha, det har du rätt i. Låter definitivt så här. Måste dock säga att hon nog är så långt ifrån en ål (normalt i alla fall :D ) som man kan komma. Passar till punkt pch pricka in på den starke.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"