SHN inne på 16:e dagen funkar si så där...eller?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sipa

SHN inne på 16:e dagen funkar si så där...eller?

Inlägg av Sipa »

Hej!

Först vill jag tacka :!: :!: :!: för att ni finns. :D
Sedan säga att de har varit och är tufft men de har blivit bättre på många punkter och mycket bättre på andra så jag härdar ut. Behöver nu råd hur jag ska komma vidare...

Min dotter är 10 månader och vi började med SHN kuren den 6/2-07.

Vårt schema ser ut så här:
7:00 God Morgon
7:30 Välling
8:45-9:30 Vila
11:00 Lunch
12:00-12:45 Vila
14:00 Mellanmål
15:00-15:45 Vila
17:00 Middag
18:30 Välling
19:00 Sova Natt
Total sov tid 13:45

Frågor: :lol:

1. Vila - I schemat har jag som mål minst 45 min per vila men sedan 4 månaders ålder har hon dock sovit max 40 min oftas 30 min sen vaknar hon som en klocka och har aldrig lyckats få henne att somna om. Nu har hon ett par gånger börjat sova antingen 1:a eller 2:a vilan 1 tim till 1,20 (jippi!) sedan har jag väckt och tagit upp henne. Ska jag låta henne sova max 1 timme (45 min+marg.) eller ska hon få sova tills hon vaknar, spelar det någon roll om det ibland är 1:a och ibland 2:a vilan som de blir 1 tim (tror inte jag kan styra/påverka det). När hon har sovit 1 tim blir de andra två vilorna på cirka 30 min sedan vaknar hon.

2. Buffa - Jag har fastnat i buffningsträsket :oops: och kommer inte därifrån behöver konkreta råd? Hon skriker och gråter om jag inte buffar, solfjädern hatar hon och ramsan går hon igång på. Men jag gör alla stegen ändå. :D
Hon gillar dock när man lägger henne till rätta då gosar hon in sig i lakanet men ansiktet och verkar alltid vilja sova, jag kör läggningen enligt nedan och sedan är det igång.... :x

3. Läggningen - Läggningen tar cirka 12-30 min varje gång, vad göra!? Ett typ exempel:
11:55 skratt.
12:00 lägger till rätta, buffar 4x2, solfjädern, buffa 4x2, solfjädern, ramsa på väg ut. Här ställer hon sig alltid upp i spjälsängen och gråter och skriker.
12:05 in lägger till rätta, buffar4x4, solfjädern, ramsa på väg ut. Här står eller sitter hon tyst eller små pratar men lägger sig inte och somnar, även gråt och skrik förekommer.
12:10 in lägger till rätta, buffar 4x4 eller mer, solfjädern, ramsar på väg ut.
12:15-12:20 Sover för det mesta annars blir det en omgång till enligt ovan.
Ska jag bara låta henne vara när hon sitter och små pratar och hoppas på att hon till slut somnar. Om hon då somnar, vi säger 30 min efter sin schmalagda tid ska hon då sova 45 min från de eller väcker jag och tar upp henne efter 15 min? Ramsar jag utanför dörren skriker och gråter hon ännu mer men gör de ibland ändå men får strax efter gå in iaf för hon "jobbar då upp sig".

Ja det där får räcka för nu. Ser fram emot hjälp/synpunkter/spark i ändan.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sipa!

Här kommer några tankar och synpunkter från min sida:

1) Om du bestämt att lurarna ska vara 45 minuter så ska de vara det. På kortlurarna (20 och 45 min) ska du inte använda marginalkvarten till mer sömn utan endast vid behov till tidigare läggning. Så låt henne sova 45 minuter och väck.

2) o 3) Nu är det SLUTBUFFAT!!! Anledningen till att dottern protesterar vilt är att du lärt henne att det ska vara så, dvs att hon behöver buffas, solfjädras etc ett antal gånger innan hon somnar. Nu är det hög tid att du etablerar ramsan ordentligt. Öva för dig själv eller med sambon på att ramsa i olika tonlägen och hastigheter allt med ordentligt magstöd. Ikväll ser ni till att skratta ordentligt innan läggning, lägg tillrätta ordentligt, KORT (ngr sekunder) solfjäder och ut med en betryggande ramsa x4. Avvakta, avvakta och lyssna in. Är dottern arg, sur, förbannad, ja det är fullt tillåtet och det får hon ta hand om själv. Blir hon ledsen så ger du henne en betryggande ramsa x4 eller x6 om det behövs. Gör gärna andra ljud i huset så du släpper överkoncentrationen på dottern och hon hör att du håller vakt. Jobba vidare övertygande med ramsan och kom inte ens på tanken att buffa! Ramsa, tystnad och ljud i huset är dina verktyg nu.

Lycka till och återkom gärna med rapport eller om du har fler funderingar!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej Elle!

Första vill jag korrigera total sov tid som blir 14.15 tim på ett dygn enligt schemat.

Sedan vill jag tacka för dina råd, tyvärr lästa jag detta efter hon somnat för natten men imorgon ska jag följa dom. :D

En fråga då inför morgondagen: hon kommer ställa sig upp direkt och gråta, ropa/skrika ska jag gå in efter ett tag och lägga henne till rätta igen eller bara ramsa tills hon somnar (hmm det kan ta lååång tid)?

Vill oxå passa på att skjuta in att läggningen ikväll gick mycket bättre, jag insåg ju själv efter mitt inlägg igår att de är ju löjligt vad jag håller på :!:
Så skratt till godnatt, la till rätta, buffa 1x4, solfjädra länge fast hon skruvade sig och gnällde, tog mod till en hög och bestämd ramsa på väg ut x6. Hon gnyr lite och SOVER efter 1 min :!: :!: :!: Allt som allt tog läggningen från skrattet tills hon sov 10 min och jag behövde aldrig gå in igen eller ramsa.

Jag återkommer med rapport efter morgondagens läggning!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sipa!

Bra jobbat med läggningen igår :thumbsup: . Då gör du likadant ikväll men slopar buffningen helt. Om det blir protester, lyssna av hur hon låter, är hon arg/förbannad/sur- låt henne vara, är hon ledsen- ge henne en betryggande ramsa. Jobba med ramsan, avvakta, lyssna, gör andra ljud i huset och när hon somnat och sovit i 10 min går du in och vid behov lägger du henne tillrätta och ut.

Lycka till!
/Elle
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej Elle!

DET FUNKAR SUPER BRA!!! :lol:

Jag är så glad. Jag har ändrat hennes schema så att det blir 1 tim vila 9-10 och sedan 1 tim vila 15-16. Hon verkar gilla det mycket, mycket bättre och kan du tänka dig att hon som alltid sov max 30-40 min sover 1 timme nu!

Både vid vilorna och nattningen gjorde jag precis som du skrev och de funkade jätte bra. Lite, lite gnäll och gråt men inte arg eller förbannad, jag avaktade, fick ramsa en gång till vid dörren och sedan var det tyst och hon sov, de tog 8-10 min totalt från skratt tills hon sov. Inget buffande alls. :D

Jag som trodde de skulle bli jätte jobbigt, som att börja om från början, det känns som om hon faktiskt säger åt mig att "gå nu"!

Fråga om natten: vi bor litet så hon har sin spjälsäng i vårt sovrum. För några nätter sedan flyttade jag tillbaka in i sovrummet (sambon på soffan fortfarande) hon vaknar oftas till och somnar om helt själv utan att jag behöver göra något men 2 ggr på natten vid 2 tiden och sedan vid 05:30-06:00 så vaknar hon och ställer sig upp och gråter och är väldigt ledsen men aldrig arg/förbannad. Jag lägger då tillrätta, ramsar på väg ut ur rummet för stannar jag kvar så reser hon sig upp igen och "ropar" på mig (hon ser mig från sin säng). Måste vi skärma av hennes del av rummet och måste de alltid vara så tills vi hittar något större?

Tack än en gång Elle!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sipa!

Ursäkta att jag inte svarat, har varit bortrest över natten.

Strålande jobbat, du ser vad attityden gör susen :D Hur gick det inatt?

Ja, ni måste skärma av hennes säng, hon ska absolut inte se er från sin säng. Antingen sätter ni en skena i taket och hänger mörkt tyg från golv till tak eller om det redan är ordentligt mörkt i rummet så ställ en skärmvägg för hennes säng.

/Elle
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej Elle!

Ingen fara alls :D

En sammanfattning av de senaste dagarna/nätterna. :?

Lördag
Dag - sov endast 2X30 min, var ej hemma (hos mormor & morfar) och överstimulerad är min gissning. Sov i vagn och bilen.
Natt - somnade i min famn när hon åt välling. Vaknade efter en tim (ont i magen) la till rätta, snabb solfjäder, ut med ramsa, somna. Vakna igen 1 tim senare, ramsade utanför 1x4, somna.

Söndag
Dag - första läggningen tog 5 min för henne att somna, andra läggningen tog pappa hand om tog 12 min.
Natt - Läggning tog 15 min hon var ganska ledsen och kunde inte sova fast hon var trött.

Måndag
Dag - första vilan tog 25 min innan hon somna, hon gråter inte utan sitter/står tyst eller små "pratar". Andra sov hon i vagnen där tar de 1-5 min innan hon somnar, jag lägger en filt över vagnen så att de blir mörkt och lungt.
Natt - La till rätta, solfjädern, ut med ramsa sover tog inte änns 5 min.

Som du ser är de blandad kompot men ändå en stor förbättring :!: Inget buffande utan bara solfjäder och ramsa. Jag märker att de går snabbare för henne att somna om jag stannar kvar med solfjädern en stund (max 1 min) annars flyger hon upp innan jag hunnit ut genom dörren. Jag försöker alltid med att ramsa först utanför innan jag går in igen med olika resultat MEN nu går jag (vid behov) endast in 1 gång mot tidigare flera gånger per vila/nattning.

Vi har alltid skratt till godnatt/vila innan, ska de vara de innan vilorna oxå :?:

Ska jag bara låta henne vara när hon sitter och små pratar och hoppas på att hon till slut somnar :?: Om hon då somnar, vi säger 30 min efter sin schmalagda tid ska hon då sova 60 min från de hon somnade eller väcker jag och tar upp henne efter 30 min :?:

Vi ska nu se till att skärma av hennes säng. Hon sover hela natten så de är inga problem men framåt 6-6:30 tiden vaknar hon reser sig upp och ropar på mig, jag lägga henne till rätta, solfjäder, ut med ramsa och jag lägger mig på soffan. Fram till henne godmorgon (07:00) kan jag få gå in/ramsa utanför var 10 min. Hon blir alltid tyst men sen skriker hon till igen och vill ha morgon. Här har jag dock buffat 1x4-2x4 när jag för femtioelfte gången säger till henne att de fortfarande är natt. Jag vet att de kan ta tid att få vargtimmen att sitta men gör jag rätt :?:

Tack ör allt ditt stöd :!:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sipa!

Ja, ni ska skratta och busa även på väg till dagslurarna :lol:

Om hon tar en stund på sig att somna så ha koll på när hon somnar och väck henne efter passande sömnrytmpass som får rum inom den schemalagda luren. Förstår du?

Nu ska du inte gå in alls, utan när du känner att du MÅSTE in, ramsa, när du känner att du ska ramsa, avvakta. Dvs backa mer och ge mer förtroende för dottern!

Gå via search och skriv ex tidiga uppvak, där får du fler exempel på hur ni kan få bukt på dessa. Läs och fundera på vad som passar er, bestäm och följ det benhårt i minst 5 mornar så sover hon snart hela natten utan uppvak.

Lycka till!
/Elle
Sipa

Inlägg av Sipa »

Halloj!

Phu då har jag gjort rätt med skratt till godnatt/vila.

Jo jag tror jag förstår (5, 20, 45..osv) så att somnar hon efter 30 plockar jag upp henne efter 20 för de är närmast 1 timmes vila så att säga.

Vid läggningen idag tog de 5 min för henne att somna så jag behövde inte göra något mer då. Hon vaknade till efter 1,5 timme och då ramsade jag utanför och de funka, nu ska jag ramsa, ramsa, ramsa. Förtroende, förtroende, förtroende jag måste lita mer på henne precis som du skriver, vilken mes jag blivit :roll: Jag blir så orolig att de ska gå tillbaka till de gamla så man mesar ur ibland, tur att du finns och stödjer mig på vägen :D

Jag ska göra ett sök och hitta något.

Jag återkommer om några dagar.............
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej!

Nu är jag tillbaka :o hela familjen har haft influensan nu är vi mer eller mindre återställda.

27/2 (samma kväll som mitt senaste inlägg) var hemsk :evil: hon vaknade 1:40, 2:00, 2:10 osv var 10:e minut till 4:00, sov sedan till 08:00 (skulle varit 07:00)

28/2 sov hon 2x30 på dagen och sedan sov hon HELA natten till 05:50 sövde om, vakna 06:45 tog upp.

1/3 sov 2x30 på dagen, somna 19:00, vaknade 1:25, 1:30, 1:43, 1:50 osv fram till 2:25, Vakna 5:45 sövde om, vakna 07:00.

2/3 sov 3x30 på dagen, tog 20 min att söva vid kvällsläggningen, vakna 5:15 sövde om, vakna 7:14!

Här blev hon sjuk och förblev de i en vecka, under veckan fick hon vila precis hur mycket och länge hon ville på dagarna (vilket var ofta och länge) men vi la henne alltid kl 19 för natten. Hon vaknade varje natt flera ggr pga av sin höga feber etc hon fick vatten och febernedsättande MEN vi tog aldrig upp henne i "onödan", hon somnade snabbt om.

Jag buffar inte i onödan och stör henne inte heller längre. Oftast blir det skratt, lägga tillrätta, kort solfjäder och ramsa, eventuellt en ramsa till utanför dörren. Hon kan vid dagslurarna sitta och prata lite men somnar helt själv efter någon/ra minuter, vaknar dock efter 25-35 minuter så vi är tillbaka på dagslurar 3x30. Måste hitta på något med dagslurarna.....måste oxå ta tag i tidiga uppvak vaknar nu gärna 05:30-06:00 men tar inte upp förrän 06:45 men tiden där mellan är inte roligt för mig som får ramsa, ramsa, ramsa.....hon vaknar fortfarande 2-3 ggr per natt men de kanske är sviterna efter influensan?

Nu när krafterna är tillbaka efter influensan ska jag:
1 fixa rumsavdelning
2 fixa längre dagslurar
3 fixa tidiga uppvak
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sipa!

Vad skönt att höra att ni är piggare igen!

Bra att du tar tag i era "problem" nu när ni alla är pigga och krya. Hör av dig om du har några funderingar!

/Elle
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej igen!

Länge sedan sist men ville bara tala om att allt funkar bra förrutom att tidiga uppvak fortfarande är ett problem. Hon vaknar mellan 5-6 (ska vara 7) varje morgon och somnar bara inte om, högst 5-10 min sedan är det gråt och skrik. Jag kämpade tappert (3 veckor) med tipset om väckarklocka som jag läste om här men icke sa nicke hon fattade inte grejen. Jag försöker nu hålla ut i den längsta till tidigast 06:30 men de är bara såååå tråkigt och ledsamt att börja varje morgon men gråt och skrik. :cry: När vi gick över till sommartid trodde jag att de skulle gå automatiskt så att säga och de gjorde de i typ 3-5 dagar.....

Annars har vi:
Satt upp gardiner runt sängen vilket göra att hon vaknar sällan om nätterna och om går de snabbt att söva om henne om hon inte vänder sig om och somnar om själv. Jag avaktar alltid innan jag ramsar eller går fram. På morgonen däremot drar hon isär gardinen och tycker att de är morgon.

Dagslurar har hon fixat själv helt plötsligt cirka 3 veckor sedan började hon sova 1-1½ tim på FM och sedan varierar de på EM oftast 30 min som tidigare.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sipa!

Vad roligt att höra från er :D En tanke som jag får när jag läser ditt inlägg, är att det kan vara dags att gå över till en dagslur. Fundera och återkom.

/Elle
Sipa

Inlägg av Sipa »

Hej Elle!

Jag har tänkte på de oxå, men trodde de skulle ske "av sig själv" så att säga.
Jag blev ju så glad nu när hon började sova längre på förmiddagarna och hon är så trött vid 8:30 och gäspar fram tills jag lägger henne kl 9.

MEN jag "hoppade" över förmiddagsluren idag och höll henne vaken till efter lunch hon sov 45 minuter i vagnen (var ute och gick). Hon var sedan pigg och glad fram till 15 men ville inte sova när jag la henne, hade hoppats på en 30 minutare då men den kom kl 16 istället....

Jag ska fortsätta i några dagar för att se vad som händer och imorgon får hon sova i sin säng vid vilan.

Några tips och råd på vägen?

Annicka
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Annicka!

Det bästa är att ändra rakt av, dvs bestämma när luren ska ligga och vilken dag man ska börja med nya schemat. Då får man använda mutor och all trix för att hålla vaken på fm/em. Man kan ev bjuda på en femminutare under en övergångsperiod. Detta leder till att schemat sätter sig snabbare än om man gör det stegvis. När du byter schema så ha luren på samma sovplats tills den sitter ordentligt då kan du vara flexibel med sovplats men inte förr.

Lycka till!
/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"