Först vill jag tacka
Sedan säga att de har varit och är tufft men de har blivit bättre på många punkter och mycket bättre på andra så jag härdar ut. Behöver nu råd hur jag ska komma vidare...
Min dotter är 10 månader och vi började med SHN kuren den 6/2-07.
Vårt schema ser ut så här:
7:00 God Morgon
7:30 Välling
8:45-9:30 Vila
11:00 Lunch
12:00-12:45 Vila
14:00 Mellanmål
15:00-15:45 Vila
17:00 Middag
18:30 Välling
19:00 Sova Natt
Total sov tid 13:45
Frågor:
1. Vila - I schemat har jag som mål minst 45 min per vila men sedan 4 månaders ålder har hon dock sovit max 40 min oftas 30 min sen vaknar hon som en klocka och har aldrig lyckats få henne att somna om. Nu har hon ett par gånger börjat sova antingen 1:a eller 2:a vilan 1 tim till 1,20 (jippi!) sedan har jag väckt och tagit upp henne. Ska jag låta henne sova max 1 timme (45 min+marg.) eller ska hon få sova tills hon vaknar, spelar det någon roll om det ibland är 1:a och ibland 2:a vilan som de blir 1 tim (tror inte jag kan styra/påverka det). När hon har sovit 1 tim blir de andra två vilorna på cirka 30 min sedan vaknar hon.
2. Buffa - Jag har fastnat i buffningsträsket
Hon gillar dock när man lägger henne till rätta då gosar hon in sig i lakanet men ansiktet och verkar alltid vilja sova, jag kör läggningen enligt nedan och sedan är det igång....
3. Läggningen - Läggningen tar cirka 12-30 min varje gång, vad göra!? Ett typ exempel:
11:55 skratt.
12:00 lägger till rätta, buffar 4x2, solfjädern, buffa 4x2, solfjädern, ramsa på väg ut. Här ställer hon sig alltid upp i spjälsängen och gråter och skriker.
12:05 in lägger till rätta, buffar4x4, solfjädern, ramsa på väg ut. Här står eller sitter hon tyst eller små pratar men lägger sig inte och somnar, även gråt och skrik förekommer.
12:10 in lägger till rätta, buffar 4x4 eller mer, solfjädern, ramsar på väg ut.
12:15-12:20 Sover för det mesta annars blir det en omgång till enligt ovan.
Ska jag bara låta henne vara när hon sitter och små pratar och hoppas på att hon till slut somnar. Om hon då somnar, vi säger 30 min efter sin schmalagda tid ska hon då sova 45 min från de eller väcker jag och tar upp henne efter 15 min? Ramsar jag utanför dörren skriker och gråter hon ännu mer men gör de ibland ändå men får strax efter gå in iaf för hon "jobbar då upp sig".
Ja det där får räcka för nu. Ser fram emot hjälp/synpunkter/spark i ändan.