Varför funkar inte sista dagsluren? (8 månaders)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
smulan

Varför funkar inte sista dagsluren? (8 månaders)

Inlägg av smulan »

Vår Emma har alltid behövt väldigt mycket sömn, ca 16 timmar per dygn och aldrig orkat hålla sig vaken längre än max 2 timmar i sträck. Nu har jag dock märkt att dagslurarna blir svårare och svårare. De blir kortare och kortare, den första drygt en timme och den andra knappt en timme (tidigare har de varit 1,5 timme var). Men värst är det när hon ska sova sista dagsluren, vissa dagar har den inte blivit av alls vilket resulterar i att hon ibland är vaken i 5 timmar i sträck med mycket gnäll som följd. När jag lägger henne (gör på samma sätt varje gång) så bara hon ställer sig upp och skriker och skriker och ingenting hjälper. Att lägga henne för kvällen klockan 20 är aldrig några problem och hon sover alltid 12 timmar per natt. Men varför funkar inte sista dagsluren? De sista tre dagarna har jag fått ta henne i babyselen och gå omkring och vagga henne till sömns och då slumrar hon till i 20-30 minuter bara för att hon ska få lite sömn.

8-månaders ångest? Men då borde hon väl reagera på samma sätt varje gång jag lägger henne.....
Utvecklings-steg? Hon ställer sig upp nästan varje gång jag lägger henne eftersom hon nyss lärt sig det men alla andra gånger lägger hon sig ner efter några minuter och somnar.....

Nu sover hon allt mellan 1,5 (mardrömsdagar) - 2,5 timmar per dag plus 12 timmar natt. Det kanske är tillräckligt, det kanske är jag som "kräver" för mycket sömn av henne?
Har läst lite andra inlägg härinne nu och inser att jag kanske ska dra ner hennes dagslurar till 2 stycken och dra ut på vakentiden lite mer?

Nån med erfarenheter, tips eller råd?

//osäker smula :roll:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tror du kan vinna mycket på att skjuta fram de (förmodar och hoppas jag) fasta tiderna en halvtimme.
Egentligen är hon nog inte redo för 2 dagslurar än, men att skjuta fram lurarna hjälpte för mig, på den tiden.

Vagga henne i bärsele gör ju varken henne eller dig glad, det går bort!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har också en tjej som sovit ganska mycket. Men när hon var åtta månader gick vi över till två lurar.
Då hade vi morgon 7.30 första luren 10-11.30, andra luren 14.30-15.15 och natt 19.30. I början fick vi lägga henne en halvtimme tidigt varje kväll, efter ett tag blev det en kvart och sedan kortade vi morgonen en kvart.

Jag tror att du ska strukturera upp dagen medså många timmars sömn hon behöver för en åttamånaders. Utnyttja marginalkvart (halvtimme på kvällen) om du märker att det behövs.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
camilla

Inlägg av camilla »

Vid den aldern skall de ju erbjudas 14,5 tim somn sa det ar ju mkt mojligt att hon inte langre behover sova sa mkt som 16 tim, lite schemaandring som ovan foreslagits sa far du nog bukt med det hela.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Min sons smömnbehov har stämt väl överens med AW:s tider. Han är snart 7 månader och sover 14-15h/dygn. Han har dock sedan ett par veckor tillbaka velat sova två gånger istället för tre. Kanske kan det va något för er också?
Tidigare var han bara vaken 2 max 2,5h timme i streck, men nu plötsligt kan han vara uppe 3-4 timmar ett av vakenpassen. Detta kom i stort sätt över en natt. Vi har använt verktygen sedan dag ett och har därför inte behövt kura honom för att sova hel natt. Han har bestämd sovtid på kvällen men dagslurarna kan skifta lite.
Om hon sova färre gånger kanske hon skulle sova längre varje gång. Min son sover 1,5-2 timmar per gång.
Marie
smulan

Inlägg av smulan »

Tack så mycket för era svar! Jag ska flytta fram schemat en halvtimme och ändra hennes schema till två lurar istället så får vi se om vi får bukt med gnället på eftermiddagen. Det är lätt att bara gå på i samma mönster tycker jag utan att tänka på att de små ändrar sina behov allteftersom de blir äldre....de växer ju så sabla snabbt! :wink:

Ha en bra kväll!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"