Bara vanligt vargtimmestjafs?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Morsan

Bara vanligt vargtimmestjafs?

Inlägg av Morsan »

Hej igen!

Jag har läst alla trådar (tror jag) och förstår att morgontimmarna kan vara besvärliga länge. För oss har allt gått bra (bara gnäll, bekräftelser och somna om) tills i natt, sjätte natten av kuren.
Nu vaknade Leonard 5 månader kl 05.15 och ömsom gnällde, ömsom skrek. Jag låg i sängen (platsbrist, sover i samma rum) och provade att ramsa ca 3-4 gånger innan jag kl 06.00 lägger till rätta och smiter ut så att jag kan ramsa utanför dörren.
Jag ramsar 06.10, 06.20 skrik-skrik-skrik. Kort buffning 06.24 då han lugnar sig fem sekunder och börjar om. Blir tvungen att byta blöja 06.30 varpå jag buffar lite och han lugnar sig för att sätta fart igen på nytt. Han skriker sedan till kl 07.00 och eftersom det är dags att gå upp buffar jag kort tills han är tyst och GOD MORGON!!
Farsan var beredd att plocka upp killen tidigare! Har jag ramsat för lite?
Provade också att göra andra ljud (diskade) men det hade ingen effekt. Var det knäppt att låta honom ligga sista halvtimmen?

Det tog också längre tid att somna än kvällen innan... skulle må bra av att "någon som vet" berättar om detta är normalt och kanske hur jag kunde ha klarat av morgonen bättre.
Jag har läst om Annie och Ludvig, känner bara att jag behöver lite stöd ändå. :oops:

Vi ska klara det :!: /Morsan
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Ja, jag är väl "queen of vargtimmestjafs"! :lol:

:arrow: De råd jag kan ge är att INTE ta upp honom!!! Du gjorde helt rätt som väntade (tala om det för pappa! :twisted: ). Det viktiga i vargtimmen (om det fortsätter, det kan ju ha varit en engångsföreteelse!) är att få barnet att somna OM. Om så bara i 5 min. Då kan du använda marginalkvarten åt andra hållet, alltså vänta till 07.15 med att göra morgon för att ge honom ytterligare chans att somna om. Det låter jättejobbigt, jag vet :roll: , men det är absolut värt det!

:arrow: Inte förrän vi verkligen gick in, med attityd, för att få Elsa att somna om (istället för att bara "härda ut" fram till morgon) så började vi få fason på vargtimmen. Jag upptäckte också att nyckeln ligger i att VÄCKA dem, för oss i alla fall. När jag fått Elsa att somna om så såg jag till att gå in och väcka henne FÖRE hon hann vakna själv och börja protestera. Det är ju ganska svårt, men efter ett tag så lärde jag mig ungefär hur länge hon brukade sova om hon somnade om (beroende på NÄR hon somnade om).

:arrow: Fastna inte i ramsande/buffande/solfjädrande. Tät trafik in i rummet stör bara och får honom möjligtvis att bli tyst en stund, men hjälper inte i det långa loppet. Öva HUR du ramsar istället! Du ramsar ju olika beroende på hur han protesterar (sur, arg, gnällig etc) Ramsa med besked vid första vargitimmespip och försök sen avvakta och se om han klarar upp det själv. Ramsa igen vid kris!

Oj, lite rörigt kanske, men förhoppningsvis ändå till hjälp. :wink:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Morsan

Inlägg av Morsan »

Tack för stödet!
Ska ge mig den på att få honom att somna om i fall det upprepar sig i morgon... håll tummarna! /Mvh Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
JH

Inlägg av JH »

:thumbsup: :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"