Vår Emma har alltid behövt väldigt mycket sömn, ca 16 timmar per dygn och aldrig orkat hålla sig vaken längre än max 2 timmar i sträck. Nu har jag dock märkt att dagslurarna blir svårare och svårare. De blir kortare och kortare, den första drygt en timme och den andra knappt en timme (tidigare har de varit 1,5 timme var). Men värst är det när hon ska sova sista dagsluren, vissa dagar har den inte blivit av alls vilket resulterar i att hon ibland är vaken i 5 timmar i sträck med mycket gnäll som följd. När jag lägger henne (gör på samma sätt varje gång) så bara hon ställer sig upp och skriker och skriker och ingenting hjälper. Att lägga henne för kvällen klockan 20 är aldrig några problem och hon sover alltid 12 timmar per natt. Men varför funkar inte sista dagsluren? De sista tre dagarna har jag fått ta henne i babyselen och gå omkring och vagga henne till sömns och då slumrar hon till i 20-30 minuter bara för att hon ska få lite sömn.
8-månaders ångest? Men då borde hon väl reagera på samma sätt varje gång jag lägger henne.....
Utvecklings-steg? Hon ställer sig upp nästan varje gång jag lägger henne eftersom hon nyss lärt sig det men alla andra gånger lägger hon sig ner efter några minuter och somnar.....
Nu sover hon allt mellan 1,5 (mardrömsdagar) - 2,5 timmar per dag plus 12 timmar natt. Det kanske är tillräckligt, det kanske är jag som "kräver" för mycket sömn av henne?
Har läst lite andra inlägg härinne nu och inser att jag kanske ska dra ner hennes dagslurar till 2 stycken och dra ut på vakentiden lite mer?
Nån med erfarenheter, tips eller råd?
//osäker smula