050215 - ikväll börjar vi kura..! EN fråga b

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erika

050215 - ikväll börjar vi kura..! EN fråga b

Inlägg av Erika »

Ikväll är det dagen D 8)

Efter många nätter utan fason så är det nu dax...
Lillen är så trött efter dessa hattiga nätter så han vill inte mkt på dagen, inte ens sova ibland. (dock följer han sitt schema ganska bra)

På nätterna har han nu plötsligt blivit sååå hungrig! Han vill tutta flera gånger under natten (och så var han inte förrut)
Så nu tycker jag att det är dax att ta tag i det här innan det går helt åt skogen med hans sömn.

Nu är han ju äntligen frisk och kry så nu finns det ingen återvändo.
Inatt sover vi i källaren, med han i vagnen och jag i en extra säng :lol:
Nu har jag massor med motivation och ATTITYD 8)

Jag har bara en liten fråga:
Han är snart 3,5 månad och jag har bekräftelseramsat i ca 2 veckor och undrar nu om det är dax att köra "på riktigt" med ramsan.
Eller är han fortfarande för liten tro? :?:

Ska jag vagna honom nu under kuren och börja med ramsan när jag sen ska flytta honom till spjälsängen igen?
Någon som har en idé?

//Erika
Mamma till tv? sm? pojkar :)
Gustaf (april -97) och Noah (nov -04)

Inlägg av Louise »

Vi startade med ramsan på 3,5 månadersdagen och den tog och hjälpte oss genast. 3,5-4 månader anges som ålder då ramsan kan nyttjas.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Lycka till ikväll, attityden verkar vara bra! :wink:

Vill bara undra om du kör standardmodellen dagtid, (antar det).
Jag gjorde det med mina flickor, men de behövde extra mat inför natten.
Jag pumpade och gav på flaska, men kör gärna en flaska ersättning för säkerhets skull, så behöver du inte tänka på att han är hungrig i natten!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Erika

Inlägg av Erika »

Hej !

Tack för tipsen!

Jo jag kör efter Standardmodellen men jag tror inte heller att han blir mätt riktigt på kvällen så jag har försökt med ersättning men han vill inte ta flaskan..
Det har blivit en extra slutt runt 22 istället (fast nu har de ju blivit flera de sista nätterna... 24, 02, 04 osv...)
Och de är ju dessa som SKA bort nu (attitydladdning för kvällen)
Jag trugar med flaskan och ska inte ge mig, vissa dagar får jag iaf i honom 60 ml :shock:

//Erika
Mamma till tv? sm? pojkar :)
Gustaf (april -97) och Noah (nov -04)
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Glömde att nämna att med första flickan Clara INNAN jag började med pumpen körde jag "maraton-amning" på kvällarna.
Funderade på ersättning, det blev aldrig så, men jag fick följande råd av AW då:

"Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll."

Slut citat. :wink:

Tänk på att 60 ml är bättre än ingenting!!
Allt vad du någonsin KAN få i extra, ska du försöka.
Att han inte blir riktigt mätt inför natten beror säkerligen på att mjölken är tunnare då, och inte lika näringsrik.
Det är därför man kan behöva amma extra, eller ge tillägg.
Att han är MÄTT inför natten är så OTROLIGT viktigt för att kuren ska funka!

Lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Ramsan gjorde underverk för oss vid 3,5 månaders ålder och vi behövde aldrig kura faktiskt. VIktigt med maten som sagt, kör på med flaskan eller använd snipa, vilket som men se till att barnet är proppmätt. Ladda för natten vid samtliga mål på dagen, ju mer barnet äter dagtid desto mindre behövs kvälls- och nattetid.
Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"