handlingsplan mot morgonsång

Skriv svar
fjällström
Kontakt:

handlingsplan mot morgonsång

Inlägg av fjällström »

Nu sover vi så gott om natten - allihopa :wink: Man har nästan glömt hur det var att inte få sova :?

Nu har jag dock en liten fundering angående morgonuppvak.
Sara har börjat vakna kl 04. Hon vaknar ofta med ett skratt, får en pangramsa som gör att hon skrattar ännu mera :? Sen sitter hon i sin säng och pratar, skrattar och sjunger glatt i ungefär en timma. Sen blir hon ledsen varpå hon får en ny ramsa och då somnar. Vaknar sen av väckarklockan 07. (Händer en -två gånger i veckan)
Det är ju bra att hon inte är ledsen och arg när hon vaknar, men detta känns knepigare att komma tillrätta med. Jag ska ju inte bry mig om henne om hon är nöjd, eller hur :?: :!: Saken är den att hon blir ju så förtvivlat trött på fm eftersom hon sovit en timma mindre än vanligt.

Mina funderingar är alltså;
:?: Pangramsa vid första pipet och sen inget mer
:?: Om hon blir tyst under 20 minuter och sen sätter igång igen med skratt, sång och prat - blir det ny pangramsa då

I morse hade jag tänkt sova vidare och inte bry mig alls om hurvida hon somnar/vaknar, men då blev jag osäker.
Kanske jag skulle göra så att jag under en tid inte alls bryr mig om hennes uppvak, utan bara ramsar vid kris. Hon vet ju att morgonen inte börjar innan klockan ringt :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Prova att inte ramsa alls. Var helt tyst och låt lillan roa sig på egen hand. Till slut tröttnar hon säkert och somnar om för ingen annan är ju vaken, ingen annan underhållning erbjuds.

Emil kan också vakna tidigt nån gång då och då men jag har aldrig ramsat utan låtit honom pyssla och tjattra en liten stund och sen har han somnat om.

Ju mindre man gör desto bättre, för på natten sover man ju :wink: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D
Skulle också starkt rekommendera att inte ramsa alls. Numer ska det till verklig KRIS för ingripande på natten hos oss. Vega kan också vakna till ibland och prata/hojta/skrika till lite. Hon har vaknat till ngn gång när lilleman ska ha sitt nattmål runt 4 och det bökas och stökas lite inne hos oss
( Vegas rum ligger vägg i vägg med vårt) Inte ens då har jag ramsat.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sommar

Inlägg av Sommar »

Vi har ju också lite morgonsång då och då, men ibland blir det lite mer än sång om man säger. Vad är egentligen riktig KRIS?? Funderar på om jag också ramsar för mkt ibland.. Ska det vara ordentlig gråt innan man ramsar?
Bara några funderingar från mej :)
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Jag brukar tänka som så att Vega numer är så inkörd på vad som gäller att det verkligen ska till något extra för att få en ramsa/gå in. Om hon varje morgon, skulle vakna och hojta handlar det mer om att det blivit en "vana" om ni förstår hur jag menar. Om man håller på och ramsar VARJE morgon handlar det om underhållning....

Vi har haft några vändor med tidiga mornar, så det är av erfarenhet jag numer gör nada... :wink:

Pangramsa är annars effektivt för att få ned gråt/skrik i vargtimmen. Men då bara EN och inget mer. Tycker inte man ska behöva pangramsa morgon efter morgon i all evighet....

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det problemet har vi också, funderar nästan på att kura om nu för han vaknar två timmar för tidigt och somnar inte om alls!
Vi har provat pangramsa, låta honom vara och att gå in och lägga till rätta (han ligger ofta med huvudet i fotändan tex :roll: ).
Förlåt att jag "snodde" tråden lite nu, hoppas du får bra tips!
fjällström
Kontakt:

TACK!

Inlägg av fjällström »

Tack för alla tips och idéer!
Imorgonbitti eller nästa gång det blir tidigt uppvak gör vi inget :roll:
Hoppas på en utsövd liten unge imorgon - vi ska iväg till badhuset på fm :)

Liten06, inte gör det nåt att du frågar på "min tråd" - alla måste ju få yttra sig, ge tips och ställa frågor :!: Bara en liten tanke från mig till dig :arrow: måste du kura om helt :?: Jag skulle nog satsa på en rejäl handlingsplan just för tidiga mornar (om det "bara" är det som krånglar). Det finns flera bra trådar med tips om just morgonstrul :!: Lycka till :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
djupatanken

Inlägg av djupatanken »

Skulle bli tacksam om någon utvecklade "hnadlingsplan" i detta fall. Vi har en säker sovare på 8,5mån, som vill vakna för tidigt, dvs innan väckar klockan ringer som signalerar dagens start.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej djupa tanke!

Här finner du en handlingsplan:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15

Lycka till :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn