Så här har det gått för kokosen och li

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kokos

Så här har det gått för kokosen och li

Inlägg av kokos »

Har fått några nyfikna frågor om hur det har gått med vår lille vilding Adrian efter förkylning och resa.

Precis när Adrian hade sovit för första gången några hela nätter blev han förkyld - jätteförkyld. Just då försvann också forumet så jag fick en aning panik. Han vaknade och snorade och var ledsen, törstig och allmänt medtagen! Tack och lov hade jag epost till några av stockholmstjejerna och fick jättemånga bra tips vilket gjorde att han tog sig igenom förkylningen ganska bra. Det tog några nätter innan han sov bra på nätterna igen, vi fick ta ett steg tillbaka och buffa lite vid krislägen.

Direkt efter förkylningen åkte vi iväg på semester till Madeira (5 timmars flygning). Semestern gick så oooootroligt bra! Tack vare schemat! Vi visste ju precis när han skulle äta och sova och kunde göra massor av saker tack vare det. Vi vandrade, åt fina middagar, var ute i solen (Adrian sov under parasoll på mage i sin vagn), badade och hade det så superskönt så ni anar inte. Vi träffade en annan familj som hade en 6-månaders och de hade ett helvete genom hela resan. Deras tjej sov inte bra alls på nätterna, var allmänt gnällig och ledsen: på grund av att allt var nytt och annorlunda enligt hennes föräldrar. Det hände ju inte oss eftersom inte så mycket blev annorlunda för Adrian. Vi hade ju samma rutiner för mat och sömn som hemma (vi höll kvar vid svensk tid trots en timmes förskjutning där) och det fungerade hur bra som helst. Han sov överallt på exakt tid: vi var ute och vandrade och då somnade han prick på minuten i ryggsäcken som han satt i. Rakt upp och ner! Helt otroligt. Sov hela flygresan hem (men ett tips för er som har små barn: ha med en mjuklift inne i flygplanet för det är tungt att ha en bebis sovandes i famnen hela vägen). Vi hade en jobbig natt på hela resan (han hade kräkts mycket på dagen - jag tror att det berodde på det) men vi tog oss igenom den till slut och sen var det bra igen.

Vi kom hem i förrgår natt och han har inte verkat det minsta störd av resan. Sov som en liten gris hela natten.

För dig som är ny här och vill veta hur vi startade:
Vi startade kuren 17 oktober när Adrian var 4 månader. Hela familjen hade då nått smärtgränsen för nätterna: jag ammade minst varannan timme, fick vara glad om jag fick sova en timme i sträck själv, sen var det håll i gång... Adrian var tidigare en snabbätare: åt på 3 minuter från bara ett bröst och jag trodde att han var mätt tills jag läste Barnaboken. Började med standardmodellen några dagar innan själva nattkuren för att vara säker på att han var ordentligt mätt. Bara standardmodellen och fast dagsschema gjorde att det blev lite mer ordning på tillvaron. Men jag tvekade lite med att ta bort nappen och när vi började kuren fick han ha kvar nappen första nätterna och det var ingen bra idé. Sen fastnade vi i vagningen och vagnade nästan hela nätterna. Så det tog 3 veckor innan det blev lugn och ro efter påbörjad kur - men då ska man komma ihåg att det var riktigt illa på nätterna innan kuren också.

För den som vill ha tips om kur för 4-månaders bebisar kan jag hjälpa till att dela med mig av mina erfarenheter.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Å vad häftig att läsa, TACK för att du delar med dig -det är guld värt för många :!:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Vad FANTASTISKT det går för er!
Visst är det otroligt att man kan resa och även DÄR kunna följa schema och få allt att flyta!!!
Man blir så glad när man läser så´nt här!!! :D :D :D

Vad underbart det låter med Madeira!
Jag var där en gång, och det är ju vackert så man hisnar!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning - nu blev jag riktigt glad :lol: Och inte minst för den ENORMA hjälp du härmed ger så många :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"