Schema elvamånaders???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamma may

Schema elvamånaders???

Inlägg av mamma may »

Hej alla kurare

Min inte så hemskt lilla plutt Leo är numera elva månader och sover glatt sina 11,5-12 timmar per natt sedan urminnes tider. O:) Han vaknar dock ibland på dagarna alldeles för tidigt på sina dagslurar. Jag skulle gärna vilja höra med er elvamånadersföräldrar hur era scheman ser ut. 8-[ Här är Leos

7.00 vakna äta
8.15 extrafrukost
9.00-11.00 sova middag
ca 11.00 äta lunch
14.00-15.00 sova
ca 15.00 äta
18.00 äta kvällsmat
18.30 bad
19.00 nattslurk
19.30 skratt+sova

Han sover långt pass på fm pga hämtning av storebror på skola vid olika tider och detta var det enda som fungerade varje dag.
Jag lämnar dessutom på skolan tre dagar i veckan och har svårt att få in ensamlek varje dag direkt på morgonen. :shock: Detta bekymrar mig lite. Har någon nån annan variant på ensamlek som inte är direkt på morgonen? Eller nåt bra tips?
Vad har ni för social delaktighet med era elvamånaders? Jag tycker det är ursvårt med matlagningen. En gång välte han ut en hel bytta med pannkakssmet på diskbänken. Jag får nästan nervsammanbrott när han ska vara med och laga mat. Hur gör ni? Det som funkar bra är tvätten.

Ha det!
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vera är månader...

Vårt schema ser ut såhär:
7.15 (numera...) Välling, gos och bus med pappa i sängen
8-9 (ca) Ensamlek
Sova 10-11.30
Gröt när hon vaknar
sova 14.30-15.15
Middag när hon vaknar
Mellanmål 17.30
Bada
Välling
Säng 19.15 (Var 19.30, men hon ORKAR inte vara vaken så länge...)

Social delaktighet är disken. Hon sitter på diskbänken med fötterna i diskvattnet (jättekul) och har en diskborste i handen och någon mer sak som hon diskar. Vi har diskmaskin, men diskar nappflaskor hennes tallrikar och muggar plus lite annat som inte behöver diskas i maskinen.

Ha det bra!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

10,5 månader...
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du skulle kunna införa ensamleken direkt i anslutning till antingen fm-luren eller em-luren (efter maten som tydligt markerar ny programpunkt efter sovandet). Ensamleken MÅSTE inte ligga på norgonen - det är mest en bekvämlighetsaspekt för de ömma halvdöda, som är inlagd där :lol: Han lär sig vad än du lär honom. Bara du är lika glad och entusiastisk som konsekvent :!: I Barnaboken under "Bekymmer? Sysselsättning" står hur man kan göra, steg för steg, när man inför ensamleken.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"