bajsbesvär

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Kantarella

bajsbesvär

Inlägg av Kantarella »

Nu blir det äkta skitsnack.

Ellas bajs har alltid varit av det lösare slaget - som leverpastej ungefär. När hon åt ersättning fick vi köra med Laktulos och katrinplommonpuré, men när lagad mat kom in i bilden så blev det lite lösare men ändå "hanterbart". Nu har hon sedan en vecka tillbaka varit väldigt lös i magen (diarréartat men inte vattentunna) och bajsar allt från två-sex gånger om dagen. På sistone har det också blivit mer slemtillblandat vilket jag läst kan bero på för fiberrik kost. Men Ella äter inte särksilt mycket fibrer - bara det som finns i gröten och möjligtvis i citrusfrukterna.

Nu när jag skriver detta inser jag att jag nog borde vara mer orolig än vad jag egentligen är och att jag nog bör söka för detta. Nån som varit med om nåt liknande? Hon har börjat äta alltmer av det vi äter men sen diarréerna kom så har vi hållit oss till 1års- och 8-månadersburkarna.

Hon är pigg och glad för övrigt. Får extra mycket att dricka eftersom hon bajsar så mycket. Men nu börjar det kännas som att hon inte får behålla något nån längre stund. Jag har uteslutit mjölkprodukter sedan tre dagar.

Tacksam för råd!

/Åsa
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vällingen kan vara en bov i dramat. Vi fick köra 8-månader och 6 månaders jättelänge 1-års var för mkt fibrer. Fick höra av bvc att man inte alls behövde börja med 1-års eftersom små barn inte behöver fibrer.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jag kör fortfarande med 6-månaders mild välling då det blir sprutt-i-bang-bang i blöjan av fullkornsvällingen.

Har hört "skrönor" om att bajset kan bli lösare när tänder är på gång. Vi har hittills inte märkt något av det under de första åtta gaddarnas uppkomst. Men nu har de "enklare" tänderna kommit och det är möjligen dags för kindtänder. Kan det spöka? Vad har ni för erfarenheter?

/Åsa
Sabina

Inlägg av Sabina »

När min son hade upprörd mage (löst bajs, gaser och rapar) fick jag rådet av sjukvårdsupplysningen att ge honom proviva och dofilus, med laktobaciller. Det fungerade jättebra! Kanske värt att prova?
Mamma till Lucas f. 2004-02-05 och Victor f. 2005-12-08
KristinVitamin

Inlägg av KristinVitamin »

Hej igen Kantarella!
Här kommer mina tips, har haft samma bekymmer med mina små troll.
Funkar bra:
Blåbärspuré, morotspuré, majspuré, provivadrycker, vitt ris, banan, majsvälling eller risvälling :thumbsup: , tyvärr kanske inte så gott med sådan välling dock...

Undvik:
Filmjölk, katrinplommon, fullkornsvälling.

Min bestämda erfarenhet är att både magen och näsan runnit när tänder spökat, särskilt när de första tänderna kom.

Lycka till!
Mamma till två underbara tjejer födda mars -03 och april -05.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej Kantarella! :D

Du skriver citrusfrukterna.....kan det kanske vara dom som spökar?
Min Ingrid är jättelös i magen och bajsar 3-4 ggr per dag och nu har jag slutat med alla citrusfrukter. Verkar redan lite bättre. Blir det inte helt bra så tänker jag köra en period av vardera uteslutande av laktos resp. gluten.
Det ska tydligen mycket till innan de tester laktos/gluten på bvc sa min sköterska så då får man ta saken i egna händer!

Kram
Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Hur länge har hon varit så här lös? Jag skrev in i höstas då min son var risig i magen och avverkade 6-7 blöjor med halvsmält bajs per dag. Han gick även ner i vikt utan att barnläkaren var särskilt bekymrad. Men efter 8-9 dagar la det sig och blev som vanligt. Var bara någon virus, en magsjuka helt enkelt.
Så om det kom plötsligt och bara varat några dagar är det kanske något hon fått? Babysim? Var boven för vår del nämligen.

Så, tipsen du fått om stoppande mat och vätska är bra just nu, men så klart ska det inte fortsätta såhär.

/Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen

Och tack för alla svar.

Vi börjar dock bli ordentligt oroliga nu. Ellas bajs är fortfarande jättelöst och nu har det gått två veckor. Vi uteslöt mjölkprodukter i en vecka men ingen skillnad. Vällingen och gröten behöll vi eftersom hon ätit det sedan hon var ett halvår och aldrig reagerat på det förrut. Vi har också testat utan citrusfrukter. Vi gick t.o.m tillbaka till burkmat då det började bli oroligare med mer "vanlig" mat, men ingen förbättring. Vi ger henne blåbärspuré (som tidigare verkat stoppande) och banan bla. Undviker sånt som är lösande.

Häromdagen ringde vi BVC som gav oss rådet att hon skulle äta mer rejäl mat (alltså inte burkmat) och med extra fett i då det binder tarminnehållet. De tyckte också att vi skulle minska ner på frukten ?! Annars hade de inget mer att komma med. Idag ringde vi igen men fick lämna meddelande på telefonsvararen.....

Ella är pigg och glad, har inte feber. Vikten vet jag inte hur hon ligger då det var ett tag sedan vi var på BVC för vägning och det är ytterligare en månad kvar tills 15-månaderskontrollen. Men det börjar bli jobbigt för både henne och oss med bajsbesvären då hon bajsar mitt i nätterna, mitt i dagluren och då det ofta är bajs genom alla kläder, upp på ryggen osv. Vi ger henne mycket vätska då en hel del går förlorat bakvägen.

Nu är vi alldeles villrådiga. Kan barn helt plötsligt börja reagera på mjölk i alla dess former? Ska vi utesluta vanlig välling och gröt också? Vad mer finns att göra?

/Åsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här är en utmärkt länk där det i sista raden står vad ni ska göra nu! :D
http://www.growingpeople.se/templates_G ... sp?id=2373

(det är ju alltid bra att ha något att hänvisa till när ni ringer, growingpeople är väl respekterat inom vårlden... :wink: )
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lät mig bestämt avvisa idén om att tandsprickning skulle åstadkomma lös mage. Det får finnas någon måtta på vad den arma tandsprickningen, som är den naturligaste sak i världen, tillskrivs förorsaka: feber, sjukdom, sömnsvårigheter, smärta, värk och vår Herre vet allt. Som då ska medicineras, gärna :!: Jag är INTE med på det tåget och verkligen inte när det gäller något samband mellan tänder och lösa magar heller.

Och jag har haft att göra med en del lösa magar genom åren, om man säger :shock:

Jag hade mina huskurer som fungerade. Båda är säkert kolossalt "förbjudna" i dag. Båda fungerade utmärkt.

1. Silad blåbärssoppa i flaska i stället för välling (som var det första jag uteslöt; det andra var mjölken till gröten, som jag blandade med äppelmos i stället).

2. Svagt eller "normalstarkt" te med så pass mycket honung (2 tsk) att barnet verkligen drack det. (Gav jag i flaska från ett år.)

Jag ersatte alltså välling och mjölk så, utan att ändra på något annat och verkligen utan att medicinera. Det brukade ta en 3-4 dagar, så var lilla magen OK igen :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Åsa!

I alla välmenande råd finns massor med klokskaper.

Men jag tycker det är dags att ringa doktorn :!:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorpSara skrev:Här är en utmärkt länk där det i sista raden står vad ni ska göra nu! :D
:D
och nu såg jag länken, bra om man läst den först eller..? :roll: :lol:

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är ju bra att vara överrens! :D
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jaa, idag ska vi inhandla diverse grejor. Majsvälling, blåbärssoppa osv.
Ringer BVC imorgon och KRÄVER en läkartid.

/Åsa
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Rapport sen... :?:

[-o< :heart:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"