schema för en 11 månaderskille

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hubbe

schema för en 11 månaderskille

Inlägg av Hubbe »

Hej!

Vi har lite funderingar över schemat på våran kille på snart 11 månader. Han blev kurad från det att han var 4 månader och allt har gått relativt bra förutom morgnarna då han oftast vaknar ca 1 timme innan uttänkt tid. Oftast ligger han och babblar och leker för sig själv i sängen och då låter vi honom vara men efter ett bra tag fastnar han i något som låter som ett klagande som inte vill ge sig och då kör vi en pangramsa. Det som händer då är att han blir jättearg och börjar skrika argt och ställer sig upp i sängen. Vi låter honom vara och tar oftast inte upp honom före kl 07.00 som vi har tänkt, dock tar vi bara upp honom när han har lugnat ner sig. Vi har dock bara fått honom att sova till 07.00 ett tiotal gånger på dessa månader.
Nu undrar jag bara lite över schemat för våran kille. Vi har sedan en månad tillbaka låtit honom sova två gånger om dagen istället för tre. Problemet är att jag inte får honom att sova 1,5 timme första luren utan endast 45 minuter, den senare luren sover han också 45 minuter men det är som vi hade tänkt. Schemat ser för nuvarande ut så här:
07.00 god morgon och lite ammning
07.30 gröt och en smörgås
08.00-09.00 lek och bus inne
09.00 fruktstund och lite mera lek inne
10.00-11.30 sova inne/ute (vaknar dock alltid efter 45 min och vägrar somna om)
12.00 lunch och frukt
13.00-14.30 utevistelse
14.30 mellanmål
15.00-15.45 sova ute i vagnen
16.00-17.00 lek
17.00 middag och efterrätt
17.45-18.30 lek och bad
18.30 gröt och bus innan läggdax
19.00 sova natt

Det jag undrar nu är om jag behöver ändra på schemat för att få honom att sova lite längre en av sovstunderna på dagen. Är det dax för endast en sovstund om dagen? Han vaknar även för tidigt på morgonen så det känns som om han får för lite sömn sammanlagt. Han är oftast ganska trött vid 10-tiden och kinkar en del. Kom gärna med synpunkter/förslag på vad vi kan göra, förbättra för att få till det lite bättre.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Hubbe!
Våra barn är ungefär lika gamla. Min tös är fyller 1 år om 2,5 v \:D/! Vid en period runt året kan daglurarna vara lite småsvåra på så vis att 1 lur är lite för lite och 2 lurar lite för mycket.
Men först lite kort om pangramsan. Den ska helst serveras DIREKT han vaknar. Och SEDAN låter man honom vara. Dvs. man meddelar i glad, hurtig ton att det fortfarande är natt, men sen sköter han själv resten. Han ligger glatt och pratar och väntar på morgon men när det aldrig blir dags blir han så småningom grinig och att DÅ få höra att det fortfarande är natt kanske kan göra en lite grinig :wink: :lol:! Så servera pangramsan direkt och låt honom sedan vara så kanske han också kan komma till ro och somna om en stund.
Vi har redan gått ner till 1 2-timlur mitt på dagen, men det är mest för att det blir lättare praktiskt för oss. Och hon får alltid en 5-min på fm och det går bra då. Annars hade nog 2 lurar varit att föredra. Och vad gäller det så kan man kan ju också sova 45 min fm och 1,5 tim em. Om det verkar stämma bättre överens med hans behov...? Inga konkreta tips således, bara lite förslag att fundera över.
Kram EWa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"