Min fyraåring, nyss fyllda, har börjat "läcka" kiss dagtid. Hon slutade med dagblöja vid 2,5 års ålder helt självmant och utan några som helst problem. Nattblöjan åkte av strax före fyraårsdagen, också på eget bevåg. Blöjan var väldigt blöt på morgnarna så vi var lite tveksamma men hon var bestämd så vi tog bort den. Funkar jättebra, hon kissar varje natt men har pottan bredvid sängen och sköter det.
Men på dagen har det börjat skvätta. Först var det bara på dagis. De är ute hela dagarna och personalen sa att hon förmodligen inte hann in (lilla fröken är ganska bekväm av sig också och avbryter inte gärna leken). De tyckte inte att det var så mycket att bekymra sig om eftersom det inte hände hemma. Men nu händer det dagligen. Det kommer liksom en liten skvätt kiss i trosorna mellan gångerna, så att säga. Hon går på toa lagom ofta, torkar sig ordentligt och så är det torrt ett tag. Men rätt som det är så luktar hon kiss och trosorna är lite fuktiga. Nån som har liknande erfarenheter? Är det den upptagna fyraårsåldern som gör att hon inte hinner kissa färdigt och att det kommer ut lite senare eller? Jag tycker det är jobbigt för henne om hon ska gå omkring och lukta kiss. Kan ju inte vara så skönt med kissiga trosor heller ju.
Vad ska man göra? Vill ju inte trassla för mycket med det här ämnet heller, om ni förstår. Det ska ju vara något självklart och naturligt och så har vi låtit det vara. Svårt att veta hur mycket man ska ingripa och hur...
Vi har fått kiss-bekymmer
Vi har fått kiss-bekymmer
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
Hej Anthea!
Min stora, som varit torr sedan i höstas, har ibland (någon gång var tredje dag kanske) småläckt lite mellan kissningarna och jag har sagt "oj då" och låtit honom gå och slänga kallingarna i tvätten, men i övrigt inte gjort så stor affär av det. Men i helgen när det var lite mer än bara ett par droppar i byxorna när han gick på toa undrade jag om han inte hunnit till toaletten den här gången. Då svarade han att "ibland kissar jag lite i kalsongerna också" (:roll:
). Vi tog oss då en liten repetering av var kisset SKA vara ("på toiletten") och nu har han inte småskvätt på 2 dagar, alldeles för tidigt att ropa hej eller dra några slutsatser, men jag tror helt enkelt att han gått och blivit lite lat 8) och trott att det liksom inte spelar så stor roll. Tips i liknande trådar har ju varit just att de själva får fixa tvätten, om det sker en liten olycka, men VI behövde visst ta en ny omgång kring det här med hur man faktiskt GÖR när man kissar
!
Min stora, som varit torr sedan i höstas, har ibland (någon gång var tredje dag kanske) småläckt lite mellan kissningarna och jag har sagt "oj då" och låtit honom gå och slänga kallingarna i tvätten, men i övrigt inte gjort så stor affär av det. Men i helgen när det var lite mer än bara ett par droppar i byxorna när han gick på toa undrade jag om han inte hunnit till toaletten den här gången. Då svarade han att "ibland kissar jag lite i kalsongerna också" (:roll:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06