Femte natten av shn-kuren tillryggalagd och nätterna börjar faktiskt gå riktigt bra. Vår lille Elliot (6mån) sov redan tredje natten 11,5h i ett sträck (som han borde). Nu har han vaknat en gång per natt, men somnat om inom ca 10 min. och ett par påminnelser. Länge leve Anna och shn-kuren!
På dagarna däremot tycker jag att han fortfarande är väldigt trött och gnällig. Han har inte alls slagit ut i blom.
Så här ser vårt dagsprogram ut:
07:30 Väckning
07:45 Frukost
10-10:45 Sova (45min)
11:30 Lunch
13-15:15 Sova (2h15min)
15:30 Mellanmål
17:10-17:30 Sova (20min)
17:30 Middag
19:15 Kvällsgröt
20:00 Sova natt (11h30min)
Sen några frågor gällande natten:
Läste nånstans att man kanske inte alltid måste ge bekräftelse? Eller ska man alltid, alltid göra det även i fortsättninen? Kommer han faktiskt att börja somna på bara 2 minuter och bara med beskedet en vacker dag?
Elliot svänger sig ibland över på rygg i misstag. Sen klarar han inte av att svänga sig tillbaka. Är det meningen att han ska kunna somna om pånytt i ryggläge eller borde vi då vara där och hjälpa honom? En natt hade han svängt sig 180 grader och låg med huvudet i täcket och fötterna i fotändan. Han grät inte, men var snyftade, sparkade och var klart olycklig. Helt ovetande om läget ramsade jag på tills han somnade, men han sov inte mer än 10-15 min i sträck. Så här höll vi på i över en timme tills jag gick in för att kolla att allt var ok. Nu har jag sovit utanför hans dörr, men vad händer sen när jag flyttar tillbaka till sovrummet i andra ändan av lokalen? Då kommer jag inte att höra hans tysta snyftningar!
Är det meningen att man i fortsättningen också ska påminna genast när det hörs ett pip, eller lönar det sig att kolla läget och vänta att han lungnar sig på egen hand?
Ja det var väl allt för den här gången. Blev visst ganska långt, hoppas nån orkar läsa och svara
Mickan