Hmm..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ciri

Hmm..

Inlägg av ciri »

Jag fick ju lite frågor om varför jag går in i rummet o ramsar på natten, Jag trodde inte att det spelade nån roll eftersom han inte såg mig men JO det gjorde det nog ändå!
Han brukade ju vakna en timme efter nattningen men då ramsade jag bara utanför en gång o han somnade om o det var sista gången han vaknade på kvällen, nu har han sovit 6 timmar i sträck sen dess :) I går natt när jag gjorde samma sak när han vaknade första gången på natten så somnade han om på en gång! Jag vart så glad så jag höll på att börja grina! Nästa gång han vaknade efter nån timme lyssnade han inte alls på mig så jag gick in o la honom på mage, gick ut o han somnade direkt! Efter nån timme blev det lika igen, jag gick in o la honom på rygg o han somnade om o sov tom över en "vargtimme", vaknade 5 o somnade inte om riktigt förrän kl 6! Men då lät jag honom vara eftersom han bara gnölade lite.
Det här är faktiskt ganska stora framsteg för mig, (men det lät jobbigt när jag skrev det!)
:arrow: Så inatt blev det TOK! Stackars killen har blivit aldeles förkyld! Vaknade vi 1 i natt o hostade så det skrällde o grät. Jag gick in till honom o han rosslade när han andades o snoret rann. Jag blev bara tvungen att ta upp honom.Torka snor sen ammade jag honom i min säng, råkade somna o vaknade 6. Det är egentligen inte morgon förrän 7 men storebror vaknade oxå o jag kunde inte gå o lägga honom då.. Kan man ge lite dispans när det är så här eller blir det till att börja om från början med kuren nu när jag äntligen har börjat se ljuset :!: :?:
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
br

Inlägg av br »

ja, det är nog inte så lyckat men se det som en gång är ingen gång osv. men vitsen är ju att den lille ska lära sig att man inte behöver "räddas ur den farliga sängen". Torka snor och ge näsdroppar med den lille i sängen och max ge vatten i sängen!

Det visar sig väl i kväll/natt men räkna med baskalg och försök at tvara tydlig och konsekvent för den lille blir nog kolossalt förvirrad ´!!

Kör på
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Dispans kan man visst få men man ska inte överskrida sina befogenheter :wink: !

:idea: I detta fallet så hade du lätt kunnat sköta om honom i sängen och sedan lagt honom på mage och UT med ramsan och ramsat ner eventuella frågor. Då hade du gett förutsättningarna för att få till hela natten - det gav du inte nu.

:idea: Så det är bara att ta nya tag väl medveten om att man strulat till det och stå för konsekvenserna! Inget fel i det - men man ska vara medveten om det och använda verktygen därefter.

:idea: Tänk på att det är du själv som styr ljusstyrkan i tunneln :D !
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jo, vitsen med att ramsa utanför rummet är att man själv har lättare att anta och förmedla attityden av att man har 17 andra skrikande ungar och 18 mjölkstinna kor att ta hand om! DET klarar man ju inte av om man står inne i rummet - eller hur :shock: :wink: ! Kallas också för överkoncentration :roll: som barnet känner och undrar "vad det är för fel" när världen stannar upp bara för att han behagar att knoppa in lite!

:idea: Nej - ut med ramsan och gör lika betryggande ljud i huset som om du verkligen hade scenariot ovan beskrivet! Ramsa gör du sådär i förbigående!

:idea: Läs gärna "tips på vägen" om Krogbesökaren!
ciri

Inlägg av ciri »

Är så glad idag, det funkade bra i natt ändå trots strulnatten innan! Han sov 19-02 (rekord) ramsade utanför men han verkade inte lyssna. efter ca 20 min gnölande så somnade han själv! Sen vaknade han kl 5 igen och hade bajsat nu igen!! Fick ju tipset att smörja in honom så gör det inget om han får ha kvar det ett tag men jag gjorde inte det igår eftersom han lastade ur sig rejält innan sovdags!! Stod o funderade på hur jag skulle kunna byta på honom i sängen och kom fram till att jag inte skulle klara det i mörkeret.. In med han på skötbordet bytte och la in honom igen, gick ut med ramsan o var beredd på skrik :oops: men han somnade om :!: :!: Sen hörde jag honom inte förrän 6.50 då skyndade vi oss in och var glada o pigga! (på riktigt!) :D
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Ciri
Jag har också lyft upp och bytt på skötbordet, men då låtit lampan i hallen vara tänd och släkt i badrummet. Dessutom har jag försökt att tänka på helt andra saker och inte "låtsats om" att jag sett henne.

Jo angående ramsandet - ramsa EN gång (x4) när han vaknar. Det ska vara tydligt och punktsättande. Låt honom sedan ta hand om sig själv. Bekräfta när han tystnar!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Helt rätt agerat med blöjbytet, eftersom du utförde det med attityden av självklarhet! Han hann nog inte riktigt fatta vad som hände och var nog glad att få komma tillbaka till goa sängen igen :)

Ett tips är väl att införskaffa en liten lampa att ha i sovrummet och tända så att du får ledljus för framtida nattliga blöjbyten.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
kokos

Inlägg av kokos »

Nu är jag jätteimponerad! Vilken natt!!! =D>

Bra jobbat med blöjbytet! Ett tips om du inte vill ta upp honom för blöjbyte är att öva några gånger på dagen med blöjbyte i sängen. Lägg en frottéhandduk under och gör ett snabbt byte: torka av så gott det går, det gör inget om det blir lite kvar faktiskt, bara det värsta är borta. Men ett snabbt och självklart byte på skötbordet fungerar också bra.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
br

Inlägg av br »

bra fortsättning på kuren! :D

Det går att ta upp och byta osv så länge man har "attityden" och så länge det endast händer i undantagsfall!! Vi har varit tvungna att ta upp för att byta lakan o pyjamas och det går utmärkt att lägga sedan med en ramsa!

Fortsätt det fina kurandet! Ser fram emot rapport
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

=D> Bra gjort Ciri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"