Barnaboken och skolan

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nancy

Barnaboken och skolan

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Imorgon skall jag börja arbeta igen efter att ha varit föräldraledig i 1,5 år. Jag arbetar som lärare med inriktning 1-7 och har så gjort sedan 1997. Jag har mestadels varit klasslärare och det för både yngre och äldre barn.

Den termin som kommer nu skall jag inte ha klasslärartjänst utan fylla upp där det behövs. Vad jag hittills vet skall jag en dag i veckan vara hos åk 2 och den andra dagen hos åk 5 eftersom deras ordinarie lärare skall vara lediga då.

Barnaboken började jag läsa först då min dotter Leia var född och har således inte arbetat som lärare sedan dess. Så mycket som Barnaboken förändrat min syn på föräldraskap så känns det som om jag skulle kunna ha stor nytta av den även inom pedagogiken även om jag där har en annan roll än förälderns.

Eftersom jag för närvarande håller på att hämta mig efter en månads intensivt graviditetsillamående har jag svårt att samla mina tankar och få nåt vettigt ur dem :-k

:idea: Jag skulle bli så glad om ni med erfarenhet av pedagogisk verksamhet ville berätta om och hur Barnaboken influerat er i er yrkesvardag.

(Har ni dessutom förslag på särskilda kapitel för extra genomläsning skulle jag bli mycket tacksam)

Kram från Nancy
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Hoppas att allt är bra med dig! Följer med stort intresse och hållna tummar din andra tråd, i Barnaväntan.

Jag är gymnasielärare sedan några år tillbaka och har innan dess jobbat på dagis. Det som jag mest använt ur Barnaboken är den berömda Attityden av självklarhet. :D De senaste åren har jag jobbat på byggprogrammet och eleverna där älskar inte precis mina ämnen (svenska och engelska). :shock: Där har attityden varit avgörande för att jag faktiskt lyckats skapa ett bra arbetsklimat i klassrummet. Jag bara utgår ifrån att det ska vara lugn arbetsro, att vi ska respektera varandra och att eleverna är intresserade och engagerade. Med attityden fixar jag uppskattningsvis 90 % av arbetet. Attityden är också väldigt användbar när man har med negativa förväntningar att göra. I varje klass brukar det alltid finnas en eller ett par gullungar som förväntas bete sig på ett visst sätt. Njut och förvånas när du i attityden av SJÄLVKLARHET möter barnet med positiva förväntningar :!:

När det strular har vi då det berömda skrattet samt paktandet. Konflikter och andra "troll" spricker ofta lätt i solsken. Att förstå och gå i pakt är ovärdeliga verktyg. Eftersom jag jobbar på gymnasiet och utbildningen faktiskt är självvald kan jag också som krisåtgärd använda förvisning. Då krävs det ju förstås att man använt de andra verktygen så väl, att de trivs i klassrummet och inte ser det som en belöning att bli förvisad. :wink:

Naturligtvis rår inte ens Barnaboken på alla problem som kan uppstå i ett klassrum. Men jag kan ärligt säga att den är en avgörande faktor i att jag faktiskt lyckas väldans bra i mitt arbete, om jag nu får skryta lite.. :oops:

Ser fram emot att läsa fler inlägg i tråden!

Kram Lua. :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Man blir vad man tänker. Man är sina tankar.
Barnaboksfilosofin har för mig gått från att vara, låt oss säga ett metodiskt tänkande. till ett förhållningssätt (eller med skolans språk - värdegrund).
Barnaboken blev förlösande för mig i mitt sätt att tänka (Eller - jag ramlade tillbaka i min egen tanke/känsla efter för mycket teorier och metoder utan eftertanke under för många år inom utbildningsväsendet :P ).
Min värdegrund är barnaboksinspirerad.

Barnaboken inspirerar. Jag inspireras av den fria människan. Den lyckliga människan. Jag tror inte du kan ta barnaboken som en metod för pedagogik eller mall för något.

Låt dig inspireras av själen, budskapet och gör dig en egen platå att stå på i ditt lärarskap (och föräldraskap :D ).

Det handlar om värdegrund.

Alltmer ofta söker jag inspiration i barnaboken före forumet. Barnaboken lämnar mer rum till eftertanke när forumet, för mig i allafall, ibland kommer fram för mycket, i detalj och analys. Där slutar jag tänka själv. Så (jag skriver ordet IGEN) Inspireras.
Inspiration och eftertanke.
Känsla för det du gör.
Söka svaren inom dig.

Man är vad man äter :lol:
Och Du är vad du tänker. :!:
Om Jag blir tom på eftertanke - vad är jag då? :lol:

Any sense? :? :roll: :lol:

:D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

F o S :!:

=D> =D> =D>

/Fjällmor
CHELLO

Inlägg av CHELLO »

Åhhhh!

FoS; Det var den vackraste formulering jag läst om barnboken och
barnaboks-tanken.

Jag hoppas att AW själv läser detta nu när hon kommer hem från Indien.

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack ni snälla människor som skrivit och svarat :D Och inte har jag kommit mig för att svara ens :oops: Omställningen har varit stor men samtidigt har jag haft det roligt och intressant på arbetet. Stupat i säng redan efter att ha nattat Leia :wink:

FoS: Det du skrev är fantastiskt vackert. Nästan lite större och vackrare än vad jag mäktar med just nu. Hoppas du förstår hur jag menar :heart:

Jag skall spara dina rader och läsa om och om igen men just nu tar jag ett litet steg i taget. Tror inte heller jag att Barnaboken kan användas som renodlad pedagogik men som jag skrev i inlägget ovan tror jag att många på forumet låter sig influeras i sin vardag.

Jag upplever ex att jag nästan omedvetet tänker mer på hur jag bemöter eleverna och vilka strider jag väljer att utkämpa. Attityden, precis som Lua skrev om är otroligt värdefull. Att bara förutsätta att allt går bra :D

Annat är paktandet (som Lua nämnde), oslagbart för att vända en trist situation. Och skrattet, det förlösande :D

Har ni fler konkreta exempel blir jag jätteglad. Jag hoppas kunna bidra med några egna snart :D

Tack från Nancy
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag har läst och fått torka rörelsens tårar.

TACK :heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"