Hej! Ny på detta forum - hoppas på massa hjälp!
Jag vet att det redan finns liknande trådar om detta, men jag måste ändå ödmjukt ställa mina frågor:
Som det är nu så somnar lilla Nicholas, snart 6 månader, så duktigt kl 19 och sover fram till 06-06.15. Då vaknar han, är rätt nöjd ofta först men sen bryter helvetet löst. Någonstans på vägen har han ju naturligtvis bajsat och blivit klarvaken av det. Han gillar inte att ligga i bajs, inte på dagtid heller - brukar markera omedelbart när han har gjort ifrån sig. Vi har dock bestämt att morgonen inte börjar förrän tidigast 06.30 - vad göra? Hur ska jag få honom att somna om? I morse ramsade jag utanför hans dörr vid 06 när han vaknade - till följd att han gallskrek i 45 minuter innan han av ren utmattning somnade om. Han fick då sova i tio minuter innan jag med glada tillrop väckte honom. Dessutom blir han snorförkyld när han gråter så mycket, vilket gör det än svårare att somna om. Vad ska jag göra....? Jag har testat att byta på honom direkt när han vaknar för att sedan få honom att somna om - funkar inte heller. Helst skulle jag vilja att han inte bajsade på morgonen (det är något han börjat med de senaste veckorna) - men det är väl dödsdömt.
Kan någon också beskriva hur en pangramsa går till? Jag är rädd att jag gör fel nämligen....
Detta blev långt...hoppas någon orkar läsa och svara....
Hur få honom att somna om efter bajs...?
-
björnmamma
Hej Björnmamma!
Och välkommen hit!
Morgonbajs kan man bemöta på flera vis, men viktigast är att komma ihåg att man vaknar inte för att man bajsar. Man bajsar för att man vaknat till. Åtgärden kan då bli:
Byta blöja. Byter man, kan man snabbt och prydligt byta på plats, i spjälsängen utan att tända eller göra morgon. Därefter snabbt tillrättaläggande, solfjäder och ramsa på väg ut. Är det så sent som bara någon halvtimma innan uppstigning kan det förstås medföra en del frågor som man då får besvara med hjälp av ramsa, förslagsvis pangramsa.
Avvakta, med bara en pangramsa, och resonera som så att det snart är uppstigning och ingen fara att vänta en kort stund innan blöjan byts.
Försöka påverka bajstiden
, ev genom att ge lite katrinplommon på förmiddagarna så att bajset kommer under dagen i möjligaste mån. Om bajset är löst kan man fundera över om man ger för mycket fibrer. Om hårt kanske han behöver hjälp för att lättare kunna bajsa.
Och så ha tilltro till att killen så småningom lär sig att somna om när han vaknar till lite för tidigt, istället för att ägna sig åt "morgontoalett".
En pangramsa, som du också frågade om, är glad och hurtig och lite "tjong" i, om du hänger med. Den markerar glatt och tydligt att det fortfarande är natt. Sen gör man inte mer. Lillen VET vad som gäller.
Ewa
Morgonbajs kan man bemöta på flera vis, men viktigast är att komma ihåg att man vaknar inte för att man bajsar. Man bajsar för att man vaknat till. Åtgärden kan då bli:
Och så ha tilltro till att killen så småningom lär sig att somna om när han vaknar till lite för tidigt, istället för att ägna sig åt "morgontoalett".
En pangramsa, som du också frågade om, är glad och hurtig och lite "tjong" i, om du hänger med. Den markerar glatt och tydligt att det fortfarande är natt. Sen gör man inte mer. Lillen VET vad som gäller.
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
björnmamma
Hej Ewa,
tack för snabbt svar - förstod att det här forumet skulle vara kanon
Jag lutar nog åt att få honom att somna om, trots bajs. Försökte ju att byta snabbt i morse men han blev klarvaken i alla fall....
Tack också för infon om pangramsan - har nog inte varit så hurtig som jag borde vara. Ska man bara pangramsa en gång - och sen låta honom gråta? Eller kör man en pangramsa till efter några minuter, om han inte tystnar (vilket han inte kommer att göra)?
Vad gäller katrinplommonet - hur många timmar tar det innan maten har passerat genom tarmarna, vet du? Så att inte katrinplommonen slår igenom på natten....som det är nu så bajsar han stup i kvarten dagtid i alla fall.
tack för snabbt svar - förstod att det här forumet skulle vara kanon
Jag lutar nog åt att få honom att somna om, trots bajs. Försökte ju att byta snabbt i morse men han blev klarvaken i alla fall....
Tack också för infon om pangramsan - har nog inte varit så hurtig som jag borde vara. Ska man bara pangramsa en gång - och sen låta honom gråta? Eller kör man en pangramsa till efter några minuter, om han inte tystnar (vilket han inte kommer att göra)?
Vad gäller katrinplommonet - hur många timmar tar det innan maten har passerat genom tarmarna, vet du? Så att inte katrinplommonen slår igenom på natten....som det är nu så bajsar han stup i kvarten dagtid i alla fall.
Hej!
Pangramsan ges EN gång per uppvak. Somnar han om och sen vaknar igen får han ny pangramsa, men inte mer än en gång per vakenperiod.
.
. Då gäller det kanske bara att tala om att bajsar det gör man när man klivit upp.
Pangramsan ges EN gång per uppvak. Somnar han om och sen vaknar igen får han ny pangramsa, men inte mer än en gång per vakenperiod.
Men se till att jobba på Attityden av självklarhet. TROR du inte att det ska gå redan i förskott, så förmedlar du förstås detta, om du förstårEller kör man en pangramsa till efter några minuter, om han inte tystnar (vilket han inte kommer att göra)?
Det låter knappast som om det skulle behövas någon katrinplommon då, tycker jagsom det är nu så bajsar han stup i kvarten dagtid i alla fall.
-
björnmamma
Nu vaknade han 05.45 med ett jättelass bajs i blöjan....suck....men jag lyckades byta och det tog inte så lång tid att söva om honom faktiskt. Så förhoppningsvis går det åt rätt håll. Nu ska mamma bara lära sig att somna om också....
Har dock inte löst bajsproblemet som sådant än...funderar på att ge honom mindre frukt då han nog får i sig väldigt mycket fibrer som det är nu.
Ewa - tack för hjälpen - vi kör vidare och hoppas på det bästa!
Har dock inte löst bajsproblemet som sådant än...funderar på att ge honom mindre frukt då han nog får i sig väldigt mycket fibrer som det är nu.
Ewa - tack för hjälpen - vi kör vidare och hoppas på det bästa!
Hej Björnmamma!
Finfint att läsa om att han somnade igen. Du ser att ni KAN!
Ja, det är det som är det kniviga!
Apropå bajsproblemet, så vill jag ABSOLUT inte få dig att dra ner på frukten
! Jag ber om ursäkt om jag fått dig att bli fiberskraj
. Men om det är mycket riktigt löst bajs funderade jag bara på om det var fullkornsvälling och rågbröd och annat som kanske ställde till det. Frukt har snälla fibrer, men det kan vara bra att veta vilka som är lösgörande och vilka som är stoppande, kanske. Är man hård är det bra med päron, kiwi, fikon, riktigt mogen banan, är man lös är lite grön banan istället stoppande. Men jag tycker inte det låter som att han är särskilt lös, låter mer normalt - om än lite mycket vid fel tidpunkt, om man säger. Min tös kräktes jättemycket istället - och bajsade bara var 5:e dag under en period. Och då skulle jag nog föredra att det kommit i form av bajs. Som någon klok kvinna uttryckt det: Det kommer ut i ändera änden! 
Finfint att läsa om att han somnade igen. Du ser att ni KAN!
Nu ska mamma bara lära sig att somna om också....
Apropå bajsproblemet, så vill jag ABSOLUT inte få dig att dra ner på frukten
-
björnmamma
Tack för uppmuntran - det behövs!
Något är det dock som inte stämmer...ska nog ta en sväng till BVC snart. I morse bajsade han ett enormt lass vid 05.50. Jag bytte snabbt och ramsade honom till att somna om. Han vaknade igen efter ca tio minuter, jag ramsade (från min säng faktiskt) och han somnade om. Vaknade igen efter tio minuter. Så där höll vi på fram till 06.35 när det fick vara morgon. Då upptäckte jag att han bajsat igen...om än möjligt ett ännu större lass. Efter en timme har han bajsat igen. Och nu vid halv tio är vi inne på fjärde bajsblöjan. Han håller på att få tänder, så det kan ju förklara en del. Som det känns nu så har vi dock ingen kommunikation på morgonen - han förstår inte varför han ska ligga i bajs och jag når inte fram med pangramsorna (kanske av förklarliga skäl). Får vi bort bajsandet så tror jag att han lätt skulle lära sig somna om av sig självt. Suck....
Något är det dock som inte stämmer...ska nog ta en sväng till BVC snart. I morse bajsade han ett enormt lass vid 05.50. Jag bytte snabbt och ramsade honom till att somna om. Han vaknade igen efter ca tio minuter, jag ramsade (från min säng faktiskt) och han somnade om. Vaknade igen efter tio minuter. Så där höll vi på fram till 06.35 när det fick vara morgon. Då upptäckte jag att han bajsat igen...om än möjligt ett ännu större lass. Efter en timme har han bajsat igen. Och nu vid halv tio är vi inne på fjärde bajsblöjan. Han håller på att få tänder, så det kan ju förklara en del. Som det känns nu så har vi dock ingen kommunikation på morgonen - han förstår inte varför han ska ligga i bajs och jag når inte fram med pangramsorna (kanske av förklarliga skäl). Får vi bort bajsandet så tror jag att han lätt skulle lära sig somna om av sig självt. Suck....
Jag bemöter det så här:
Utan att tända, utan att prata, utan att "göra morgon" så byter jag bajset i sängen. Jag lägger ny blöja och våtservetter (är ingen vän av dessa kemiska trasor eg. men här fyller de en fin-fin funktion) och så gör jag rent så gott det går, med varierande resultat. Huvudsaken är ju att man får bort så mycket att det inte längre stör den lilla. Sen, när det är morgon på riktigt kan man ju spola av hela ungen i handfatet, tänker jag.
Ivar kan inte alls somna om med bajsig blöja så för oss har det funkat bäst att ta hand om det.
Oftast somnar han om och gör han inte det så kan jag iallafall med gott samvete ignorera honom en halvtimme till
Utan att tända, utan att prata, utan att "göra morgon" så byter jag bajset i sängen. Jag lägger ny blöja och våtservetter (är ingen vän av dessa kemiska trasor eg. men här fyller de en fin-fin funktion) och så gör jag rent så gott det går, med varierande resultat. Huvudsaken är ju att man får bort så mycket att det inte längre stör den lilla. Sen, när det är morgon på riktigt kan man ju spola av hela ungen i handfatet, tänker jag.
Ivar kan inte alls somna om med bajsig blöja så för oss har det funkat bäst att ta hand om det.
Oftast somnar han om och gör han inte det så kan jag iallafall med gott samvete ignorera honom en halvtimme till
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3