hur hantera rädslan?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ciri

hur hantera rädslan?

Inlägg av ciri »

Min Arvid 2.5 år är så rädd för allting! När han leker med storebror i lekrummet i källaren blir han plötsligt livrädd för "lejonet" o springer skrikandes upp till mig eller bara om jag går iväg från rummet kommer han efter o är rädd för monsteret.
Sökte som snabbast här på forumet om rädsla men hittade inget, hur ska jag svara honom när han kommer o gråter o är rädd?
Har berättat att lejonet bor långt bort i stora skogen o att lejon inte vill vara inne i hus, då skrattar han o är så förstående o säger att lejonet inte kan öppna dörren till huset heller!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Therese

Inlägg av Therese »

Hej ciri!

Det är sent o jag orkar inte skriva så mycket (knappt tänka heller för den delen), men det som slår mej är att det borde vara rätt att FÖRSTÅ honom och kanske PAKTA, typ: -Jag ser att du är rädd, det skulle jag oxå vara om det fanns ett lejon här!
För att sedan dra det där om vart lejonen egentligen bor, o att de inte är några fenor på att öppna dörrar.
Kanske gå på lejonjakt, för att finna att det faktiskt är så att det inte finns ett endaste lejon i närheten.

Kanske kan man mer humoristiskt spinna vidare när han konstaterar att de inte kan öppna dörrar: -Nej det har du ju rätt i! (skratt, skratt)
Och nästa gång det händer så kan man ju ta upp det igen: -Nä men du dom kan ju inte öppna dörrar ( i glad lättsam ton). -Just det sååå var det ju!

För övrigt med rädslor av de flesta slag är det väl så att man ska ta deras rädsla på allvar o visa det, samtidigt som man visar att det är OK, du kan vara trygg :!:
Det är ju inte säkert att de köper det med en gång, det kan ju ta ett tag tills de accepterar o tror att det ÄR så.
Som med ett litet barn o katten tex, när de för hundrade gången drar den stackaren i pälsen o man själv för hundrade gången visar hur man gör med "handen om handen". Rätt som det är trillar poletten ner o de köper läget!

Inte vet jag kanske är jag helt ute o cyklar, o då skyller jag på den sena timmen, dags att gå o knyta sej nu :sleep: :D

Go´natt :!:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"