Nu under julen har allt däremot spårat ur. Det började med att vi bodde en vecka hos min mamma. Det är inte det bästa med småbarn, hon bor i en liten tvåa i ett MYCKET lyhört hyreshus och vi sov alla i samma rum. Han blev så klart paff när han vaknar första morgonen och upptäcker att vi är fler i rummet och börjar gorma för fullt om att komma upp. Ramsan bet inte alls så det blev ju några tidiga morgnar för att min mamma inte skulle få alltför många klagomål från grannarna. När vi sedan kom hem bestämde vi oss direkt för att nu ska vi tillbaka till vanliga rutiner ögonaböj. Dock höll det bara en natt sedan kom en natt då han vaknade och inte kunde somna om (i torsdags).
Vi ramsade i vanlig ordning men lillmannen vägrade helt sonika att somna om. Vår vanligaste teknik har alltid varit att göra så lite som möjligt eftersom han oftast somnar om snabbt men nu skrek han till den milda grad att vi gick in, lade tillrätta, solfjädrade och ramsade ut.
Efter 2 timmars skrik (där vi noga lyssnat av, ramsat och gått in när vi bedömt att han behövde lugnas) så började hönsmamman fundera på om öroninflammationen han hade innan jul kommit tillbaka och om han var hungrig (han har ätit dåligt efter div sjukdomar i dec). Det slutade med att jag gav välling och alvedon (jag vet, dumt!) och tänkte att med mätt mage och lite attityd kommer han att somna fint...
Som ni förstår kändes det INTE bra i det ömma mammahjärtat och resultatet har nu blivit att han vägrar somna själv. Nu, efter ett par nätter somnar han om han vet att vi är i närheten så han har legat och somnat medan någon av oss har grejat med tvätten utanför hans rum. Dock vaknar han på natten och somnar inte om man inte är i rummet (dock behöver man bara sitta där tyst). Jag kan erkänna att vi fegat ur på natten för nu är man ju livrädd för att det ska bli ett nytt 4-timmars pass
Jag vet att vi troligtvis själva satt oss i situationen men hur vänder vi på steken? Han är ju envis som tusan, jag menar 4 timmar!!! Det kan ju få vem som helst att förlora attityden och tvivla på vad man sysslar med. Trots att vi försäkrade honom om att allt var bra med ramsning osv och vi är ju inga gröngölingar på kuren. Vi kämpade rätt länge med vargtimmen när vi kurade första gången mm.
Snälla, jag behöver massor av pepp och handfasta råd!!!