Hjälp, det har spårat ur HELT!

Etienne

Hjälp, det har spårat ur HELT!

Inlägg av Etienne »

Jag är sällan här på forumet eftersom vi sällan har problem med vår lilla prins men nu har vi stött på patrull med vår 1,5-åring. Han kurades för ett år sen och vi har varit bortskämda med god nattsömn sedan dess. Visst har det varit ett och annat litet återfall vid sjukdom och resor men det har alltid ordnat sig fint efter hemkomst/tillfrisknande. Vi har alltid resonerat att om grunden sitter kan man improvisera ibland. En gång är ju ingen gång, två gånger en vana, vilket fungerat utmärkt i ett år.

Nu under julen har allt däremot spårat ur. Det började med att vi bodde en vecka hos min mamma. Det är inte det bästa med småbarn, hon bor i en liten tvåa i ett MYCKET lyhört hyreshus och vi sov alla i samma rum. Han blev så klart paff när han vaknar första morgonen och upptäcker att vi är fler i rummet och börjar gorma för fullt om att komma upp. Ramsan bet inte alls så det blev ju några tidiga morgnar för att min mamma inte skulle få alltför många klagomål från grannarna. När vi sedan kom hem bestämde vi oss direkt för att nu ska vi tillbaka till vanliga rutiner ögonaböj. Dock höll det bara en natt sedan kom en natt då han vaknade och inte kunde somna om (i torsdags).

Vi ramsade i vanlig ordning men lillmannen vägrade helt sonika att somna om. Vår vanligaste teknik har alltid varit att göra så lite som möjligt eftersom han oftast somnar om snabbt men nu skrek han till den milda grad att vi gick in, lade tillrätta, solfjädrade och ramsade ut.

Efter 2 timmars skrik (där vi noga lyssnat av, ramsat och gått in när vi bedömt att han behövde lugnas) så började hönsmamman fundera på om öroninflammationen han hade innan jul kommit tillbaka och om han var hungrig (han har ätit dåligt efter div sjukdomar i dec). Det slutade med att jag gav välling och alvedon (jag vet, dumt!) och tänkte att med mätt mage och lite attityd kommer han att somna fint...

:!: Ha... Det gav honom bara mer energi så efter totalt 4 timmars vakentid (läs: ilsket vrålande) gav jag upp och lade mig med honom varpå han somnar omedelbart :-(. Nu i mitt gravida tillstånd är både tålamodet och piggheten på bottennivå...

Som ni förstår kändes det INTE bra i det ömma mammahjärtat och resultatet har nu blivit att han vägrar somna själv. Nu, efter ett par nätter somnar han om han vet att vi är i närheten så han har legat och somnat medan någon av oss har grejat med tvätten utanför hans rum. Dock vaknar han på natten och somnar inte om man inte är i rummet (dock behöver man bara sitta där tyst). Jag kan erkänna att vi fegat ur på natten för nu är man ju livrädd för att det ska bli ett nytt 4-timmars pass :-(.

Jag vet att vi troligtvis själva satt oss i situationen men hur vänder vi på steken? Han är ju envis som tusan, jag menar 4 timmar!!! Det kan ju få vem som helst att förlora attityden och tvivla på vad man sysslar med. Trots att vi försäkrade honom om att allt var bra med ramsning osv och vi är ju inga gröngölingar på kuren. Vi kämpade rätt länge med vargtimmen när vi kurade första gången mm.

:?: Hur bär vi oss åt för att kura om? Buffa går inte, då får han spader. Solfjädern har faktiskt funkat rätt ok. Vi har aldrig behövt använda det tidigare men det är så vi lyckats få honom att somna de här dagarna. Dock börjar han vråla så fort man slutar så vi har solfjädrat tills han somnat. När jag skriver vrålar så menar jag att han skriker så att han nästan klöks och han jobbar omedelbart upp sig när han inser att man är på väg ut ur rummet.

Snälla, jag behöver massor av pepp och handfasta råd!!!
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Etienne!

Ja du det här var ingen rolig situation, men nog klarar ni er ur den. Ni verkar ju minsann ha fattat detta med att backa och överlåta största delen åt honom själv, så det behöver jag knappast påpeka. Har prinsen somnat bredvid dig mer än en gång? Som sagt, en gång ingen gång men två gånger en dålig vana. Jag tycker inte att den enda gången du la dig hos honom efter 4 timmars vrålande borde ha förstört en så säker sovare. Men det var väl flera faktorer som bidrog. Natten med 4 timmars vrålande blev antagligen just det för att han fick mat. Kom ihåg grundregeln: på natten händer ingenting. Då sover alla som små grisar. Din lille blev totalt förvirrad - om jag får välling är det väl inte natt? Varför ska jag då sova?

I ert fall skulle jag backa tillbaka bandet lite. Ni får köra en minikur. Först och främst odlar ni Attityden. Det är SKÖNT och HÄRLIGT att sova i egen säng i eget mörkt rum! Om ni grejar med tvätten utanför tycker jag det är ok. Faktum är ju att det SKA vara ljud utanför rummet (men inte I rummet). Det får honom att inse att världen inte stannar upp bara för att det är natt för hans del. Om han sedan vaknar på natten använder ni solfjädern som kristilldelning. Han tycks tro nu att det är farligt att somna om på egen hand, och ni måste övertyga honom om att så inte är fallet. Därför skulle jag råda er till att inte solfjädra till sömns. I vissa fall kan det vara ok, men nu har ni fastnat verkar det som. Direkt han blir lugn ramsar du och går ut. Har du provat att sedan låta lampan vara på utanför rummet och göra lite ljud precis som när han somnade? Faktum är att vi har haft lite problem den senaste månaden med min dotters sovande på grund av sjukdom, och när hon vaknade upp och grät nattetid satte jag på lampan utanför hennes rum så hon kunde ana ljuset genom dörrspringan, så gick jag in, la tillrätta och ramsade ut. Och lät ljuset stå på i hallen! Släckte jag blev hon vansinnig. Så gick jag på toa och hade lite ljud innan jag la mig igen. Och hon somnade om! Nu sover hon som en prinsessa utan ärta igen, trots envis hosta. :sleep: Eftersom hon sov ytligare då hon var sjuk tycktes hon tryggare om de yttre omständigheterna var exakt desamma mitt i natten som på kvällen. Kanske detta kan hjälpa er?

Hur som helst, ut me ramsan då han är lugn. Blir han vansinnig pröva med att göra lite ljus och ljud utanför. Ramsa bara om ni måste, solfjädra vid absolut kris. Tänk på när ni körde kuren; på natten händer ingenting! Bort med trafiken! Ge honom nattro. Och hur många frågor han än ställer så svarar ni alltid på samma sätt. Och en gång mer än han frågar. Det ÄR tryggt att somna, jag håller vakt, ingen varg kommer, nu är det natt och du ska sova. Ni får inte verka osäkra nu. Han frågar er vad som egentligen gäller, och det är er skyldighet att ge ett korrekt svar. I ett års tid har han vetat att det är ok att somna om på egen hand, och nu tycks det inte vara det? Är det farligt mamma? Men det var ju farligt förra natten eftersom du var här då, är det farligt nu också? Så tänker han kanske. Räta ut hans frågetecken. Ha målet för ögonen. Vackla inte. Attityden är A och O.

Jag vet att jag inte direkt kunde ge er konkreta råd, men förhoppningsvis lite pepp. Jag har ju själv en dotter i samma ålder som också blev kurad för ett år sen, samt en till på kommande med samma BF som du :P Och det här är vad jag hade gjort/tänkt. Jag hoppas att fler kommer med råd, ska bli intressant att läsa hur andra tänker.

Kom ihåg - detta varar inte för evigt.

Kram och lycka till!

Linda
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Etienne

Inlägg av Etienne »

Först av allt, tusen tack för ditt svar. Det satte många av mina egna tankar på pränt. Det är helt klart så att han tycker att det är läskigt att somna själv, framför allt på natten när det är tyst. Han har somnat rätt så smärtfritt i två kvällar men vaknat på natten och då har jag fått sitta på en pall bredvid sängen en stund. Han lyfte på huvudet för att kolla så att jag var där ett antal ggr, dock behövdes ingen handpåläggning :roll: :oops:

Jag tror att du har rätt i att vi får backa bandet lite och med lite mer attityd så ska det nog gå bra. Tipset om att ha dörren på glänt och lampan på var bra, vi har alltid haft helt stängd dörr (pga katter som smiter in), det tror jag kommer att underlätta. Man kan ju sätta ngt för så att katten inte kan peta upp dörren :idea: :D . En fråga bara, hade du lampan på hela natten :?:

Sambon har erbjudit sig att ta första natten, han gillar ju det här med dataspel så då kan han göra som första gången, fördriva natten med att spela och samtidigt vara vaken och alert för att tysta ev frågor :wink:

Jag återkommer med rapport och tack än en gång för pepping :thumbsup:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

Så trevligt att se dej igen! Våra stor-bebbar är ju nästan exakt lika gamla och vi har nu hamnat i precis samma strul som ni!!! Intressant. Jag skyller också på julen och en del avsteg från vårt strikta (och tidigare ack så välfungerande schema).... samt på förtrots (har läst massor på forumet).

Agnes är numera fullständigt galen vid läggning. Hon skriker, jag vet ordet hysteri inte ska användas, men väl i panik. Det gäller både lunch och kväll. Vi står handfallna. Så lite trafik som möjligt och ramsan är det som gäller, men jag har faktiskt solfjädrat ett par gånger också.

Alla råd mottages tacksamt!

/P
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Vad roligt att jag kan hälpa :D Lampan satte jag på när Saga vaknade och var ledsen, sedan gick jag in och la henne tillrätta (ville göra en snabbkoll att hon ej spytt eller frossade i feber) samt gick ut med en ramsa. Men detta var ju lampan utanför hennes rum! Inte inne förstås. Sedan gick jag på toa så hon skulle höra lite ljud, och under den tiden tystnade hon. De första nätterna försökte jag ju givetvis släcka lampan igen, men då gick hon igång ögonaböj. På med lampan och en kort ramsa igen och det var tyst. Så jag lät då lampan vara på ute i hallen utanför hennes rum hela natten. Min man släckte den oftast klockan 6 då han gick upp. Men faktiskt så sov hon bakom stängd dörr hela tiden. Jag brukar alltid stänga helt direkt från kvällen. Hon ser ljuset ändå i springorna. Det där beror ju på hur dörren är konstruerad :-k :wink: :P :D

Tilläggas bör att detta nya med uppvak och lampan på bara pågick så länge Saga var sjuk, det vill säga ca 2 veckor. Nu är hon tillbaka i sin trygga djupa sömn. Inget varar för evigt!

Se natten nu som en minikur, så när prinsen börjar ställa frågor ger ni en ramsa innan han jobbar upp sig helt. Men solfjädern är kristilldelning! Trafiken ska bort.

Jag ser fram emot rapport :!: :P

Kram från Linda
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej och förlåt Pigggelin,

jag menade inte att ignorera dig. Ta till dig av det jag skrivit till Etienne. Det är Attityd som gäller. Stark stor självklar attityd utan minsta tvekan. Och kommer ni ihåg skrattet till gonattet? :D :D Det är extra viktigt nu när läggningen blivit så sorgesam. Lägg ner lite extra tid på skratt och bus innan nattningen, och när ni nattar med ramsan ska den vara extremt glad och hurtig! Sedan ljud utanför, du har ju en MASSA grejer att göra och har minsann inte tid att hänga utanför en dörr där någon som har det helt toppen ligger och gör sig besvär. Musik kan du gärna lyssna på. Ramsa på nytt om barnet blir lesset eller jobbar upp sig. Men var konsekvent! Visa att DU bestämmer. Samma svar hela tiden. Det ÄR tryggt att somna i din egen säng, jag vaktar, nu är det natt osv. Under själva läggningen kan du gärna överdriva hur himla skönt det är nu när hon får lägga sig. "Åååå vilken härlig skön säng du har, och titta kudden som är så mjuk, ååå va skönt du kommer att sova, myyyys nu och sov så gott lilla vän!" och så ramsa i lika hurtig ton.

Inkom med vidare rapporter! Det här ordnar upp sig bara ni ger er sjutton på att det ska göra så. :wink:

Kram Linda
Etienne

Inlägg av Etienne »

Dagens rapport...

Det visade sig att sambon hade pysslat med tvätten INNE i rummet, inte utanför igår och i förrgår :shock: . Nåja, jag busade som vanligt, försökte få till det extra mycket och fick till några kiknande skratt trots att han var ganska trött.
Vi sade gonatt till lampan, han fick själv släcka som han brukar och hopp i säng. När han insåg att jag inte skulle stanna i rummet började han genast gorma. Jag lät dörren stå liiiiite på glänt och gick in och tog en dusch med öppen dörr (badrummet ligger precis bredvid). Jag passade på att städa lite därinne samtidigt.

Efter att jag duschat och städat fick han några ramsor men som efter 10 min till bara resulterade i att han skrek så att han började klökas och då gick jag in. Så fort han märker att jag kommer in kastar han sig ner på mage och tystnar så nog vet han vad som gäller, han vill definitivt att jag ska vara därinne :roll: .

Jag solfjädrade och när han lugnat sig trycker jag till och går ut med en ramsa varpå han studsar upp och börjar vråla. Så här pågick det i ungefär en timme innan han slutligen somnade. Jag solfjädrade 3 ggr totalt och då bedömde jag honom som närapå hysterisk. Dock ska jag tillägga att han lugnade sig snabbare för varje gång, dvs andhämtningen saktade ner. Sista gången var det inte länge, 3-4 minuter kanske och jag tror inte att han sov när jag gick ut för han vred på sig och pep lite men låg kvar tyst. Jag kan dock erkänna att jag ramsade ganska tyst...

Något som jag alltid har haft svårt för är att bedöma när det är kristilldelning som behövs. I lägen som det här när han är så arg och upprörd har jag haft en tendens att vänta FÖR länge (tror jag :oops: ). Dvs att han lugnat sig och somnat nästan direkt när jag väl ingripit (läs: ramsat) och då har jag undrat för mig själv om barnet kanske kunde somnat om lite snabbare och lite lugnare om jag inte väntat så länge... eller så var timingen perfekt :?

Nu har ju sambon och jag bestämt att vi skulle kura om "på riktigt" men egentligen inte idag då han är borta ikväll. Jag är lite missnöjd med att jag solfjädrade 3 ggr men å andra sidan så var jag ute ur rummet 95 % av den timme som det tog och det är ju ändå en framgång med tanke på hur det sett ut under de gångna 2 veckorna...

Feedback, tips och skäll emottages tacksamt :mrgreen: :wink: :roll:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hej förresten Piggelin!

Hm, det verkar vara riskabelt att bryta rutinerna just runt 18 månader :mrgreen: . Jag som alltid stolt klappat mig på bröstet och kanske inte skrutit men väl gärna berättat om sonens goda sömn. :oops:

Ni får väl hänga med och minikura :wink: . Nu när du väntar ett tillskott närsomhelst (efter vad jag förstår av din signatur) så känns det kanske extra angeläget att få ordning på sömnen. Hör av dig och rapportera! :)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Beröm beröm Etienne!!!

Det där klarade du ju strålande! =D> Du ska absolut inte vara missnöjd med att du solfjädrade tre gånger! Jag tycker inte alls att det låter för mycket med tanke på att din son var nästan hysterisk under en timmes tid. Ni ska ju se det som en kur, och då ska man inte låta de små jaga upp sig utan de ska genast få svar på sina frågor den första natten. Nu har du klarat av den första läggningen och nu blir det bara bättre. Jag är väldigt nyfiken på hur natten gick :?: :idea: :roll:

Att bedöma när det är kris är svårt, jag vet. Men om han tystnar direkt du kommer in och slänger sig ned verkar det ju inte vara helkris - i så fall skulle han inte kunna "stanna motorn" så prompt. Jag antar att klökas betyder att man nästan kräks? :? Det ordet finns inte i finlandssvenskan... :shock: :D Jag brukar också ha det som tecken på att nu måste jag ingripa på sätt eller annat. Annars har jag också koll på tårarna. Rinner det tårar är barnet olyckligt och ledset, och så ska det inte vara [-X Men om kinderna är torra vrålar de oftast i ren förbannelse, och man kan ju inte förbjuda någon att vara arg ibland. Däremot kan man ge svar på arga frågor, men inte så ofta att det blir en skojig lek.

Att han somnar genast du ingriper vid kris är nog bra timing skulle jag säga. Han reagerar med enorm lättnad. Han är mottaglig. Ingriper man i ett skede då barnet är totalförbannat är det inte heller mottagligt. Tänk på andra gånger du ingripit på samma sätt - har han somnat då genast? Om inte, varför? Kanske för att han inte var mottaglig. Han hade inte löst sin lilla kris själv ännu.

Att kura är inte roligt. Det är resultatet som är det roliga. Och det är det man måste ha för ögonen hela tiden.

Stort lycka till med natten, jag väntar med spänning på vidare besked!

Kramar från Linda
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hej igen och tack för svaret.

Natten gick... sådär. Eller egentligen rätt bra. Han vaknade till och hojtade vid 12 men somnade själv igen utan att jag behövde ingripa :thumbsup: . Jag sov själv :sleep: så det tog en stund innan jag vaknade till. Jag sover på nedervåningen för tillfället pga renovering, sonen sover uppe. Bra på sätt och vis för jag hör inte längre minsta lilla pip. :wink:

Däremot var det bestämt att sambon skulle ta natten och han var på bio under kvällen och därmed hann jag inte lägga upp en strategi med honom. Bastian vaknade igen vid 05 vilket jag betraktar som ett vargtimmesuppvak, själva natten gick ju bra. Då hade sambon suttit därinne och haft sig så morgonen blev väl inte riktigt i samma stil som nattningen. :roll:

Däremot gick läggningen vid lunch utmärkt. Sambon lade som vanligt, gick ut och Bastian somnade själv efter 10 minuters "vanligt" gnöl. Dvs lite "uäuä, jag är trött". Han sov dock bara 45 min men var inte så vansinnigt missnöjd så vi plockade upp i vanlig tid och då var han rätt glad. Han brukar sova illa på lunchen om han sovit mindre än vanligt på natten.

Klökas = låter som om man är på väg att kräkas. Jag är skånska så jag tänkte mig kanske inte för :mrgreen:

Jag känner mig iaf stärkt av våra framgångar, om än måttliga så vi tar nya tag ikväll. Han har också haft stora bekymmer med förstoppningar men idag fick vi kontakt med barnkliniken här och har fått en plan för hur vi ska få bukt med magen och jag kan säga att lillpojken har varit som en solstråle idag när vi fick ut en stor laddning bajs (ursäkta detaljerna :) ). Jag misstänker att allt matstrul som vi haft har berott på magen och kanske även inverkat på sömnen. Man får ju ont i magen när det inte kommer ut. Nu behöver jag inte ha några orosvargar pga magen iaf.

Angående timingen med solfjädrarna så kändes det iaf som det var tvunget just då och jag är nöjd med att jag snabbt kunde lugna ner honom. Man får ju nästan hålla sig för skratt när han snabbt som en iller kastar sig ner på mage så fort man öppnar dörren.

Jag återkommer med rapport!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härlig läsning :P Pris och beröm :D

Se nu till att ni är inne på samma spår du och sambon ikväll :!: :!: Och inatt med för den delen :wink: Annars blir prinsen förvirrad och er lilla kur drar ut på tiden. Men det var ju toppen att han somnade själv vid första uppvaket, det bevisar att han KAN och känner sig trygg :thumbsup: Tack vare din nattning och din attityd "du kan somna själv".

Förmodligen kommer ett uppvak inatt igen, och förmodligen under vargtimmen. Förvänta er inte det, men var förberedda och laddade med Attityd. Om sambon inte gjorde "rätt" förra natten kan det ju krångla lite nu eftersom prinsen kan ställa lite förvirrade frågor. En sån tur då att ni båda sitter inne med samma svar :P :P :P :idea:

Hör av dig imorgon! Som du märker gör ni framsteg! \:D/

Linda
a

Inlägg av a »

Hej ni alla!

Jag har inte varit på forumet på månader men gjorde en snabbvisit och fastnade här. Vi har en liten buskille även han född i maj 2005, kurad i oktober 2005.

jag ville bara kort dela med mig av mina erfarenheter. Vi har som alla haft några smärre motgångar. Vår västa var själva kurningen där vi inte fick ordning på torpet på en hel månad, och då var just insomningarna absolut värst. Där kommer det till och från bakslag. Vår kille är enormt envis, intensiv och otålig. Just nu i förtrotsen( och när pappa är hemma och är pappaldig) så muttrar han en del under dagsvilan.

När vi fått riktigt stora bakslag har vi varit jättenoga med att hålla oss utanför rummet men närvarande. Pappa och jag sitter utanför och pratar lungt med varandra(det är det effektivaste hos oss). Vrålar han upp sig så pratar vi högre så att det går igenom (men förtfarande jättelungt). Börjar han ge sig minskar vi rösterna så han kan komma till ro. han vet att vi är där utanför och vaktar. Om vår kille skulle skrika upp sig enormt någon natt skulle jag göra samma sak då. ha lugnande röster utanför. Tillslut tror jag att ramsan räcker som lungande röst igen. Blir det katastrof på natten tror jag iallafall på ljud i huset. Vi som har kurbarn är så bortskämda med fina nätter att vi tror att allt bara ska fungera och lösas men ngn ramsa. Men vårt jobb blir istället för att springa uppe på nätterna och bära på snoriga barn(som en massa föräldrar verkar göra) att se till att alla frågor besvaras tydligt och de kan i enstaka fall ta timmar.

Sedan så har det fungerat jättebra för oss att följa Annas princip i vargtimmen(som vi använder oss av vid behov vilken tid som helst). Ge ett besked realtivt fort innan barnet jagat upp sig för mycket. Skriker vår pojk panikartat efter en eventuell mardrömm en natt får han ramsa direkt. Fungerar inte den (vilket kan hända ngn gång ibland) då går jag faktiskt in , vänder och bäddar om (max 5 sek) och går ovsett om han blivit helt tyst eller inte. Väntar jag för länge så kan det bli sorg väldigt länge med ett klarvaket barn som följd. Däremot aktar jag mig väldigt för att gå in igen. Då är det röster, ljud och ev en ramsa till i värsta fall.

Tänk också på att ramsan ibland hos välkurade barn har tappat effekten pga att den aldrig behöver användas. Då kan det bli tal om en repetionsinlärning igen. Nöta tills den faktiskt tar. Det har vi varit med om ett par gånger när vi inte använt ramsan på ett par månader. Nöta till den faktisk fungerar, med eventuell bekräftelse när den tar.

Men ni verkar vara på spåret igen! Hoppas ni ändå kan dra någon nytta av våra erfarenheter. Nästa gång är de vi som kört fast och behöver ditt råd!!

Annika
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej igen,

tack för alla kloka ord och för att ni delar med er av egna erfarenheter och råd. Som vanligt är det här rätta stället för att hitta tillbaka till attityden och rätt spår. Jag vågar kanske inte blåsa faran över, men åtminstone har det blivit mycket lugnare de senaste två dagarna. Inget skrik vid läggning och långa, lugna nätter utan timslånga uppvak. Så vi hoppas på något tillfälligt, möjligen fanns ett samband med brutna rutiner (släktbesök inkl. resor, storebröder med jullov m.m.) eller så är det (en försmak av?) förtrotsen. Vi får se!

Tack än en gång, jag fortsätter följa tråden, så länge det nya skräpet håller sej på min insida....

/Piggelin
Etienne

Inlägg av Etienne »

Gårdagens insomning gick jättebra. Han somnade direkt utan ett pip. Däremot hade vi ett långt uppvak inatt, ca 2 timmar, från 12-02. Solfjädra funkade inte alls, han var så ARG. För att överhuvudtaget få honom nedanför kanten på sängen var man tvungen att ta i riktigt hårt och han blev så arg att han bara kastade sig runt i sängen så jag lät det faktiskt vara för han riskerar att slå sig ordentligt så jag klappade honom på huvudet som jag brukar och gick ut medan jag ramsade bestämt. Han är så stark i dessa lägen att jag knappt rår på honom. :(

Han tystnade efter ca 40 min då jag ramsat vid behov (2 ggr tror jag). Däremot lyckades han inte riktigt somna för han låg och suckade och hade sig och en halvtimme senare var cirkusen igång igen. Vid det laget var jag vimmelkantig av trötthet så jag väckte sambon som satte igång att tvätta sina spacklar i badrummet bredvid och då lugnade han sig hyfsat snabbt men det tog tid innan han tystnade och somnade helt.

a: tack för ditt svar. Jo, att prata och pyssla utanför rummet är ett av de bästa verktygen för oss men mitt i natten har man ju ingen att prata med. Radion brukar vara bra hos oss, det står alltid en radio på om kvällarna däruppe som vi släcker när vi lägger oss. Brukar fungera utmärkt. Den var fortfarande på när han vaknade inatt så den gick under hela uppvaket.

Jag undrar lite hur jag ska göra när han vaknar på natten. Inatt så vaknade han tex och gnölade och jag ramsade efter ca 15 min. DÅ arbetar han upp sig till raseri. Jag har även provat att ramsa direkt när han vaknar men det gör snarare att han vaknar till snabbare och skriker upp sig. Det som faktiskt funkat allra bäst (åtminstone innan) är att bara låta honom gnöla så tystanar han efter runt 20 min. Gnöl för mig är spridda "äää ääää äää" som inte är särskilt ledsna, han brukar han samma ljud när han är missnöjd eller vill ha något. Nu tror jag att vi kanske varit lite för ivriga att ingripa med 4-timmars natten i färskt minne. Samtidigt går det inte att bara ignorera honom när han skriker så han nästan kräks. Ändå är han så arg (eller var inatt) att knappt pappa lyckades få honom ner på mage i sängen.

Just nu är jag rätt trött och sliten och tänker inte riktigt klart... Vi ska kämpa vidare inatt. Jag hoppas såklart på en natt utan uppvak men...
a

Inlägg av a »

Hej igen!

Visst kan du prata för dig själv mitt i natten. Läs högt ur en bok så fokucerar du inte på skriket. Själv sätter jag på tv och läser texten där om det har behövts. Men precis som allt annat så gödsla inte med ljud i huset mitt i natten utan använd det vid kris eller för att bryta dettta trista mönster. Men jag tror att det är era röster som är tryggast. Inte radions främmande.

Precis som du skriver så ska du inte ingripa och väcka upp honom om han ligger och halvsover. Möt honom bara direkt en gång när han väl är på gång att skrika upp sig. Blir han vansinnig och skriker mer då så får ni öva på ramsan som verktyg igen. Ramsa tills ramsan tar och då är det bekräftelse som gäller. När vår lilla Jakob var runt ett hade han ett ordentligt bakslag då han vrålade vid insomning och vaknade på dagslurarna och skrek som besatt. Det tog en vecka innan han gav sig och en eftermiddag vrålade han oavbrutet i en timme innan han lungnade sig så pass att jag med gott samvete kunde ta upp honom. Så fortsatte det tills han helt plötsligt accepterade ramsan igen och jag fick ett omsomnande utan att gå in en enda gång. Sen dalade skriken bort.

Om ni hör att pojken börjar bli arg och frustrerad under insomnandet eller under natten (inte ledsen) gå upp, ge en bestämmd ramsa, och börja sedan prata och stöka men ignorera honom. "Jag är här men jag har inte tid för dig för du ska sova, den frågan har jag redan svarat på...", attityden!! Sen gäller inga verktyg förrens han blir riktigt ledsen. Men jag tror att han kan ge sig bara av ni finns där men inte bryr er om honom. Gärna bekräftelse ramsa i detta läge när han lugnar sig. Så tror jag iallafall.......

Var envis... det enda vi säkert vet är att det kommer att gå över om du är envis och har attityden på plats. Vi får bara hoppas att det slutar snart. I natt tex!!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"