Hej,
Vår son Oskar är 4 månader och sover redan i regel hela natten. Han brukar vakna upp kl 5 och kl 6 varje natt och då har vi vyssat honom till söms igen med foten. Hans säng står i vår fotända. Vi har nu tänkt börja med kuren för att få in ramsan och slutta att "vyssa".
1. Vi tycker att det är lite för tidigt att ge Oskar eget rum, kommer det att bli problem tror ni?
2. Man ska ju ramsa på väg ut ur rummet och bort. Blir det helt galet om man gör det ifrån sängen?
3. Hur viktigt är det med skrattet? Vi lyckas inte alltid att få honom att skratta.
4. På dagarna när Oskar har sovit i 45 min så brukar han vara jätte ledsen när han vaknar, helt okontaktbar. Har ni några tips på hur man får honom glad då utan att ta upp honom?
Vi kommer att använda schemat på sidan 49 i ”sova hela natten” boken. Enda skillnaden är att han går och lägger sig 20.30 istället för 20.00.
Ser fram emot ett svar och tack på förhand.
MVH Havet
Frågor inför kur!
Hej Havet!
Jag ska försöka ge svar på dina frågor:
1. Om ni tycker det är tidigt så ska ni inte göra det, många har barnen i samma rum som sig. Det viktigaste är att hans säng är avskärmad från er med ex draperi från golv till tak och att rummet är ordentligt mörklagt. Men visst underlättare det med eget rum, men det kan bara ni avgöra!
2. Jag vet flera som valt att sova i ett angränsande rum under kurnätterna för att just kunna ramsa utanför rummet och bort som du skriver. Har inte erfarenhet av att ramsa från sängen under kuren, men nu gör vi det vid behov och det funkar kanon
3. Se bara till att ha en mysig stund innan läggdags, busa så gott det går
4. Under första dagen på kuren, går du in och buffar tills han blir sömntung, solfjädrar och ut med ramsan. Om han ska upp så tar du upp honom när han är lugn. Ska han sova vidare så ger du ramsa vid ev protester.
Återkom om du har fler funderingar. Lycka till!
/Elle
Jag ska försöka ge svar på dina frågor:
1. Om ni tycker det är tidigt så ska ni inte göra det, många har barnen i samma rum som sig. Det viktigaste är att hans säng är avskärmad från er med ex draperi från golv till tak och att rummet är ordentligt mörklagt. Men visst underlättare det med eget rum, men det kan bara ni avgöra!
2. Jag vet flera som valt att sova i ett angränsande rum under kurnätterna för att just kunna ramsa utanför rummet och bort som du skriver. Har inte erfarenhet av att ramsa från sängen under kuren, men nu gör vi det vid behov och det funkar kanon
3. Se bara till att ha en mysig stund innan läggdags, busa så gott det går
4. Under första dagen på kuren, går du in och buffar tills han blir sömntung, solfjädrar och ut med ramsan. Om han ska upp så tar du upp honom när han är lugn. Ska han sova vidare så ger du ramsa vid ev protester.
Återkom om du har fler funderingar. Lycka till!
/Elle
Re: Frågor inför kur!
Elle har gett dig jättebra svarHavet skrev:2. Man ska ju ramsa på väg ut ur rummet och bort. Blir det helt galet om man gör det ifrån sängen?
Jag tror du menar att ramsa från Oskars säng, och jag tror Elle tror att du menar föräldrasängen... eller är jag helt ute och cyklar nu